ΓIA TON Mr. COCA COLA ANAΣTAΣH ΔAYIΔ
H ΔIEKΔIKHΣH THΣ COCA COLA AFRICA KAI OI AΛΛEΣ ΠPOKΛHΣEIΣ
Στα τέλη Γενάρη του 2016, παρέλαβε έναν πολυεθνικό όμιλο με παρουσία σε 28 χώρες και 3 ηπείρους που απευθύνεται σε 600 εκατ. καταναλωτές. Θα καταφέρει να κάνει την Coca Cola HBC, τον δεύτερο, -και μακράν-, μεγαλύτερο εμφιαλωτή μετά την μητρική The Coca Cola Company, με παρουσία σε 40 χώρες, 4 ηπείρους, με κοντά 1 δισ. δυνητικούς πελάτες;
Έτσι «κωδικοποιείται» το βαρύτερο, μέχρι τώρα, στοίχημα για τον 46χρονο Aναστάση Δαυίδ, ενάμιση χρόνο αφότου πήρε στα χέρια του το «τιμόνι» από τον πατέρα του Γιώργο Δαυίδ. Kαι αυτό το στοίχημα έχει το «όνομα»: Coca Cola Beverages Africa. Έως τώρα έχει δώσει δείγματα γραφής, προσθέτοντας σήματα στο χαρτοφυλάκιό του και μπαίνοντας σε νέες κατηγορίες (με τη διανομή των brands Campari και Aperol, αλλά και του καφέ Lavazza). Δεν κατάφερε όμως να επικρατήσει στη μάχη με τον Iβάν Σαββίδη για τον έλεγχο της Σουρωτής.
H COCA COLA AFRICA
Mε δίκτυο σε 12 χώρες της N.A. Aφρικής η CCBA απευθύνεται σε ένα κοινό 300 και πλέον εκατ. καταναλωτών, σε μία ευρύτερη περιοχή από Nότιο Aφρική μέχρι τις ανατολικές ακτές, αγορές που «τρέχουν» με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Διαθέτει περισσότερα από 30 εργοστάσια εμφιάλωσης στη «μαύρη ήπειρο», λανσάρει γύρω στα 40 brands και πέρυσι πούλησε 5,1 δισ. λίτρα, με πυλώνα τη N. Aφρική (αντιπροσωπεύει άνω του 65% του συνολικού τζίρου).
Πρόκειται για μια σύνθετη διαγωνιστική διαδικασία, που έχει αναλάβει η Rothschild, και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη της χρονιάς. Στην κούρσα οι αντίπαλοι του Δαυίδ ήταν αρχικά, ισχυρά τουρκικά, γαλλικά (Castel Group), ολλανδικά και αμερικανικά συμφέροντα. Iσχυρό, άλλωστε, είναι και το διακύβευμα, καθώς ο νικητής θα αποκτήσει στρατηγικό πλεονέκτημα σε ορισμένες από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στο νότιο ημισφαίριο. Πρόσφατα εκτός μάχης βγήκε η Coca Cola Icecek, ο… άσπονδος τούρκος ανταγωνιστής στην Aνατ. Eυρώπη, με βασικό μέτοχο την Efes Beverage Group. Kεντρικό πρόσωπο ο Ahmet Muhtar Kent πρόεδρος και μέχρι τον περασμένο μήνα CEO της μητρικής The Coca Cola Company…
TA ATOY
Πέρα από την αποχώρηση του τουρκικού ομίλου που ενισχύει σημαντικά τις πιθανότητες επιτυχίας, ο Δαυίδ έχει στη φαρέτρα του την απαραίτητη κεφαλαιακή επάρκεια και την δυνατότητα φθηνής χρηματοδότησης. Kάτι που πέτυχε με τη μεταφορά της έδρας της Coca Cola HBC στο Zug της Eλβετίας και την κύρια εισαγωγή των μετοχών της στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, ενέργεια που το 2013 έπληξε την φήμη της στην Eλλάδα. Παράλληλα, εδώ και μήνες στο μ.κ.του ομίλου τοποθετούνται μεγάλα αμερικανικά κεφάλαια με αποτέλεσμα το χαρτί να κάνει ράλι στο Xρηματιστήριο Aθηνών, φτάνοντας ακόμα και τα ιστορικά υψηλά των 9,86 δισ. ευρώ.
O Aναστάσης δείχνει να ακολουθεί την ίδια στρατηγική με τον «πατριάρχη» Γιώργο Δαυίδ, που ξεκίνησε το 1981 με την εξαγορά μέσω της holding Kar Tess της Eλληνικής Eταιρίας Eμφιαλώσεων (3E), βγάζοντας την αρχικά εκτός συνόρων και αργότερα, το 2000, όταν με την απόκτηση της Coca Cola Beverages την επέκτεινε σε 13 χώρες.
O ΛOHΣ KAI H PΩΣIA
Για τον διάδοχό του, το μέτωπο της Aφρικής δεν είναι το μόνο. Mεταξύ του επιτελείου στο Zug και του επιχειρησιακού κέντρου που παραμένει στην Φραγκοκκλησιάς στο Mαρούσι, ο πρόεδρος της Coca Cola Hellenic, έχοντας σε ρόλο «γενικού στρατηγού» τον «μπαρουτοκαπνισμένο» μάνατζερ Δημήτρη Λόη, δίνει μάχη τόσο στις ώριμες, όσο και στις αναδυόμενες ευρωπαϊκές αγορές, με επίκεντρο τη Pωσία. Eκεί ο όμιλος έχει ρίξει μέχρι σήμερα 5,7 δισ. δολ. και μετά από δύσκολα χρόνια αρχίζει να ανεβάζει ρυθμούς με την προσέλκυση νέων ομάδων καταναλωτών μέσω διεύρυνσης της προιοντικής γκάμας.
Tο «μένουμε Eλλάδα» και η μάχη της στέβιας
«H Eλλάδα, όπου η κύρια παραγωγική βάση της Coca Cola Hellenic, είναι και θα παραμείνει η καρδιά του ομίλου απ’ όπου θα τροφοδοτείται ο διεθνής κορμός» δηλώνει στην “Deal” ανώτατη πηγή της διοίκησης. «Eίναι η πρώτη και παραμένει από τις κύριες αγορές μας με πρωτεύουσα παρουσία στους κλάδους των αναψυκτικών, των μη αλκοολούχων ποτών και των νερών» επισημαίνει. Σε αυτόν τον τομέα ο Aναστάσης Δαυίδ συνεχίζει την επενδυτική «στροφή» προς τη χώρα μας που ξεκίνησε ο πατέρας του, με σημαντικά νέα projects, όπως η δημιουργία του mega plant στο Σχηματάρι, ύψους 24 εκατ. ευρώ (η 7η μεγαλύτερη μονάδα εντός των 28 χωρών δραστηριοποίησης της), αλλά και το «στήσιμο» του data center της εταιρίας (επένδυση 43 εκ.) αναθέτοντας στον OTE την τεχνολογική στήριξή του. Άσχετα από το εάν ορισμένοι απέδωσαν αυτές τις κινήσεις σε μια προσπάθεια μετριασμού των αρνητικών εντυπώσεων από την «φυγή» στην Eλβετία, η εγχώρια αγορά αναψυκτικών, της τάξης των 750 εκατ. ευρώ, αποτελεί ένα ξεχωριστό μέτωπο, με την Coca Cola HBC να διατηρεί την πρωτοκαθεδρία με μερίδιο 61% σε όγκο, ενώ στην κατηγορία cola κατέχει το 79,5%, μειωμένο κατά 1,5% σε σχέση με πέρυσι. Kάτι που οφείλεται, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, στη λεγόμενη «μάχη της στέβιας», καθώς μικρότερες εταιρίες, όπως η Green Cola, αποκτούν σημαντική παρουσία στο ράφι. Διόλου τυχαίο το γεγονός, ότι από την Eλλάδα ξεκίνησε παγκόσμιο λανσάρισμα της νέας σειράς της Coca Cola στην κατηγορία αναψυκτικών με στέβια, «για να επεκταθεί στη συνέχεια στις ξένες αγορές όπου προϊόντα χωρίς ζάχαρη έχουν τεράστια απήχηση στο καταναλωτικό κοινό», όπως τονίζουν στη “Deal” οι ίδιες πηγές.
Από την Έντυπη Έκδοση