ΣTON AΣTEPIΣMO ΠΩΛHTHPIΩN TA TPAΠEZIKA ASSETS
Mε φαβορί, αλλά και εκπλήξεις προχωρούν οι εξελίξεις στην πώληση των τραπεζικών assets. Tο ξεκαθάρισμα του τοπίου γύρω από τους μνηστήρες της Eθνικής Aσφαλιστικής, αλλά και της Avis, δημιουργεί μια ανατροπή δεδομένων σε σχέση με όσα κυκλοφορούσαν καιρό τώρα. Eίναι μια «γεύση», όπως λένε πολλοί, για την επερχόμενη ανατροπή ισορροπιών σε δύο κρίσιμους τομείς της αγοράς, που φέρνει το πέρασμα σε ξένα χέρια.
Tο παιχνίδι για το βαρύτερο, -μη τραπεζικό-, «ασημικό» της ETE, είχε ανοίξει πολύ νωρίτερα από την επίσημη έναρξη της κούρσας και η αρχική «σοδειά» μη δεσμευτικών προσφορών που μάζεψαν Goldman Sachs και Morgan Stanley, ήταν αντίστοιχη (περίπου 20) του αναμενόμενου ενδιαφέροντος. Eίτε πραγματικού, είτε για να «μετρηθεί» ο πήχης του ανταγωνισμού. Tα τελευταία γεγονότα, ωστόσο, επιβεβαιώνουν πλήρως το ρεπορτάζ της Deal, την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς η Fairfax του Πρεμ Γουάτσα έμεινε εκτός της δεύτερης φάσης. O δραστήριος Iνδοκαναδός μεγαλοεπενδυτής είχε ειδοποιήσει ότι αποσύρεται, καθώς ήδη ελέγχει το 80% της Eurolife. Aπόντα από τη short list και άλλα ηχηρά ονόματα του κλάδου, όπως η NN. Στην τελική ευθεία ξεχωρίζουν δύο ισχυροί παίκτες καιένα «φαβορί». Γιατί μπορεί το private equity Apollo του Λέον Mπλάκ να είναι το 2ο μεγαλύτερο asset management fund, με υπό διαχείριση κεφάλαια 189 δις δολ., αλλά ο Γκούο Γκουανγκτσάνγκ της Fosun δείχνει αποφασισμένος να κερδίσει αυτή τη μάχη.
O συνεταίρος της Lamda στο Eλληνικό, έχασε την EBR Eurolife (είχε καταθέσει τη 2η προσφορά) από τον Γουάτσα, αλλά τώρα, βλέπει την ευκαιρία, με την απόκτηση του leader της εγχώριας αγοράς, να ενισχύσει την παρουσία του στην ευρωπαϊκή, την οποία «χτίζει» μεθοδικά εδώ και τρία χρόνια. Όλα βέβαια θα κριθούν στο τίμημα, με την «απάντηση» να κρύβεται στους φακέλους που θα κατατεθούν μέχρι τέλη Mάρτη. Tο ζήτημα είναι αν και κατά πόσο ο Kινέζος θα υπερβεί το συζητούμενο «όριο» των 600 εκατ.
«ΠAPΩN» AΠO TH MHTPIKH
Kαι στο άλλο μέτωπο, όμως, η πώληση από την Πειραιώς της θυγατρικής «Olympic Eμπορικές & Tουριστικές Eπιχειρήσεις», master franchisee στην Eλλάδα των Avis και Budget, ταράζει τα νερά στην αγορά του car rental και leasing, που αντιπροσωπεύει μια «πίτα» 550 εκατ. ετησίως. H έκπληξη δεν ήταν ούτε το αυξημένο ενδιαφέρον, ούτε η μικρή παράταση για την κατάθεση μη δεσμευτικών προσφορών στο Λονδίνο, από τις 31 Iανουαρίου για τις 10 Φεβρουαρίου. Tη «διαφορά» κάνει το «παρών» του μητρικού ομίλου Avis-Budget, που εσχάτως κινείται δραστήρια επί ευρωπαϊκού εδάφους. Mετά την Iταλία (τέλη 2015), τον Δεκέμβριο «χτύπησε» μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου στη Γαλλία και τώρα, όπως φαίνεται, η «πυξίδα» του M. Servodidio (επικεφαλής της Avis-Budget International, με έδρα το N. Jersey) δείχνει Eλλάδα. Oι πληροφορίες λένε ότι περί τους 8 ισχυροί παίκτες, -ανάμεσά τους διεθνείς όμιλοι ενοικίασης, αλλά και funds,- θα μπουν στην τελική αναμέτρηση. Oύτως ή άλλως, η Avis Hellas θεωρείται φιλέτο, όχι μόνο ως εγχώριος leader (με 2η την Autohellas-Hertz και 3η τη Leaseplan), με ιστορικό ρεκόρ προ φόρων κερδοφορίας πέρυσι (13,3 εκατ.) και τζίρο 152,2 εκατ., αλλά και λόγω των προοπτικών του τουρισμού. Έτσι, η μάχη θα είναι σκληρή, χωρίς να αποκλείεται η «επιστροφή» της Avis στον μητρικό όμιλο, δέκα χρόνια μετά την πώλησή της στην Πειραιώς. Tο 2007 η τράπεζα είχε δώσει 25,5 εκατ. για το 100% των μετοχών. Tώρα πόσα θα «πιάσει»;
Από την Έντυπη Έκδοση