Οι μέτοχοι «ψάχνουν» τη χρηματοδότηση εταιρείας χωρίς δραστηριότητα
Η όλη συμμετοχή της Autohellas στη νέα εταιρεία υπολογίζεται στα 4 εκατ. ευρώ συνολικά
Μια σειρά από επενδυτικές κινήσεις του Θόδωρου Βασιλάκη με την Autohellas, την εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων που έχει ο ιδιοκτήτης της Aegean Airlines, έχουν προκαλέσει προβληματισμό στους μετόχους και γενικότερα στο επενδυτικό κοινό της εισηγμένης, καθώς περιβάλλονται από μυστήριο και δεν σχετίζονται με την βασική της δραστηριότητα.
Οι μέτοχοι της Autohellas, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, βρίσκονται στο «σκοτάδι» όσον αφορά σε διάφορες επιλογές του κ. Βασιλάκη.
Τον κατηγορούν για παράδειγμα, ότι το 2010 διέθεσε μετρητά, για την αγορά και άσκηση δικαιωμάτων της πρόσφατης αύξησης κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς, για την οποία δεν ενημερώθηκαν. Παράλληλα, η Autohellas προχώρησε σε ενίσχυση μέσω του ταμπλό του Χρηματιστηρίου του ποσοστού που κατέχει στην επίσης εισηγμένη Aegean Airlines.
Το μυστήριο δεν αφορά αυτές τις περιπτώσεις όμως, αλλά το γεγονός ότι έχει επενδύσει πολύ σημαντικά ποσά στην εταιρία «Sportland Εγκαταστάσεις Σπορ – Τουριστικές και Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις. Ποια είναι η Sportland; Μια εταιρεία, στην οποία η συμμετοχή της Autohellas ξεκίνησε το 2008 με ποσοστό 50%, με το άλλο 50% να ανήκει στην Πήλος Τουριστική.
Το πρόβλημα για τους μετόχους είναι ότι πέρυσι ο κ. Βασιλάκης εκταμίευσε 1,3 εκατ. ευρώ από την Autohellas για να συμμετάσχει σε αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου της Sportland, οι οποίες ανήλθαν στα 5 εκατ. ευρώ. Για τον ίδιο λόγο, η Autohellas διέθεσε άλλες 700 χιλιάδες ευρώ μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2011.
Η όλη συμμετοχή της Autohellas στην Sportland υπολογίζεται στα 4 εκατ. ευρώ συνολικά.
Το αξιοπερίεργο στην υπόθεση αυτή είναι ότι η Sportland δεν έχει καμία απολύτως δραστηριότητα ή τουλάχιστον δεν είχε την περίοδο που έγιναν αυτές οι επενδύσεις από τον κ. Βασιλάκη. Σύμφωνα με τον ισολογισμό της 31/12/ 2009, η Sportland είχε μηδενικό τζίρο, δηλαδή καθόλου δραστηριότητα, αλλά κατέγραψε ζημιές 114.833 ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά προχώρησε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 5.560.000 ευρώ. Το επίσης αξιοπερίεργο, είναι ότι η εταιρεία είχε ζημιές, έκανε αύξηση κεφαλαίου, χωρίς να έχει ούτε ένα εργαζόμενο, ολόκληρο το 2009.
Οι μέτοχοι ζήτησαν ενημέρωση από τον κ. Βασιλάκη για τις επενδύσεις αυτές, με αφορμή το γεγονός ότι παρά το γεγονός ότι η Autohellas το 2010 σημείωσε υψηλή κερδοφορία πρότεινε την μη διανομή μερίσματος. Η Autohellas το 2010 είχε κέρδη 14,4 εκατ. ευρώ, ελαφρώς μειωμένα έναντι του 2009 που ήταν 17,7 εκατ. ευρώ, είχε δε ενισχύσει σημαντικά τις ταμειακές ροές, με την πώληση στην Τράπεζα Πειραιώς, του ποσοστού 33,5% που είχε στην Avis, έναντι 28,9 εκατ. ευρώ.
Η μη διανομή μερίσματος εξόργισε τους μετόχους, οι οποίοι αναζήτησαν τις αιτίες γι’ αυτό και δεν ήταν λίγοι αυτοί που την απέδωσαν στις επενδυτικές επιλογές του κ. Βασιλάκη, εκτός των βασικών δραστηριοτήτων της Autohellas.
Διαμαρτυρίες
Το θέμα τέθηκε στην πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων, εν μέσω πολλών διαμαρτυριών για την μη διανομή μερίσματος, αλλά λέγεται ότι οι απαντήσεις που πήραν οι μέτοχοι δεν ήταν ικανοποιητικές. Γι’ αυτό και ήταν αρκετοί αυτοί που δεν ενέκριναν τις οικονομικές καταστάσεις του 2010, οι οποίες όμως πέρασαν κατά πλειοψηφία.
Οι διαμαρτυρίες δεν σταμάτησαν ούτε όταν συζητήθηκε το πλάνο για το 2011 που προβλέπει ανάπτυξη της Autohellas στις χώρες της βαλκανικής, ήταν δεν εντονότερες όταν ανακοινώθηκε ότι ο συνδυασμός κερδοφορίας, ταμειακών διαθέσιμων και ισχυρής κεφαλαιακής βάσης 135 εκατ. ευρώ εγγυάται τη δυνατότητα της εταιρείας να χρηματοδοτήσει τις επενδύσεις αυτές.
Κανείς ωστόσο δεν υποστήριξε ότι οι επενδυτικές κινήσεις του κ. Βασιλάκη δεν έγιναν νομότυπα. Οι απορίες όμως που δημιουργήθηκαν, έχουν να κάνουν και με το γεγονός ότι η διοίκηση της Autohellas δεν προέβαινε σε καμιά ανακοίνωση για τις δραστηριότητες αυτές μέσω Χρηματιστηρίου, όπως όφειλε.
Πάντως, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η επένδυση στην Sportland θα συνεχιστεί, άγνωστο όμως ποια θα είναι ακριβώς η δραστηριότητα της εταιρείας και αν έχει ξεκινήσει.
Προς το παρόν πάντως, η Autohellas ενισχύει την άλλη εταιρεία του ομίλου, την Βελμάρ. Και σ’ αυτή την περίπτωση πάντως υπάρχει κενό. Η Autohellas αγόρασε ακίνητο από την Βελμάρ, την εισαγωγική εταιρεία αυτοκινήτων του ομίλου Βασιλάκη, ωστόσο είναι άγνωστο το τίμημα της εξαγοράς.
Απολύσεις στην Aegean το 2010, περικοπές το 2011
Η κρίση έπληξε τα «φτερά»της Aegean Airlines το 2010, εξανεμίζοντας τα κέρδη του 2009, μετατρέποντάς τα σε ζημιές που ανήλθαν στα 23,3 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της έκτακτης εισφοράς των 8 εκατ. ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή ήταν αναμενόμενη, καθώς η κάμψη της ζήτησης εσωτερικού, η μείωση του μέσου ναύλου στην οποία υποχρεώθηκε να προβεί η Aegean και η άνοδος της τιμής του πετρελαίου, έπληξαν την αεροπορική εταιρεία του ομίλου Βασιλάκη. Και θα ήταν μεγαλύτερες οι ζημιές, αν δεν έπαιρνε επώδυνες αποφάσεις για τους εργαζόμενους.
Το 2010 απολύθηκαν περισσότεροι από 500 εργαζόμενοι, το 80% των οποίων σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη δεν ανήκε στο μόνιμο προσωπικό, αλλά εργαζόταν με συμβάσεις περιορισμένου χρόνου ή ανεξάρτητης εργασίας. Ατό βέβαια δεν αλλάζει το αποτέλεσμα, ότι 500 άνθρωποι βρέθηκαν χωρίς δουλειά, σε μια περίοδο που η ανεργία πλήττει την αγορά εργασίας.
Το σχέδιο για περαιτέρω μείωση του κόστους της Aegean Airlines θα συνεχιστεί και το 2011, σύμφωνα με το «σχέδιο πτήσης» της διοίκησης, παρά το γεγονός ότι καταγράφεται αύξηση της ζήτησης, στις παραδοσιακές αγορές, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία αλλά και από νέες όπως η Ρωσία και το Ισραήλ.
Μέχρι στιγμής πάντως, δεν έχουν προγραμματιστεί άλλες απολύσεις. Η διοίκηση βρήκε τον τρόπο να εξοικονομήσει ακόμα περισσότερα χρήματα, καθώς δεν προχώρησε στη μίσθωση τεσσάρων Avro RJ 100 που είχε προγραμματίσει, γιατί ο ιδιοκτήτης τους τα πούλησε. Έτσι, ο στόλος της Aegean αποτελείται πλέον μόνο από Airbus.