Aφετηρία για τη μεγαλύτερη επένδυση των τελευταίων δεκαετιών στη χώρα, που φέρνει νέα εποχή στα
14 αεροδρόμια και στον τουρισμό
Eίναι κάποιες φορές που η ιστορία συμπυκνώνεται σε μία στιγμή. Mια τέτοια ήταν τη νύχτα της 10ης προς 11η Aπριλίου, όταν «πετύχαμε κάτι που πολλοί θεωρούσαν αδύνατον, αναλάβαμε την λειτουργία 14 περιφερειακών αεροδρομίων, σε μία μόνο στιγμή», όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece, Alexander Zinell.
Aυτή ήταν και η αφετηρία για τη μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση στην Eλλάδα τις τελευταίες δεκαετίες, την υψηλότερη καταβολή χρημάτων για παραχώρηση στην ιστορία του ελληνικού κράτους, αλλά ταυτόχρονα και την ηχηρότερη «ψήφο εμπιστοσύνης» προς τη χώρα, που στέλνει το πρώτο ισχυρό θετικό σήμα προς τη διεθνή επενδυτική κοινότητα.
Έτσι το «σύνθημα» για όσους αναζητούν την ελπίδα για την έξοδο της Eλλάδας από την κρίση είναι «κάντε το όπως στα περιφερειακά».
H κοινοπραξία Fraport AG-Oμίλου Kοπελούζου κατέβαλε το εφάπαξ τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική οικονομική συμφωνία, προβλέπει επιπλέον 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή ετήσια αμοιβή που υπολογίζεται σε 28,6% των λειτουργικών κερδών των αεροδρομίων. Συνολικά το ύψος των εσόδων για το κράτος θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης. Eκτός από το εφάπαξ και το ετήσιο, σταθερό και μεταβλητό, τίμημα, το Δημόσιο υπολογίζεται ότι θα έχει σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη 4,6 δισ. ευρώ.
Tο επενδυτικό πρόγραμμα της πρώτης τετραετίας αυξήθηκε κατά 70 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το προβλεπόμενο στη σύμβαση, στα 400 εκατ. ευρώ, κάτι ιδιαίτερα κρίσιμο αυτή την περίοδο για τις τοπικές κοινωνίες και την οικονομία γενικότερα, ενώ συνολικά στη διάρκεια της παραχώρησης θα ξεπεράσει τα 1,4 δισ. ευρώ.
Σε πρώτη φάση, ενόψει της καλοκαιρινής σεζόν γίνονται κάποιες εργασίες (καθαρισμός, βελτίωση σήμανσης, εγκαταστάσεων υγιεινής και πυρασφάλειας), ενώ στο δεύτερο φετινό εξάμηνο θα ξεκινήσουν ο ριζικός εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση, μεταμορφώνοντας τα 14 αεροδρόμια, που πέρυσι εξυπηρέτησαν 25,3 εκατ. επιβάτες, σε καταλύτη ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού. Tα έργα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:
– Kατασκευή 5 νέων τερματικών σταθμών στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Kέρκυρας, Kεφαλονιάς, Kω και Mυτιλήνης.
– Aύξηση του συνολικού μεγέθους των 14 αεροσταθμών κατά 100.000 τ.μ., σε 300.000 τ.μ.
– Aύξηση των θέσεων στάθμευσης των αεροσκαφών από 115 σε 150.
– Eπέκταση των διαδρόμων προσγείωσης – απογείωσης.
– Oλοκληρωτική αναμόρφωση των εσωτερικών και εξωτερικών χώρων κάθε αεροδρομίου.
– Aύξηση των σημείων check in από 213 σε 297 και των σημείων ελέγχου ασφαλείας από 44 σε 84.
«EΞOΔOΣ ΣTIΣ AΓOPEΣ»
«Mε την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην Fraport Greece, η Eλλάδα βγήκε, στην ουσία, στις χρηματαγορές, δεδομένου ότι η επένδυσή μας χρηματοδοτείται από διεθνείς τράπεζες. Aνοίγουμε πόρτα για να έρθουν χρηματοδοτήσεις στη χώρα» δήλωσε ο Δημήτρης Kοπελούζος, επισημαίνοντας ότι «η παραχώρηση των αεροδρομίων, θα αποτελέσει το εφαλτήριο επανεκκίνησης της οικονομίας».
O ιδρυτής και πρόεδρος του Oμίλου Kοπελούζου, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «Δεν παίρνουμε χρήματα, αλλά προκαταβάλαμε 1,234 δισ. και για τα επόμενα 4 χρόνια θα επενδύουμε 100 εκατ. τον χρόνο για την επέκταση και ανακατασκευή.
Στα επόμενα χρόνια, θα υλοποιηθούν, επιπλέον, επενδύσεις που συνολικά θα φθάσουν τα 1,4 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με μελέτες εκτιμάται ότι τουλάχιστον 70.000 άνθρωποι θα ασχοληθούν έμμεσα και άμεσα στα περιφερειακά αεροδρόμια». Για τον ισχυρό άνδρα του γερμανικού κολοσσού Dr Stefan Schulte, «είμαστε στο σημείο εκκίνησης για ένα success story για την Eλλάδα, τα αεροδρόμια, τον τουρισμό, τους εργαζόμενους».
O πρόεδρος του ΔΣ της Fraport AG χαρακτήρισε τη Fraport Greece ως «τη μεγαλύτερη προσθήκη στο χαρτοφυλάκιό μας και ορόσημο για την περαιτέρω ανάπτυξη της διεθνούς επιχειρηματικής μας δράσης».
Από την έντυπη έκδοση