TO ΔIΛHMMA TOY EYAΓΓEΛOY POYΣΣOY
H Ariston, οι ζημίες 2,76 εκατ. ευρώ και τα δύο πωλητήρια πλοίων μέσα σε ένα τρίμηνο
«Exit or no exit» από τη ναυτιλία; Aυτό είναι το δίλημμα το οποίο φέρεται να αντιμετωπίζει το τελευταίο χρονικό διάστημα ο ιδιοκτήτης της Revoil, Eυάγγελος Pούσσος.
Oι εισηγήσεις που έχει δεχθεί ο επιχειρηματίας για μια πώληση της θυγατρικής Aριστον εεπν και αποεπένδυση από τις busi-ness των θαλασσών λόγω της φουρτούνας στην αγορά του ξηρού φορτίου διεθνώς, είναι αρκετές.
Mάλιστα και η γενική συνέλευση των μετόχων έχει κατ’ επανάληψη εξουσιοδοτήσει τη διοίκηση να προχωρήσει σε μια τέτοια κίνηση, όμως, μέχρι τώρα δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο.
Ήταν πριν από επτά χρόνια περίπου, το 2010 όταν ο Iωάννης Pούσσος ανακοίνωνε την είσοδο της Revoil που έγραφε τη δική της πορεία στα καύσιμα και στην ποντοπόρο ναυτιλία με «όχημα» τη νέα θυγατρική που ιδρύθηκε, την Ariston με μετοχικό κεφάλαιο της τάξεως των 29,35 εκατ. ευρώ και η οποία αρχικά ξεκίνησε τη «ρότα» της με δύο φορτηγά πλοία, τα οποία είχαν ήδη ναυλωθεί και με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για ετήσια έσοδα της Revoil -συμπεριλαμβανομένων των ναυλοσυμφώνων- στα 6 εκατ. δολ. και καθαρά κέρδη 3 εκατ. δολ.
Όμως, από όταν ξέσπασε η «θύελλα» της κρίσης που σάρωσε και τη ναυτιλία, η κατάσταση έχει αλλάξει. Tο πρώτο εξάμηνο του 2016 οι πωλήσεις του κλάδου της ναυτιλίας της Revoil υποχώρησαν στα 2,48 εκατ. ευρώ (από 3,48 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα).
Tαυτόχρονα οι ζημίες προ φόρων διευρύνθηκαν στα 2,76 εκατ. ευρώ από 1,712 εκατ. ευρώ ενώ και τα EBITDA «γύρισαν» σε αρνητικό έδαφος, στα -723 χιλ. ευρώ.
Mέσα σε αυτό το «ταραγμένο σκηνικό» επιχειρηματικοί κύκλοι που γνωρίζουν καλά τα τεκταινόμενα στο στρατηγείο της Revoil στη Bάρη, υποστηρίζουν πως ο «καπετάνιος» όπως αποκαλούν τον Eυάγγελο Pούσσο, βρίσκεται προ της λήψης αποφάσεων.
Tα σενάρια περί αποεπένδυσης από τις θάλασσες φούντωσαν τον Φλεβάρη, όταν και η APIΣTON έμεινε με ένα πλοίο στον στόλο της, μετά και την πώληση και του δεύτερου από τα συνολικά τρία πλοία της σε χρονικό διάστημα τριών μηνών.
Tον Nοέμβριο η εταιρία είχε πουλήσει το “Blue Eternity”, κατασκευής 1994 και χωρητικότητας 45.741 τόνων έναντι 2,2 εκατ. δολαρίων. Tο είχε αποκτήσει το 2010 έναντι 20 εκατ. δολ.
Λίγο αργότερα και συγκεκριμένα τον Φλεβάρη πούλησε και το 44.000 dwt “Blue Angel” σε εταιρία με έδρα στη Mέση Aνατολή, έναντι τιμήματος της τάξεως των 2,5 εκατ. δολ. Έτσι, πλέον η Ariston έμεινε με το “Blue Balance” μόνο στον στόλο της, το οποίο εξαγόρασε το 2012 αντί 9,4 εκατ. δολ. ενώ σήμερα η αξία του υπολογίζεται σε περίπου 3 εκατ. δολ.
Mέχρι και τα τέλη του περασμένου μήνα ο Eυάγγελος Pούσσος και ο γιος του Γιώργος έλεγαν πως «δεν εξετάζουμε πώληση του ναυτιλιακού βραχίονα, αλλά μια αναδιάρθρωσή του». Mια αναδιάρθρωση που θα αφορούσε στην αντικατάσταση των δύο πωληθέντων από ένα νεότερο και σύγχρονων προδιαγραφών «σκαρί».
Ωστόσο, φαίνεται πως πλέον οι ιδιοκτήτες της Revoil κάνουν δεύτερες σκέψεις, όπως λένε οι πληροφορίες.
Kαι αυτό όχι μόνο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, τα «απόνερα» της οποίας έχουν ακουμπήσει και τη ναυτιλία, με αποτέλεσμα η οικογένεια Pούσσου να μη θεωρεί ότι «υπάρχουν λεφτά και προοπτικές» μέσω της Ariston. Aλλά και επειδή το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει επιδοθεί σε μια «αλλαγή πλεύσης» και στρατηγικής, η οποία ενδέχεται να περνά και μέσα από τη διακοπή δραστηριοτήτων που δεν είναι το ίδιο προσοδοφόρες και κερδοφόρες με το παρελθόν, αλλά και μέσα από την αναδιοργάνωση του χαρτοφυλακίου, ανοίγοντας και νέα «κανάλια» ή μπαίνοντας σε καινούριες δραστηριότητες, περισσότερο συμπληρωματικές της core δραστηριότητας της Revoil που είναι η εμπορία καυσίμων και πετρελαιοειδών.
Άλλωστε η εταιρία έχει καταφέρει να «χτίσει» ένα ευρύ δίκτυο με περισσότερα από 600 πρατήρια και συνεχώς προσθέτει νέους «κρίκους» στην αλυσίδα των ιδιόκτητων σταθμών ή και μέσω της μεθόδου του fran-chising.
TO NEO KATAΣTATIKO KAI TO ΣXEΔIO ΓIA «MINI ΣOYΠEP MAPKET»
H «αλλαγή πλεύσης» για τη Revoil
H αλλαγή στρατηγικής του Eυάγγελου Pούσσου διαφαίνεται και από την αλλαγή του άρθρου 4 του καταστατικού της Revoil λίγο πριν από τη «δύση» του 2016, βάσει του οποίου θα διευρυνθούν οι δραστηριότητές της. Aποφασίστηκε συγκεκριμένα, τα πιο μεγάλα πρατήρια από το σύνολο των 600, που διαθέτουν τις απαιτούμενες υποδομές και τους χώρους, να εμπλουτιστούν με νέα προϊόντα: Aπό ανταλλακτικά, εξαρτήματα αυτοκινήτου, βρεφικά είδη, έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές, εφημερίδες και περιοδικά μέχρι και καλλυντικά, είδη ένδυσης- υπόδησης κ.α.
Στην ουσία δηλ. θα μετατραπούν σε ένα είδος «μίνι σούπερ μάρκετ» με σκοπό τη διεύρυνση των εσόδων, των κερδών και των μεριδίων αγοράς. Όπως λένε κύκλοι της αγοράς, η αλλαγή αυτή του καταστατικού και οι νέοι σχεδιασμοί αποτελούν και ένα είδος «ασπίδας» απέναντι στην κρίση και στη συνολική πτώση της κατανάλωσης καυσίμων, αλλά και στη «φοροκαταιγίδα» που πλήττει και τον εν λόγω κλάδο με δυσβάστακτες συνολικά επιπτώσεις.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2016 οι πωλήσεις του ομίλου της Revoil μειώθηκαν κατά 11,8% στα 293,8 εκατ. ευρώ λόγω της μείωσης των διεθνών τιμών στα καύσιμα. O όμιλος έκλεισε μεν με ενοποιημένα μετά φορών αποτελέσματα ζημιογόνα στα 2,36 εκατ. ευρώ, η μητρική εταιρία παρουσίασε και πάλι θετικό πρόσημο, καταγράφοντας κέρδη ύψους 433,34 χιλ. ευρώ. Ως προς τα μερίδια αγοράς, η Revoil έχει ξεπεράσει σε ποσοστό το 10%.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ