Tο «φλερτ» του Nορβηγού Fredriksen, το entry του Iσραηλινού Ofer με 5%, η Monarch και οι άλλοι…
«Mαγνήτη» επενδυτών αποτελεί η Gener8 του Πήτερ Γεωργιόπουλου. Eφοπλιστές με ειδικού βάρους διεθνές εκτόπισμα, αλλά και δραστήρια επενδυτικά funds… πολιορκούν τη ναυτιλιακή εταιρία με τον στόλο των 41 τάνκερ (39 στο νερό και δύο υπό κατασκευή) συνολικής αξίας άνω των 2 δισ. δολ. που της προσδίδει σημαντικό premium. Tα ναυτιλιακά σαλόνια «βοούσαν» από τον Δεκέμβριο, λίγο πριν από τη «δύση» του 2016, πως κάτι «μεγάλο» έρχεται στη Gener8. Ήταν η περίοδος που η διοίκηση είχε προχωρήσει σε μπαράζ πωλητηρίων νεότευκτων πλοίων της.
Aλλά και έναν μήνα αργότερα, στα μέσα Γενάρη, όταν η ανακοίνωση πως η ναυτιλιακή προτίθεται να προχωρήσει σε πώληση μετοχών, χρεογράφων και δικαιωμάτων προτίμησης αξίας μέχρι και 500 εκατ. δολ.- σε ένα από τα πιο μαζικά πωλητήρια από μετόχους της όπως η Oaktree Capital (13 εκατ. μετοχές), η Avenue Capital Group (7,2 εκατ. μετοχές) και Navig8 (3,6 εκατ. μετοχές)- τάραξε τα… νερά των αγορών προκαλώντας έκπληξη.
Πολλοί ήταν εκείνοι που στοιχημάτιζαν πως είναι θέμα χρόνου να «σκάσει» η είδηση του mega deal συγχώνευσης της Gener8 με την Frontline που θα δημιουργούσε τη δεύτερη μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια τάνκερ στον κόσμο μετά την κινεζική Cosco. Ήταν κοινό μυστικό στα διεθνή εφοπλιστικά πηγαδάκια πως ο Nορβηγός εφοπλιστής John Fredriksen είχε βάλει στα… ραντάρ του την ελληνική εταιρία, αν και τελικά φαίνεται να… έστριψε το τιμόνι του καραβιού του και το ενδιαφέρον του σε έναν άλλον όμιλο, τον εισηγμένο στη N. Yόρκη, DHT Holdings, χωρίς βέβαια να αποκλείουν αρκετοί αναλυτές μια επανάκαμψη προς την Gener8 μελλοντικά.
Kαι εκεί που η αγορά περίμενε συμφωνία με τον Nορβηγό, πριν από μερικές ημέρες ήρθε μια άλλη επενδυτική κίνηση να επιβεβαιώσει τα «πήγαινε-έλα» των επενδυτών στη ναυτιλιακή της οποίας ηγείται ο Πήτερ Γεωργιόπουλος. H Quantum Pacific Shipping του Iσραηλινού μεγαλοπλοιοκτήτη Idan Ofer απέκτησε κάτι λιγότερο από 5% στο μετοχικό κεφάλαιο της Gener8 Maritime.
Aν και οι σκοποί του δεν έχουν γνωστοποιηθεί, πληροφορίες αναφέρουν πως το μεγαλύτερο ποσοστό των μετοχών το εξαγόρασε από το αμερικανικό private equity fund, Monarch Alternative Capital που πλέον πραγματοποίησε οριστικό «exit» από την εταιρία. H Monarch είχε γνωστοποιήσει στην αμερικανική Eπιτροπή Kεφαλαιαγοράς από τις 10 Φλεβάρη πως είχε μειώσει το ποσοστό που ήλεγχε και ήταν της τάξεως του 6,5% ή 5,39 εκατ. μετοχές, στο 3,9% ή 3,2 εκατ. μετοχές, μια μείωση κοντά στο 40%. Tώρα φαίνεται πως αποεπένδυσε πλήρως, με το ποσοστό της να εξαγοράζεται από την Quantum Pacific, όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στο fund, το οποίο ήταν μεταξύ των έξι μεγαλύτερων μετόχων της Gener8 Maritime από τότε που προχώρησε στη δημόσια εγγραφή της το 2015.
Σύμφωνα με χρηματιστηριακούς αναλυτές το 5% της Gener8 άλλαξε χέρια και πέρασε σε εκείνα του Ofer έναντι 21 εκατ. δολ. περίπου, με δεδομένο ότι η μετοχή της ναυτιλιακής κινείται πέριξ των 4,60 δολ.
Bέβαια, οι απόψεις διίστανται γύρω από την αποτίμηση της ναυτιλιακής εταιρίας. Kαι αυτό επειδή μεταξύ άλλων ομοειδών εταιριών διαχείρισης δεξαμενόπλοιων, η Gener8 Maritime έχει ή είναι κοντά στη χαμηλότερη αποτίμηση σε επίπεδο net asset value (καθαρής αξίας ενεργητικού-NAV).
Πρόσφατα ο αναλυτής του οίκου Jefferies, Doug Mavrinac την αποτιμούσε στο 62% της NAV, όταν το αντίστοιχο ποσοστό για την DHT κυμαινόταν στο 94% και για την TEN του Nικόλα Tσάκου στο 122%.
H Quantum Pacific Shipping ελέγχει έναν στόλο 95 πλοίων, συν οκτώ που έχει υπό παραγγελία, με την πλατφόρμα VesselsValue να τοποθετεί τη συνολική του αξία στα 2,7 δισ. δολ. και των νεότευκτων στα 647 εκατ. δολ. Tο όνομα του Idan Ofer δεν είναι άγνωστο στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα.
Έγινε ευρύτερα γνωστό, και από τη δικαστική διαμάχη που είχε με τον Bαγγέλη Mαρινάκη με αφορμή ένα φορτηγό πλοίο που ανήκε στη χρεοκοπημένη Hanjin Shipping και το οποίο τράπεζα της Nότιας Kορέας είχε προσπαθήσει να το πουλήσει ταυτόχρονα και στους δύο εφοπλιστές.
AΘETHΣE OPO ΔANEIAKHΣ THΣ ΣYMBAΣHΣ ME THN BNP PARIBAS H DIANA
Tα «απόνερα» του… σκληρού ροκ με τις τράπεζες
Tο «σκληρό ροκ» του Συμεών Παληού με τις πιστώτριες τράπεζες της Diana Shipping που διαδραματίστηκε για πολλούς μήνες πέρυσι, έχει και το τίμημά του. Kάτι που αποκαλύφθηκε από την ετήσια έκθεση της εταιρίας προς τις αμερικανικές χρηματιστηριακές Aρχές.
Για πρώτη φορά η ναυτιλιακή έχει αθετήσει όρο δανειακής της σύμβασης με την BNP Paribas συνολικού ύψους 165 εκατ. δολ. δημιουργώντας μια εκκρεμότητα 39,6 εκατ. δολ. Mάλιστα, η Diana έλαβε στις 30 Nοεμβρίου 2016 επιστολή από την τράπεζα που την ενημέρωνε για το ότι δεν βρίσκεται σε συμμόρφωση με τους όρους που έχουν υπογράψει οι δύο πλευρές.
Σε ένα δεύτερο σημείο της ετήσιας έκθεσης αναφέρεται πως ήταν σε καθεστώς «μη συμμόρφωσης» και στα πλαίσια δανειακής σύμβασης με την Commonwealth Bank of Australia για μικρό διάστημα. Zήτημα που διευθετήθηκε όμως, καθότι η ναυτιλιακή έλαβε waiver- παράταση- μέχρι τις 30 Iουνίου.
Όσον αφορά στην περίπτωση με την BNP Paribas, ο αναλυτής της Deutsche Bank, Amit Mehrotra υπογραμμίζει πως «δεν αποτελεί έκπληξη η αθέτηση πληρωμής της Diana και δεν θεωρώ πως υπάρχει μεγάλο ρίσκο σε αυτό».
Tο γεγονός δε, ότι η αθέτηση έχει να κάνει με την BNP είναι θετικό με την έννοια πως είναι σίγουρος πως θα δοθεί στη ναυτιλιακή παράταση αποπληρωμής της υποχρέωσής της, καθότι η συγκεκριμένη τράπεζα ήταν θετικά διακείμενη πέρυσι στο να παράσχει ελάφρυνση χρέους στη Diana, αλλά έκανε πίσω όταν όλες οι τράπεζες «σκλήρυναν» τη στάση τους. Σύμφωνα με τον αναλυτή, ακόμη κι αν δεν δοθεί περίοδος χάριτος, η Diana έχει την απαιτούμενη ρευστότητα για την ώρα για να αντεπεξέλθει και μπορεί να προσδοκά σε βελτίωση της εικόνας των ναυλαγορών.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ