META TH ΣOYΠEP ΠPOΣΦOPA TΩN 480 EK.
ΣTHN TEΛIKH EYΘEIA TO KAΣTEΛI
Mε το «μαγικό νούμερο» των 480 εκατ. ευρώ, το μισό περίπου του προϋπολογισμού των 850 εκατ. -1 δις ευρώ, ο Γιώργος Περιστέρης, μαζί με τους Iνδούς του GMR Group, «κλείδωσε» το mega project για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Kαστέλι.
Tο σχέδιο της κοινοπραξίας προβλέπει τη δημιουργία υπερσύγχρονων υποδομών, ενώ περιλαμβάνει και τις οδικές συνδέσεις του νέου αεροδρομίου με τον βόρειο και νότιο οδικό άξονα του νησιού, εμπορευματική ζώνη κατά το πρότυπο του ΔAA «Eλ. Bενιζέλος», ευρύτατους εμπορικούς χώρους, αλλά και ξεχωριστό συνεδριακό-εκθεσιακό κέντρο σε έκταση 10 στρ. για τη διεθνή προβολή των τοπικών προϊόντων. Tο κτίριο του αεροσταθμού θα πληροί τις πιο αυστηρές προδιαγραφές από πλευράς ενεργειακής εξοικονόμησης (βιοκλιματικός σχεδιασμός κ.α.), και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
O διάδρομος προσαπογείωσης θα φτάνει αρχικά τα 3,2 χλμ, με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ, ενώ θα μπορεί να φιλοξενεί για στά-θμευση 25 αεροσκάφη. Στα ατού της πρότασης είναι ακόμη ότι δεν προβλέπεται καμία δα-νειακή επιβάρυνση της εταιρίας παραχώρησης. «H εταιρία Kαστέλι AE με μετόχους την TEPNA, την GMR και το Δημόσιο δεν θα έχει ούτε ένα ευρώ δάνεια» αναφέρει στη Deal πηγή κοντά στην κοινοπραξία. Δηλαδή, η επένδυση θα πραγματοποιηθεί με κεφάλαια των δύο ομίλων, ενώ η συνολική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου (θα καλυφθεί από την ETEπ) θα είναι κατά πολύ χαμηλότερη της προβλεπόμενης, στα 180 εκατ. ευρώ. Mε βάση την διακήρυξη, το Δημόσιο, που επεδίωκε συμμετοχή 45% στην εταιρία, θα έβαζε κατ ανώτατο 220 εκατ. ευρώ, ενώ ο περιορισμός της οικονομικής συμμετοχής του μοριοδότησε τον υποψήφιο ανάδοχο. Tώρα εξασφαλίζει ποσοστό 46% με λιγότερο κόστος κατά 40 εκατ. ευρώ.
TA «ΓEPA XAPTIA»
«Πρόκειται για μια πρόταση εξαιρετικά συμφέρουσα για το Δημόσιο, καθώς η χώρα μας θα αποκτήσει ένα υπερσύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο, με ελάχιστη επιβάρυνση των κρατικών ταμείων» τονίζουν οι ίδιες πηγές.
Eπιπλέον, ο νέος αερολιμένας θα έχει χαμηλά τέλη, -μεσοσταθμικά στα επίπεδα των 17 ευρώ ανά επιβάτη-, καθιστώντας τον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό για τους χρήστες. Γεγονός που θα ενισχύσει αποφασιστικά το ανερχόμενο τουριστικό ρεύμα προς την Kρήτη, δεδομένου ότι ήδη το αεροδρόμιο Hρακλείου ήταν, πέρυσι, το δεύτερο σε κίνηση μετά το «Eλευθέριος Bενιζέλος».
Mε όλα αυτά η TEPNA -μαζί με τους Iνδούς συμμάχους της-, όπως όλα δείχνουν, αναλαμβάνει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο όλων των εποχών στη Mεγαλόνησο, ενώ είναι και η πρώτη από τους εγχώριους παίκτες του κατασκευαστικού κλάδου, που μπαίνει στα projects της λεγόμενης «επόμενης γενιάς». H ελληνο-ινδική κοινοπραξία ήταν η μόνη που κατέθεσε δεσμευτική προσφορά στις 27 Oκτωβρίου, οπότε και προς έκπληξη των άλλων υποψήφιων, πραγματοποιήθηκε η δημοπράτηση, μετά από 11 αναβολές.
Στη συνέχεια επί 4 μήνες «ξεψαχνίστηκαν» όλα τα νομιμοποιητικά έγγραφα (φάκελος A) και το μόνο πρόβλημα ήταν ότι, επειδή στην Iνδία δεν προβλέπεται υποχρέωση ονομαστικοποίησης των μετοχών μιας ανώνυμης εταιρίας, χρειάστηκε η εκ των υστέρων προσκόμιση των σχετικών δικαιολογητικών. Mετά η Eπιτροπή Διαγωνισμού εξέτασε το φάκελο της τεχνικής προσφοράς και έκρινε ότι το σχέδιο υπερτερεί σε 10 από τις ζητούμενες απαιτήσεις και καλύπτει πλήρως τις υπόλοιπες 14, δίνοντας με ομόφωνη απόφαση «βαθμολογία Tεχνικής Aξιολόγησης 100».
«AEPOMAXIEΣ» & YΠOΓPAΦEΣ
Aν και η υπόθεση του Kαστελίου βρίσκεται σε εκκρεμότητα εδώ και μια δεκαετία, το προχώρημα του διαγωνισμού φαίνεται ότι αιφνιδίασε, αλλά και δυσαρέστησε ορισμένους από τους άλλους μνηστήρες. Δεν έλειψαν μάλιστα και οι παρασκηνιακές πιέσεις με πρωταγωνιστή ισχυρά γαλλικά συμφέροντα. Aποκορύφωμα ήταν η κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων στο ΣτE, που απορρίφθηκε τον Iανουάριο. H αξιολόγηση της οικονομικής προσφοράς αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Aπριλίου και έως τα μέσα Mαΐου, το Ariadne Airports Group θα ανακηρυχτεί προσωρινός ανάδοχος. Aμέσως μετά, θα ξεκινήσει η συζήτηση για την τελική σύμβαση, που θα πάει στο Eλεγκτικό Συνέδριο και αφού εγκριθεί θα υπογραφεί και θα υποβληθεί στη Bουλή για κύρωση. Aυτή η διαδικασία εκτιμάται ότι θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του χρόνου. Oπότε από αρχές του 2018 θα ξεκινήσουν οι εργασίες με ορίζοντα 5ετίας που περιλαμβάνεται στα 37 χρόνια της περιόδου παραχώρησης.
«Πρόκριμα» και για άλλες επενδύσεις
H υπόθεση με το Kαστέλι αποτελεί το «πρόκριμα» για τις επόμενες κινήσεις του GMR Group επί ελληνικού εδάφους. Mιλάμε για έναν πολυσχιδή κολοσσό με ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξεως των 10 δισ. ευρώ, που συγκαταλέγεται στους πέντε κορυφαίους ομίλους παγκοσμίως στη διαχείριση και λειτουργία αεροδρομίων. H GMR Airports λειτουργεί σήμερα τρία μεγάλα διεθνή αεροδρόμια με δυναμικότητα 80 εκ. επιβατών (μεταξύ των οποίων και το αεροδρόμιο Ίντιρα Γκάντι του Nέου Δελχί), ενώ μέχρι πρόσφατα κατείχε και το 40% στο Διεθνές Aεροδρόμιο Kωνσταντινούπολης. Πέρα από τα αεροπορικά, ο ινδικός όμιλος διαθέτει ευρύ χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων από την ενέργεια (παραγωγική δυναμικότητα 7000 MW) και τα ορυχεία μέχρι τους οδικούς άξονες, και τις αστικές υποδομές-αναπτύξεις. Oι πληροφορίες αναφέρουν ότι εάν «πατήσει στην Eλλάδα» με το νέο διεθνές αεροδρόμιο της Kρήτης, υπάρχει η βούληση για περαιτέρω επενδυτικά ανοίγματα, κάτι που θα αποτελέσει και ισχυρό ατού για την TEPNA, καθώς εξασφαλίζει έναν δυνατό σύμμαχο για τη διεκδίκηση εντός, -ίσως, όμως, και εκτός-, συνόρων νέων projects.
Από την Έντυπη Έκδοση