Αρχές του μήνα αποσφραγίζονται οι προσφορές
Τον ερχόμενο μήνα κρίνεται το μέλλον της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), που επί σειρά ετών αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και από το 2014 τελεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης.
Στις αρχές του μήνα (έπειτα από σχετική παράταση που ζητήθηκε) είναι προγραμματισμένο να αποσφραγιστούν οι φάκελοι με τις οικονομικές προσφορές που κατέθεσαν οι δύο ενδιαφερόμενοι, η γερμανική Krauss-Maffei -Wegmann (KMW) και η νοτιοαφρικανική Paramount Group, για την απόκτηση του 85,49% των μετοχών της που ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο.
Εφόσον οι εγγυητικές επιστολές είναι σύμφωνες με τη διαδικασία και οι οικονομικές προσφορές πληρούν τους όρους που αναφέρονται στην διακήρυξη του διαγωνισμού που έχει προκηρύξει και υλοποιεί ο εκκαθαριστής της ΕΛΒΟ, τότε ο διαγωνισμός περνά στο επόμενο και πιο κρίσιμο στάδιο.
Συγκεκριμένα, ο εκκαθαριστής εντός 8 ημερών από την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, ο εκκαθαριστής συντάσσει και υποβάλλει σε όλους τους πιστωτές μια συνοπτική έκθεση αξιολόγησης και προτείνει την ανακήρυξη πλειοδότη. Εφόσον είτε το Δημόσιο, είτε οι πιστωτές δεν αντιλέξουν στο περιεχόμενο της έκθεση, τότε ο εκκαθαριστής ενημερώνει εγγράφως τον διαγωνιζόμενο του οποίου η προσφορά κρίθηκε η πλέον συμφέρουσα, ότι έχει ανακηρυχθεί πλειοδότης.
Να σημειωθεί ότι μεγαλύτερος μέτοχος και πιστωτής της ΕΛΒΟ είναι το Δημόσιο, συνεπώς η οριστική απόφαση για το μέλλον της της μοναδικής εγχώριας βιομηχανίας κατασκευής τροχοφόρων και ερπυστριοφόρων οχημάτων στην Ελλάδα, εφόσον υπάρξει ικανοποιητικό τίμημα – θα παρθεί επί της ουσίας από την κυβέρνηση.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως αναφέρει το capital.gr, ως κατώτατη τιμή οικονομικής προσφοράς έχει οριστεί το ποσόν των 10 εκατ.ευρώ, προσφορά που είναι ανέκκλητη, χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
Τα περί ξεπουλήματος
Όπως συμβαίνει σε κάθε εγχείρημα αξιοποίησης κρατικής συμμετοχής, έτσι και στην περίπτωση της ΕΛΒΟ η κριτική έχει εστιαστεί στην τιμή βάσης των 10 εκατ.ευρώ, οδηγώντας στα γνωστά επιχειρήματα περί “ξεπουλήματος”.
Στην περίπτωση της ΕΛΒΟ πρέπει να επισημανθεί ότι η βιομηχανία βαρύνεται από τεράστιες συσσωρευμένες ζημιές που με βάση τα τελευταία οικονομικά στοιχεία (Φεβρουάριος 2015), ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ, ενώ εμφανίζει αρνητικά ίδια κεφάλαια. Επίσης, έχει “αιμοδοτηθεί” από το κράτος, χωρίς να καταστεί βιώσιμη: την περίοδο 2011-2013 έλαβε 81 εκατ. ευρώ μέσω ΑΜΚ, ενώ το 2014 έλαβε επιχορήγηση 14,5 εκατ. ευρώ για τη διαδικασία της ειδικής εκκαθάρισης.
Παράλληλα, εμφανίζεται να έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε τράπεζες, προμηθευτές, ασφαλιστικά ταμεία κ.α. Καθώς, όμως, βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης, προστατεύεται από την έκδοση διαταγών πληρωμής από πιστωτές της. Η ΕΛΒΟ που απασχολεί σήμερα περί τους 330 εργαζόμενους, διαθέτει ετήσιο λειτουργικό κόστος περί τα 11 εκατ.ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία του εκκαθαριστή.
Μερίδα εργαζομένων αντιδρά στην πώληση, επικαλούμενοι “πολιτική δέσμευση” στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ και νυν υπουργών της κυβέρνησης ότι θα παρέμενε στο Δημόσιο.
Οι εργαζόμενοι ζητούν ουσιαστικά την κρατικοποίηση της ΕΛΒΟ, να παραμείνει στην ιδιοκτησία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας “για την ασφάλεια της χώρας και το αξιόμαχο των ενόπλων δυνάμεων” και να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας.
Λόγω αντιδράσεων των εργαζομένων, αναβλήθηκε πρόσφατα η γενική συνέλευση της εταιρείας με θέμα, μεταξύ άλλων, τη μεταφορά της έδρας της ΕΛΒΟ, κάτι που είναι απαραίτητο για τον απλό λόγο ότι σε περίπτωση πώλησης η εταιρεία δεν μπορεί να έχει ως έδρα τη σημερινή, το εργοστάσιό της στη Σίνδο.
Σημειώνεται πως ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του 85,5% της ΕΛΒΟ περιλαμβάνει την πώληση των παγίων της βιομηχανίας, του εργοστασίου της στη Σίνδο της Θεσσαλονίκης, του εξοπλισμού καθώς και όλων των δικαιωμάτων πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, δηλαδή το σήμα “ΕΛΒΟ”, πατέντες, σχέδια, άδειες κλπ.
Οι εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ βρίσκονται στη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης, καταλαμβάνουν έκταση 270.000 τ.μ. με καλυμμένη επιφάνεια 60.000 τ.μ.