Αβέβαιο συνεχίζει να είναι το μέλλον του ομίλου ΟΣΕ, παρά τη βελτίωση των οικονομικών του μεγεθών, αφού παραμένει σε οικονομικό κλοιό με όλα τα στοιχεία να δείχνουν ότι απέχει από τροχιά κερδοφορίας.
Τα οικονομικά μεγέθη λόγω της κρίσης έχουν μειωθεί σημαντικά, οι μετατάξεις καθυστερούν, επιβαρύνοντας με αρκετά εκατομμύρια την εταιρεία, με αποτέλεσμα το επιχειρησιακό σχέδιο να οδεύει προς εκτροχιασμό, σύμφωνα με τη «Naftemporiki»
Το Δημόσιο καλείται εντός του καλοκαιριού να καλύψει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους περίπου 156 εκατ. ευρώ για να επιβιώσει ο ΟΣΕ – ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λόγω του ότι η εταιρεία ανήκει στις Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος.
Πάντως το υπουργείο Υποδομών θεωρεί εφικτό το στόχο για μηδενισμό του ελλείμματος στον όμιλο ΟΣΕ – ΤΡΑΙΝΟΣΕ το Δεκέμβριο του 2011.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΥπΥΜεΔ, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2011, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιορίζει συνεχώς τις μηνιαίες ζημίες της, από 6,4 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο έφθασε τα 4,8 εκατ. ευρώ το Μάρτιο. Εάν συνυπολογιστεί και η καθυστέρηση των μετατάξεων (κόστος 2,2 εκατ. ευρώ το μήνα), η πραγματική μηνιαία ζημιά του Μαρτίου περιορίζεται περαιτέρω.
Επιπλέον, από τις 24 Μαρτίου έχει σταλεί προς έγκριση στο υπουργείο Οικονομικών το σχέδιο για τις «άγονες» σιδηροδρομικές γραμμές που προβλέπει επιχορηγήσεις 50 εκατ. ευρώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 106 εκατ. ευρώ στον ΟΣΕ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, σοβαρές και χρόνιες παθογένειες ετών οδήγησαν τον Όμιλο ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη δημιουργία ελλείμματος ύψους 1,2 δισ. ευρώ το 2009, ενώ οι συσσωρευμένες υποχρεώσεις του ΟΣΕ αγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ, καθιστώντας τον έτσι την πλέον ελλειμματική ΔΕΚΟ στην Ευρώπη.
Σε ό,τι αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2008 και το 2009, η σιδηροδρομική εταιρεία σημείωσε ετήσιο κύκλο εργασιών περί τα 100 εκατ. ευρώ και ζημιές 232 εκατ. Το 2010, στο εννεάμηνο, τα έσοδα διαμορφώθηκαν στα 75 εκατ. και οι ζημιές στα 140 εκατ.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, θεωρείται ανέφικτο να βρεθεί επενδυτής για μια τόσο ζημιογόνο εταιρεία, η οποία παρά τη διαγραφή των χρεών της σε ΝΠΔΔ και σε δημόσιες επιχειρήσεις (στο 9μηνο του 2010 οι συσσωρευμένες ζημιές έφταναν τα 795 εκατ. ευρώ), με το νέο σχέδιο νόμου για την εξυγίανση του ομίλου ΟΣΕ. Ωστόσο, αν δεν υπάρξει σύντομα προετοιμασία της προκήρυξης πώλησης του 49% υπάρχει ενδεχόμενο «ξαφνικού θανάτου» της εταιρείας.
Το επιχειρησιακό σχέδιο, που συνέταξε η Pricewaterhouse Coopers για λογαριασμό των συναρμόδιων υπουργείων, χαρακτηρίζεται πλέον υπεραισιόδοξο και επιβαρυμένο πέραν της σημαντικής κάμψης των εσόδων και με την καθυστέρηση στις μετατάξεις.
Η μείωση των εσόδων, από τη διακίνηση εμπορευμάτων, προσεγγίζει το 40%, ενώ εξίσου σημαντική είναι και η μείωση από επιβάτες.
Στο επιχειρησιακό σχέδιο της PwC αναφερόταν ότι, το 2010, θα έκλεινε με συνολικά έσοδα 120 εκατ. ευρώ, στόχος ο οποίος απέχει από τη πραγματικότητα.
Μείωση ζημιών
Ωστόσο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αποκλίσεις, το ΥπΥΜεΔ ενεργοποιεί άμεσα στο επόμενο διάστημα δράσεις που αποσκοπούν:
α) Στον περαιτέρω εξορθολογισμό της δρομολογιακής πολιτικής και βελτιώσεις στις ανταποκρίσεις των τρένων.
β) Αναμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής σταδιακά, προκειμένου να προσαρμόζονται στο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον και την επίπτωση που αυτό μπορεί να φέρει στη ζήτηση.
Σχεδιάζεται και υλοποιείται νέα τιμολογιακή πολιτική για την προσέλκυση επιβατών, μέσα και από την εισαγωγή εκπτώσεων για έγκαιρες κρατήσεις μέσω διαδικτύου, κ.λπ.
γ) Αναβάθμιση ποιότητας υπηρεσίας, όπως χρόνοι εκτέλεσης δρομολογίων, συνέπεια υλοποίησης, κ.λπ.
Επιπλέον, προκειμένου να διασφαλισθεί η συμμόρφωση της απόδοσης των εταιρειών με τις προβλέψεις των επιχειρησιακών τους σχεδίων και η έγκαιρη λήψη επιχειρησιακών μέτρων σε περιπτώσεις αποκλίσεων, το σύνολο των εταιρειών του Ομίλου ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν ήδη ενσωματώσει στην οργανωτική δομή αρμοδιότητες στοχευμένες στην παρακολούθηση της υλοποίησης των επιχειρησιακών σχεδίων.
Σημείο τριβής
Έκπληξη και προβληματισμός για το ότι, παραμένει χωρίς σύμβουλο αποκρατικοποίησης η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρότι χθες η Διϋπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) ανακοίνωσε εκτεταμένη λίστα η οποία περιλαμβάνει τον ορισμό συμβούλων αποκρατικοποίησης για μια σειρά εταιρειών του Δημοσίου, εξέφραζαν στελέχη της εταιρείας.
Η μόνη αναφορά από το υπουργείο Οικονομικών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφορά το έργο της αναδιάρθρωσης του ομίλου εταιρειών του ΟΣΕ, καθώς και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το οποίο έχει ήδη οριστεί, ως γνωστόν, χρηματοοικονομικός σύμβουλος για λογαριασμό του Δημόσιου η PWC
Το αίτημα να οριστεί σύμβουλος αποκρατικοποίησης για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει κατατεθεί εδώ και καιρό από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προς το υπουργείο Οικονομικών, ωστόσο η διαδικασία αυτή δεν είχε προχωρήσει με αποτέλεσμα να εκφράζεται έντονη δυσαρέσκεια από την πλευρά στελεχών του ΥπΥΜεΔ.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά πηγής του υπουργείου, για ακατανόητη καθυστέρηση η οποία δυναμιτίζει ολόκληρο το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, αν έως το τέλος του έτους δεν έχει τουλάχιστον προκηρυχθεί ο διαγωνισμός. Κάτι όμως που φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο πλέον.
Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σημειώνονταν χθες ότι, ακόμη δεν υπάρχει σύμβουλος αποκρατικοποίησης για την εταιρεία, ενώ εκφραζόταν άγνοια για το αν το έργο αυτό πρόκειται να ανατεθεί στην PWC, η οποία εκτελεί και καθήκοντα αναδιάρθρωσης. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το θέμα του διαγωνισμού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί ένα από τα πολλά σημεία τριβής μεταξύ των δύο υπουργείων.
Συρρίκνωση
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να σημειώσει, για δεύτερη συνεχή χρονιά, μείωση του κύκλου εργασιών, απόρροια της συρρίκνωσης των δρομολογίων. Παρήγορο στοιχείο αποτελεί η μείωση των λειτουργικών εξόδων της εταιρείας, τα οποία μειώθηκαν κατά 33% το 2010, εξαιτίας της συρρίκνωσης του κόστους μισθοδοσίας.
Προώθηση των έργων υποδομής
Εν τω μεταξύ, τα έργα υποδομής της ΕΡΓΟΣΕ παράλληλα με την εξυγίανση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προωθεί η διοίκηση του Οργανισμού.
Μετά την προκήρυξη του έργου της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Διακοπτό – Ελαιώνας, ύψους 93 εκατ. ευρώ, συμβασιοποιήθηκε το έργο «Ανακατασκευή σήραγγας ανόδου Αγ. Στεφάνου Αττικής», προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ.
Το έργο αφορά στις απαραίτητες εργασίες για την πλήρη ανακατασκευή του δεξιού κλάδου (ανόδου) της υπάρχουσας σήραγγας του Αγ. Στεφάνου, συνολικού μήκους 150 μ. και στη βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της διατομής της. Παράλληλα προβλέπονται εργασίες συντήρησης και επισκευής στον αριστερό κλάδο (κάθοδο).
Το έργο έχει συνολική προθεσμία εννέα μήνες και με την ολοκλήρωσή του θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία του δεξιού κλάδου της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, η οποία είχε διακοπεί στη θέση αυτή λόγω προβλημάτων ευστάθειας της σήραγγας.