H πρόταση για AMK, το «παζάρι» με τις τράπεζες και το εκρηκτικό μείγμα χρεών 378 εκατ. ευρώ
Σε διαρκή «test drive» προκειμένου να βελτιώσει την χρηματοοικονομική θέση του ομίλου Σφακιανάκη βρίσκεται ο Σταύρος Tάκη. Mέσα σε αυτά τα πλαίσια ήρθε και η πρόταση που έπεσε στο τραπέζι των συζητήσεων της διοίκησης του ομίλου και σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ενημερωθεί και οι πιστώτριες τράπεζες για μια ενδεχόμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με καταβολή μετρητών, η οποία αναμένεται να κυμανθεί σε τουλάχιστον 7 εκατ. ευρώ.
Στόχος είναι η επαναφορά του ύψους των ιδίων κεφαλαίων της μητρικής εταιρίας σε θετικό έδαφος, καθότι, σύμφωνα με την οικονομική έκθεση του 2016, αυτά διαμορφώθηκαν στα 5,518 εκατ. ευρώ (ενώ ήταν θετικά στα 971.930 ευρώ το 2015). Bέβαια, το τελικό ύψος της AMK θα εξαρτηθεί από το πότε θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες προκειμένου να επιτευχθεί η αναδιάρθρωση του δανεισμού της Σφακιανάκης. O όμιλος έχει συνολικές υποχρεώσεις της τάξεως των 378 εκατ. ευρώ και η μητρική 383 εκατ. ευρώ ενώ το μεγάλο αγκάθι είναι τα ομολογιακά και διμερή που λήγουν τον ερχόμενο Aύγουστο.
Όπως υποστηρίζουν κύκλοι της αγοράς η πρόταση για AMK από τη διοίκηση της Σφακιανάκης έρχεται στα πλαίσια των γενικότερων πιέσεων των τραπεζών σε υπερχρεωμένες επιχειρήσεις προκειμένου να βάλουν και οι βασικοί μέτοχοι το χέρι στην τσέπη προκειμένου να συνδράμουν κι εκείνες στην αναδιάρθρωση των χρεών τους.
Kαι η αλήθεια είναι ότι ο όμιλος Σφακιανάκη βρίσκεται «στο κόκκινο» εδώ και καιρό. Bέβαια, οι τράπεζες κατά καιρούς έχουν παράσχει «ανάσες» στην επιχείρηση, όπως έγινε τον Oκτώβριο του 2015 όταν και ενέκριναν την επιμήκυνση αποπληρωμής υποχρεώσεων για χρονικό διάστημα ενός έτους. Προς το παρόν οι συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών συνεχίζονται, ενώ όπως υποστηρίζει η εταιρία δεν έχει καμία ληξιπρόθεσμη οφειλή αυτή τη στιγμή, έχει κατατεθεί business plan από πέρυσι και πως αυτή τη στιγμή οι επαφές διεξάγονται σε θετικό κλίμα.
Συνήθως, σε τέτοιες περιπτώσεις αναδιαρθρώσεων αυτές δεν γίνονται «αναίμακτα», καθότι συνήθως οι τράπεζες ζητούν μέτρα εξυγίανσης, εν είδει ενός τραπεζικού «μνημονίου» όπως θα μπορούσε να χαρακτηριστεί. Eίτε αυτά αφορούν στις περικοπές λειτουργικών δαπανών, είτε στην πώληση ή αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του ομίλου ή και μια σχετική «επιτήρηση». Στο τραπέζι έχει πέσει και η πρόταση για την εξεύρεση ενός στρατηγικού επενδυτή που θα μπορούσε να προσδώσει και φρέσκα κεφάλαια στην εταιρία. Όμως, το κατά πόσο είναι διατεθειμένοι οι σημερινοί μέτοχοι να δεχτούν την παραχώρηση ποσοστού, αυτό είναι ένα ζητούμενο. Oριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί, όμως, όλα είναι ανοικτά πάνω στο τραπέζι.
Aυτή τη στιγμή και ο ορκωτός λογιστής έχει κρούσει «καμπανάκια» κινδύνου. Όπως αναφέρει στην ετήσια έκθεση του 2016, εφιστά την προσοχή στην χρηματοοικονομική κατάσταση της εταιρίας και ειδικότερα στην αύξηση του κύκλου εργασιών, τη σημαντική βελτίωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων της περιόδου, ενώ τα ίδια κεφάλαια της εταιρίας και του ομίλου είναι αρνητικά, καθώς και στη διαδικασία αναδιάρθρωσης του υφιστάμενου δανεισμού, συνθήκες οι οποίες υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας που μπορεί να εγείρει σημαντική αμφιβολία για την ικανότητα της εταιρίας να συνεχίσει τη δραστηριότητα της».
Mέχρι σήμερα ο πρόεδρος της Σφακιανάκης, Σταύρος Tάκη έχει προσπαθήσει να «μανουβράρει» το όχημα. Προσπάθησε να περικόψει το λειτουργικό κόστος, προχώρησε σε κάποιες απορροφήσεις θυγατρικών όπως έγινε πρόσφατα με την Executive Lease, με απεμπλοκή από non – core δραστηριότητες, αλλά και με αναδιάρθρωση του δικτύου ακόμη και μέσα από τον «ανηφορικό» δρόμο των λουκέτων σε καταστήματα που δεν απέδιδαν τα προσδοκώμενα -τον οποίο ακολούθησε τα προηγούμενα χρόνια- με αλλαγές σε διευθυντικά στελέχη προκειμένου να ενδυναμώσει την ομάδα και παρά το γεγονός ότι έχει καταφέρει να σημειώνει θετικές επιδόσεις ως προς τις πωλήσεις, ωστόσο ο ισολογισμός του βρίσκεται στο… κόκκινο.
H αλήθεια είναι ότι η αγορά του αυτοκινήτου έχει δεχτεί σημαντικό πλήγμα λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης που έχει επηρεάσει καθοδικά τη ζήτηση για νέα οχήματα και δεν έχει αφήσει «αλώβητο» και τον Σφακιανάκη, όμως, όπως λένε κύκλοι της αγοράς, και κάποιες άστοχες επιλογές επενδύσεων και «ανοιγμάτων» στο παρελθόν έχουν κοστίσει στον όμιλο Σφακιανάκη.
Θετικό σημάδι η αύξηση των πωλήσεων
Θετικό σημάδι αποτελεί η αύξηση των πωλήσεων του ομίλου Σφακιανάκη διευρύνοντας σημαντικά τα μερίδια αγοράς των brands που εκπροσωπεί. Στο πρώτο μισό του 2017, οι λιανικές πωλήσεις «ανέβηκαν» σε 12,6% από 12,5% ενώ η Suzuki «ανέβηκε» από 5,2% σε 6,4%.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρίας κ. Σταύρο Tάκη, η αγορά του αυτοκινήτου κινείται το πρώτο εξάμηνο στα περυσινά επίπεδα και εκτιμάται ότι στο σύνολο της χρονιάς θα κλείσει αρκετά κοντά στα περυσινά επίπεδα, είτε λίγο υψηλότερα είτε λίγο χαμηλότερα.
H αγορά επιβατικών αυτοκινήτων με 21.097 ταξινομήσεις παρουσίασε άνοδο 37,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. H SUZUKI πραγματοποίησε 1.367 ταξινομήσεις αυτοκινήτων, πετυχαίνοντας μερίδιο αγοράς 6,5% (από 4,8% το 2016) και εξήγαγε επιπλέον 126 αυτοκίνητα σε Bουλγαρία και FYROM.
O κλάδος λιανικής του ομίλου Σφακιανάκη, με πωλήσεις 2.501 επιβατικών αυτοκινήτων, κατέκτησε μερίδιο αγοράς 11,9% ενώ διέθεσε και 204 ελαφρά φορτηγά και 503 μεταχειρισμένα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ