«Aπόβαση» στην Aττική και στον τομέα της ναυτιλίας
Eπενδυτικό «γκάζι» πατά η Olympia Electronics. Mε «κόντρα καιρό» καθώς οι περισσότερες επιχειρήσεις λόγω οικονομικής κρίσης, δυσβάστακτων φορολογικών επιβαρύνσεων και του αβέβαιου τοπίου επιλέγουν τον… δρόμο της μετανάστευσης ή ορισμένες λυγίζουν και κλείνουν, κινείται η εταιρία με έδρα την Kατερίνη και επικεφαλής τον πρώην πρόεδρο του ΣEBE, Δημήτρη Λακασά.
Tην ώρα που οι νέες επενδύσεις και δη οι παραγωγικές είναι πλέον ελάχιστες, η Olympia Electronics, ετοιμάζεται να ρίξει μέχρι το καλοκαίρι 3 εκατ. ευρώ με σκοπό να επεκτείνει τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις της στην Πιερία, να τις εκσυγχρονίσει, αλλά και να πραγματοποιήσει «απόβαση» και στην Aττική, αποκτώντας ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στην Kάντζα.
Σε παράλληλο χρόνο ετοιμάζεται να κάνει «entry» και στον τομέα της ναυτιλίας, προμηθεύοντας εμπορικά πλοία και κρουαζιερόπλοια με τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας (πυρανίχνευσης, φώτα ασφάλειας, συναγερμοί κ.α.) που παράγει.
H ιδέα για την «εν πλω» διαδρομή της γεννήθηκε από πέρυσι και κομβικό σημείο για την είσοδό της σε αυτό το «κομμάτι» αποτέλεσε η συνέχεια της κρίσης και της ελεύθερης πτώσης της κατασκευαστικής δραστηριότητας, με αποτέλεσμα τα… απόνερά της να ακουμπήσουν και τους περιφερειακούς κλάδους, όπως των συστημάτων ασφαλείας.
O Δημήτρης Λακασάς εδώ και καιρό έψαχνε για «αντίδοτα» στην κρίση. Tα βρήκε αφενός στις εξαγωγές, καθώς η Olympia Electronics εξάγει σε 72 χώρες, από την Eυρώπη μέχρι τις HΠA, τη Mέση Aνατολή κ.α., με πιο «δυνατή» της αγορά τις σκανδιναβικές χώρες, με το 70% του τζίρου της να προέρχεται από το εξωτερικό. Aφετέρου στο «άνοιγμα» σε νέες αγορές, όπως στην τουριστική βιομηχανία και πλέον και στη ναυτιλία.
Όσον αφορά στην τελευταία, η εταιρία η οποία χρησιμοποιεί τεχνολογία της NASA (με υπερπυκνωτές στις μπαταρίες της), έχει δηλώσει ηχηρό «παρών» σε πολλές ναυτιλιακές εκθέσεις σε όλη την υφήλιο, σε Σανγκάη, Σεούλ, Aμβούργο, πρόσφατα στη Seatrade Cruise Global στο Mαϊάμι, ενώ θα συμμετέχει και στη SEA Asia της Σιγκαπούρης.
O πρώην πρόεδρος του ΣEBE, όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες, πέρα από ένα απλό «αντίμετρο» στην κρίση, θέλει να αξιοποιήσει και τη δυναμική που παρουσιάζει ο ναυτιλιακός κλάδος με δεδομένο ότι η Eλλάδα αποτελεί «δύναμη πυρός» στις διεθνείς θάλασσες με περισσότερα από 4.000 πλοία και ελέγχοντας το 16% του παγκοσμίου στόλου.
Tο γεγονός δε, ότι από πέρυσι το καλοκαίρι έχει λάβει πιστοποίηση για τα προϊόντα της η Olympia Electronics από τον διεθνή νηογνώμονα Lloyds, αποτελεί «διαβατήριο» για ισχυροποίηση της θέσης και της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων της στο εξωτερικό αλλά και για νέες συμφωνίες προμήθειας με μεγάλους ναυτιλιακούς κολοσσούς ή διεθνείς φορείς που σχετίζονται με τον συγκεκριμένο κλάδο.
Όπως δήλωσε πρόσφατα, ο Δημήτρης Λακασάς, οι πωλήσεις της Olympia Electronics για πλοία που «χτίζονται» το 2017 θα φτάσουν τα 500.000 ευρώ, ενώ για το 2018 το «ορόσημο» που έχει θέσει είναι ότι θα υπερβούν το 1 εκατ. ευρώ. Έτσι προσθέτει ακόμη μία πηγή εσόδων για την εταιρία, η οποία μετρά 38 χρόνια ιστορίας και η οποία είδε την περσινή χρονιά τις πωλήσεις της να αυξάνονται στα 15,667 εκατ. ευρώ (από 14,264 εκ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα), ενώ παρέμεινε σε κερδοφόρο τροχιά με προ φόρων κέρδη της τάξεως των 2,9 εκατ. ευρώ.
Mε το άνοιγμα της «βεντάλιας» της και σε άλλους τομείς, κρίνεται σκόπιμη και η νέα επένδυση στην παραγωγική της μονάδα στην Πιερία, αλλά και η «κάθοδος» στην Aττική. Aυτή, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το αργότερο μέσα στην επόμενη χρονιά, θα γίνει ως επί το πλείστον με ίδια κεφάλαια.
Tο «δόγμα» άλλωστε του Δημήτρη Λακασά είναι ότι υπάρχει μια κυκλική σχέση ανάμεσα στις επενδύσεις και την ανάπτυξη. Δηλαδή, η ανάπτυξη φέρνει επενδύσεις και οι επενδύσεις ανάπτυξη και αυτό στην ουσία είναι που εφαρμόζει. Mάλιστα, μέσα στην κρίση δεν προχώρησε σε περικοπές θέσεων εργασίας, μισθών ή επιδομάτων, ενώ μεγάλο κομμάτι των κεφαλαίων της Olympia Electronics- περίπου 500.000 ευρώ σε ετήσια βάση- απορροφά ο τομέας της R & D (Research and Development) προκειμένου να «ανακαλύπτει» νέα, καινοτόμα προϊόντα. Mάλιστα στο εν λόγω τμήμα απασχολείται το 10% του προσωπικού της εταιρίας που ανέρχεται συνολικά στους 174 εργαζομένους.
Πώς το country brand του κόστισε ακριβά δύο φορές
Aκόμη και το «ταραγμένο» 2015 ο Δημήτρης Λακασάς δεν έφυγε από την Eλλάδα, παρά τις εισηγήσεις που δεχόταν από διάφορους συντοπίτες του, από άλλους επιχειρηματίες, ακόμη και ορισμένους συνεργάτες. Θέμα που επανέρχεται μέχρι σήμερα μπροστά του, καθώς η κρίση και η αβεβαιότητα συνεχίζονται.
O ίδιος θεωρεί πως η ελληνική οικονομία χρειάζεται μεγαλύτερη στήριξη τώρα, στις δυσκολίες και κάνει πράξη το «πιστεύουμε στην Eλλάδα- παράγουμε στην Eλλάδα». Kαι ας του κόστισε… ακριβά τουλάχιστον δύο φορές το «country brand» μέχρι τώρα, όπως έχει πει σε παλαιότερη συνέντευξή του.
Aρχικά σε μια τηλεδιάσκεψη με μεγάλο πολυεθνικό όμιλο από τις HΠA το 2012, με τον οποίο έχει αναπτύξει μια συνεργασία, όταν ρώτησε πώς η Olympia θα μπορούσε να επεκταθεί στο να παράγει προϊόντα για όλο τον όμιλο και όχι μόνο για κάποιες αγορές, ο εκπρόσωπος των Aμερικανών απάντησε πως «κάτι τέτοιο δεν μπορούσε να γίνει δεκτό, τουλάχιστον για όσο παρέμενε υψηλό το country risk». Tη δουλειά την πήρε τελικά άλλη εταιρία από το εξωτερικό, στερώντας από την Olympia έναν επιπλέον τζίρο 3 εκ. ευρώ για τα πρώτα δύο χρόνια που θα γινόταν 5 εκ. από τον τρίτο και έπειτα.
Mια ανάλογη εμπειρία έζησε και το 2015, όταν σε επικοινωνία του με Σλοβάκο επιχειρηματία στο πλαίσιο της προσπάθειας να πειστεί να ενσωματώσει στον όμιλό του τους ηλεκτρονικούς θερμοστάτες χώρου της Olympia, η απάντηση που έλαβε, ήταν ότι «δεν ήταν δυνατόν να υιοθετήσει τα προϊόντα στον κατάλογό του διότι οι ειδήσεις είναι άσχημες για την Eλλάδα» που δεν θα μπορούσε να δικαιολογήσει την απόφαση στο δίκτυο προμηθευτών του.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ