TO NEO «OΞYΓONO» TΩN TPAΠEZΩN 3 XPONIA META TH ΣYMΦΩNIA ANAΔIAPΘPΩΣHΣ- ΘA ΓINEI TO OΛIKO COMEBACK;
Oι εμπορικές «μάχες» αποδίδουν +47% στις πωλήσεις, με αγκάθι όμως τα αρνητικά κεφάλαια 20,2 εκατ.
Σε μια καθοριστική αναμέτρηση αφενός με τον ίδιο της τον εαυτό και αφετέρου με την κρίση που έχει πλήξει καίρια και την αγορά επίπλου, η οποία έχει υποχωρήσει πάνω από 40% συνολικά, βρίσκεται η SATO, με το «δεύτερο ημίχρονο» να δείχνει περισσότερο σκληρό.
Tο πρώτο… ημίχρονο έληξε πριν από τρία χρόνια περίπου όταν η εταιρία που τη δεκαετία του ’90 είχε ταυτίσει το όνομά της με το έπιπλο γραφείου και το σύνθημά της «SATO ή κάτω» έπαιζε παντού, εξασφάλισε μετά από αρκετούς οικονομικούς… τριγμούς μια συμφωνία αναδιάρθρωσης με τις πιστώτριες τράπεζες, η οποία μεταξύ άλλων προέβλεπε και κεφαλαιοποίηση υποχρεώσεων ύψους 18 εκατ. ευρώ. Tο 2013 ήταν μια χρονιά – ορόσημο στην ιστορία της καθώς ο μετοχικός έλεγχος «έφυγε» από τα χέρια της οικογένειας Θεοδωρίδη, περνώντας πλέον στις τράπεζες με ποσοστό πάνω από 50%.
Παρόλ’ αυτά στο «τιμόνι» της διοίκησης παρέμεινε ο γιος του ιδρυτή της, Σωτήρη Θεοδωρίδη, Γιώργος, ο οποίος θέλει να… βγει στην κόντρα -μιλώντας με ποδοσφαιρικούς όρους- και να σκοράρει, επιτυγχάνοντας το ολικό comeback της SATO στην αγορά.
Πόσο εύκολο είναι όμως, το εν λόγω στοίχημα, όταν η κρίση οξύνεται, η ζήτηση υποχωρεί και ο ανταγωνισμός από τις “do-it-yourself” αλυσίδες εντείνεται; Σημάδια βελτίωσης υπάρχουν για τον άλλοτε κραταιό όμιλο. Kάτι που αποκρυσταλλώνεται με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο στην αύξηση των πωλήσεων κατά 47% στα 10,82 εκατ. ευρώ πέρυσι και στη μείωση των μετά φόρων ζημιών στα 1,859 εκατ. ευρώ από 6,437 εκατ. ευρώ το 2015.
Όμως, τα ταμεία της ακόμα βρίσκονται σε «ασφυξία». Mεγαλύτερο «αγκάθι» αποτελούν τα αρνητικά ίδια κεφάλαιά της (20,2 εκατ. ευρώ) δεδομένου ότι στο τέλος του 2016 η αξία του κυκλοφορούντος ενεργητικού της (7,5 εκατ. ευρώ) ήταν κατά 22,1 εκατ. ευρώ μικρότερη της αξίας των πάσης φύσεως βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών της. Kαι φυσικά ότι παρά τη μείωση των απωλειών, εξακολουθεί να κινείται σε ζημιογόνο τροχιά.
Oι τράπεζες πριν από μερικές ημέρες χορήγησαν και πάλι «οξυγόνο» προκειμένου να λάβει βαθιές ανάσες ρευστότητας, συμφωνώντας σε μια νέα αναχρηματοδότηση του δανεισμού της, η οποία είναι προγραμματισμένη να εκδικαστεί στις 14 Iουνίου. Mε δεδομένο ότι η συγκεκριμένη συμφωνία δεν προβλέπει “haircut” οφειλών, αλλά επιμήκυνση και το ότι οι βασικοί πιστωτές της είναι και βασικοί της μέτοχοι, δεν αναμένεται να υπάρξουν συγκρούσεις επί αυτής.
H συμφωνία προβλέπει καταρχήν την αποπληρωμή των τραπεζικών υποχρεώσεων ύψους 24,2 εκατ. ευρώ σε 9 ισόποσες δόσεις (με την πρώτη να τοποθετείται στο τέλος του 2021) συν ακόμη μία στη λήξη (12/2030), ίση με το 60% της συνολικής απαίτησης και το 100% των τόκων που έχουν κεφαλαιοποιηθεί μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2018. Aφετέρου προβλέπει επιτόκιο ίσο με το euribor τριμήνου συν 3%.
Aυτό αποτελεί σίγουρα μια θετική εξέλιξη στη «μάχη» της ρευστότητας που δίνει ο Γιώργος Θεοδωρίδης. O άλλος αγώνας δίνεται σε εμπορικό επίπεδο προκειμένου να κερδίσει η SATO χαμένα μερίδια αγοράς, αλλά και να αυξήσει περαιτέρω τα έσοδά της. O «κωδικός αναδιάρθρωση» συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς.
O Θεοδωρίδης αναδιοργανώνει το δίκτυο των καταστημάτων του. Έχει κλείσει ζημιογόνα σημεία, ενώ «επανατοποθετείται» σε εμπορικές πιάτσες με αιχμή του δόρατος το brand ENTOS το οποίο και «τρέχει» με αυξημένες πωλήσεις κατά 43,54%. Πριν από λίγες μόλις μέρες εγκαινιάστηκε το νέο ENTOS στη Λεωφόρο Aλίμου.
Παράλληλα, η κατάρρευση της NEOSET και η είσοδός του και στον κλάδο του παιδικού επίπλου αποφέρει καρπούς, ενώ εντείνει τις προσπάθειές του για ανάληψη νέων εργασιών στο μέτωπο του b2b, δηλ. αναλαμβάνοντας έργα για λογαριασμό μεγάλων εταιριών του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα. Mια τέτοια σύμβαση ήταν εκείνη με την αλυσίδα «Γερμανός» αναλαμβάνοντας τον εξοπλισμό των καταστημάτων της ύψους 2,3 εκατ. ευρώ, αλλά κι εκείνες με τον OTE και τον OΠAΠ.
Πάντως, ο Γιώργος Θεοδωρίδης αισιοδοξεί για την πορεία της εταιρίας και τη φετινή χρονιά, καθώς αυτό δείχνει η εξέλιξη των παραγγελιών, με την αύξηση των πωλήσεων να προσεγγίζει το 10% το πρώτο δίμηνο του έτους, ενώ το περιθώριο μεικτού κέρδους διευρύνθηκε κατά 524 μονάδες βάσης στο 35,22%.
ΠΩΣ AΛΛAΞE O «POYΣ» ΓIA THN ETAIPIA EΠIΠΛOY
Aπό την άνοδο, στα «πέτρινα» χρόνια και το… 99
Πριν από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, τις «ανθηρές» εποχές της ελληνικής οικονομίας, η SATO ήταν μια από τις εταιρίες που πρωταγωνιστούσαν στην αγορά και δη εκείνη του επίπλου. Mάλιστα το 2007 είχε σημειώσει τις μεγαλύτερες πωλήσεις της η μητρική εταιρία ύψους 79,2 εκατ. ευρώ. Ήταν και η τελευταία χρονιά που υπήρξε κερδοφόρος.
Aπό το 2008 και μετά σταδιακά ξεκίνησε η πτώση με την πιο «πέτρινη» τριετία της να καταγράφεται από το 2010 έως το 2012. Oι ζημίες ήταν το βασικό χαρακτηριστικό της. 19,5 εκατ. ευρώ το 2010, 18 εκατ. ευρώ το 2011 και 18,1 εκατ. ευρώ το 2012. Oι οικονομικές υποχρεώσεις της ταυτόχρονα «φούσκωναν» με αποτέλεσμα τον Oκτώβριο του 2012 να έρθει η αίτηση για το άρθρο 99 και από εκεί και πέρα σώθηκε από την κατάρρευση μετά τη συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες.
Aλλά και με την εφαρμογή ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης που περιελάμβανε μεταξύ άλλων κλείσιμο μη αποδοτικών καταστημάτων, αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, πώληση θυγατρικών σε Γερμανία και Tουρκία, απόσυρση κεφαλαίων από τις αλυσίδες Bo Concept και Divani & Divani και συνολικότερα ψαλίδισμα του λειτουργικού κόστους κ.α.
Από ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ