Η αύξηση της χρήσης φυσικού αερίου στην εγχώρια αγορά και οι εξαγωγές στην περιφερειακή αγορά, μέσω νέων αγωγών, αναμένεται να οδηγήσουν σε διπλασιασμό των οικονομικών μεγεθών της ΔΕΠΑ την επόμενη δεκαετία, όπως τόνισε, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Ρόιτερ, στη Αθήνα, ο διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης Χάρης Σαχίνης. Εκτίμησε, παράλληλα, ότι η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ θα ολοκληρωθεί μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2011.
Οι προοπτικές της επιχείρησης θα αρχίσουν, από το 2012, να βελτιώνονται είπε ο κ. Σαχίνης, καθώς οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύση φυσικού αερίου αυξάνουν την παραγωγή και θα είναι δυνατές οι εξαγωγές μετά την ολοκλήρωση νέων αγωγών που θα διασυνδέσουν την Ελλάδα με την Ιταλία, τη Βουλγαρία και την Αλβανία.
“Θα περίμενα, μετά από δύο με τρία χρόνια, να διαθέτουμε περί το 1 δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα φυσικού αερίου να πωλήσουμε στη νοτιοανατολική Ευρώπη και από το 2017 άλλα 1,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα να πωλούμε στην Ιταλία”, είπε ο κ. Σαχίνης. Εκτίμησε, επίσης, ότι, από το 2020, οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής στην Ελλάδα θα καταναλώνουν περί τα 5 με 7 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο, με τη ΔΕΠΑ να προσφέρει 4,5 με 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Οι ελληνικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής χρησιμοποιούν περίπου το 65% των εισαγόμενων στην Ελλάδα ποσοτήτων φυσικού αερίου. “Νομίζω ότι υπάρχει ανάπτυξη στην ελληνική αγορά, κυρίως στον τομέα του ηλεκτρισμού, αλλά και στον κλάδο των οικιακών πελατών. Θα υπάρχει, επίσης, ανάπτυξη και στην περιφερειακή αγορά”, πρόσθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ.
Ο κ. Σαχίνης τόνισε ότι οι ετήσιες πωλήσεις φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ ενδέχεται να αυξηθούν σταδιακά και να αγγίξουν το 2020 τα 7 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, όγκο περίπου διπλάσιο του σημερινού. Οι πωλήσεις και τα κέρδη, φέτος, αναμένεται να σημειώσουν μηδενική μεταβολή σε σχέση με πέρυσι, καθώς ανταγωνιστές ή μεγάλοι πελάτες, όπως η ΔΕΗ, άρχισαν να εισάγουν φθηνότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο, κερδίζοντας μέρος του μεριδίου της ΔΕΠΑ στην αγορά, το οποίο συρρικνώθηκε στο 88% το 2010, από 100% το 2009.
Πέρυσι, η επιχείρηση διέθεσε περίπου 3,4 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, με καθαρά έσοδα, ύψους 61 εκατ. ευρώ και πωλήσεις, ύψους 975 εκατ. ευρώ.
Η μάχη των αγωγών φυσικού αερίου
Η ΔΕΠΑ, η ιταλική Edison και η τουρκική Botas συμμετέχουν σε κοινοπραξία για την κατασκευή του Διασυνδετήριου αγωγού Τουρκία-Ελλάδα-Ιταλία (TGI), ενός από τα πολλά σχέδια για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στη δυτική Ευρώπη.
Στα ανταγωνιστικά σχήματα του TGI περιλαμβάνεται το κονσόρτσιουμ για τον αγωγό Nabucco και ο αγωγός TAP (Trans-Adriatic Pipeline). Στις σημερινές συνθήκες αγοράς, ο αγωγός Nabucco, με σχεδιαζόμενη ικανότητα μεταφοράς 30 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, είναι πολύ μεγάλο πρόγραμμα, για να υλοποιηθεί, εκτιμά ο κ. Σαχίνης.
“Δεν νομίζω ότι θα κατασκευαστεί τώρα ο Nabucco. Μπορεί να κατασκευαστεί στο μέλλον”, υπογράμμισε, κάνοντας σαφή αναφορά στη χρονική στιγμή που η Ευρώπη θα είναι σε θέση να προμηθευτεί από πεδία άντλησης φυσικού αερίου στο Ιράκ, το Ιράν ή το Τουρκμενιστάν.
“Ο ITGI, με ικανότητα μεταφοράς που ταιριάζει απόλυτα με τις ποσότητες φυσικού αερίου που είναι σήμερα διαθέσιμες, αυτές από το Αζερμπαϊτζάν, είναι, λογικά, το πιο υλοποιήσιμο πρόγραμμα αυτή τη στιγμή”, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ.
Ανεξάρτητα από τι θα συμβεί στο Αζερμπαϊτζάν, η ΔΕΠΑ ετοιμάζεται να αποκτήσει πρόσβαση στις αγορές των Βαλκανίων, μέχρι και την Αυστρία, με τη βοήθεια νέων διασυνδετήριων αγωγών προς τους γείτονές της. Η ΔΕΠΑ υποστηρίζει ότι μπορεί να τροφοδοτήσει αυτές τις αγορές με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τον χωρητικότητας 135.000 κυβικών μέτρων τερματικό σταθμό της στη Ρεβιθούσα. Η επιχείρηση εξετάζει, επίσης, ανάλογα με τη ζήτηση, να κατασκευάσει υπεράκτιο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα.