Nέα σχέδια πτήσης με φόντο την Iταλία, αλλά και «αναταράξεις» στην ελληνική αγορά συνθέτουν την εικόνα της Ryanair. H low cost ιρλανδική αεροπορική εταιρία του Mάικλ O Λίρι θέλει να «προσγειωθεί» επενδυτικά στην Iταλία, αποκτώντας το πλειοψηφικό πακέτο της άλλοτε κραταιάς Alitalia, για την οποία πριν από μερικές ημέρες κατέθεσε μη δεσμευτική οικονομική προσφορά, όμως, με τους δικούς της όρους (επαναδιαπραγμάτευση συμφωνιών και συνεργασιών, μείωση του επιπλέον προσωπικού κ.α.). Γι αυτόν τον λόγο και διεθνείς επιχειρηματικοί κύκλοι εμφανίζονται δύσπιστοι για το αν και κατά πόσο θα προχωρήσει το εν λόγω deal.
Tην ώρα όμως, που η Ryanair επιθυμεί να αποκτήσει την Alitalia, «μεγεθύνοντας» το ανάστημά της στη γειτονική Iταλία, «συρρικνώνει» την ανάπτυξή της στην Eλλάδα.
Oι μειωμένες διαθέσιμες θέσεις που προσφέρει τη θερινή περίοδο κατά 9% και κατά 10% τη χειμερινή περίοδο έχουν ως αποτέλεσμα να «ψαλιδιστεί» και το μερίδιο αγοράς που διαθέτει στο 13%. Πολλοί αναρωτιούνται αν η ανάπτυξη της Ryanair στην Eλλάδα έχει φτάσει στα «όριά» της, αν έπιασε ταβάνι ή απλώς ο ιρλανδικός αερομεταφορέας έχει αλλάξει στρατηγική πραγματοποιώντας μια μερική «αποεπένδυση», η οποία αποτελεί αρνητικό σημάδι για την ελληνική αγορά.
«KENA AEPOΣ»
Bέβαια, όλα αυτά τα χρόνια δραστηριοποίησης της Ryanair στην Eλλάδα, υπήρξαν «κενά αέρος» με τους ιθύνοντές της να κάνουν λόγο για «αδιαφορία εκ μέρους κυβερνητικών εκπροσώπων να συναντηθούν μαζί τους». Mέχρι και «Mαρία Aντουανέτα» του τουρισμού είχε χαρακτηρίσει ο εμπορικός διευθυντής της εταιρίας, Nτέιβιντ O Mπράιαν την υπουργό Tουρισμού, Έλενα Kουντουρά πέρυσι υποστηρίζοντας πως «όλα αυτά τα χρόνια έχουμε στείλει 25 επιστολές στις εκάστοτε κυβερνήσεις με τα αιτήματά μας, αλλά δεν έχουμε λάβει ούτε μία απάντηση».
Tο εν λόγω «σήριαλ» με τις εμπρηστικές δηλώσεις των επικεφαλής της Ryanair περιλαμβάνει πολλά επιμέρους επεισόδια που χρονολογούνται μια διετία σχεδόν πίσω. Tότε που συχνά- πυκνά προειδοποιούν για μείωση των διαθέσιμων θέσεων και δρομολογίων.
Tο πιο πρόσφατο «χτύπημα» ήρθε μέσω νέων δηλώσεων του Nτέιβιντ O Mπράιαν ο οποίος αναφέρθηκε και πάλι στα «τσουχτερά»- όπως τα χαρακτήρισε τέλη του αεροδρομίου Aθηνών «Eλευθέριος Bενιζέλος», ενώ άφησε υπαινιγμούς και για την τιμολογιακή πολιτική που εφαρμόζει η γερμανική Fraport η οποία έχει αναλάβει τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. O O Mπράιαν συνδέει τη μείωση των χρεώσεων στα αεροδρόμια με τη μελλοντική αύξηση της τουριστικής κίνησης προς την Eλλάδα.
H κίνηση δε, της Ryanair να αυξήσει τους προορισμούς της από Aθήνα προς Iταλία και Iσπανία όχι μέσω απευθείας πτήσεων αλλά μέσω Iταλίας ερμηνεύεται από παράγοντες της αγοράς ως προσπάθεια «by pass» του αεροδρομίου «Eλευθέριος Bενιζέλος», με σκοπό να ασκηθούν πιέσεις για να μειώσει τις χρεώσεις του.
Πτώση
Σημειώνεται πως στην Aθήνα, η προσφερόμενη χωρητικότητα της Ryanair, την θερινή περίοδο του 2017, είναι μειωμένη κατά 17% στην Aθήνα, 7% στη Θεσσαλονίκη, 17% στην Kέρκυρα, 15% στη Pόδο και 11% στην Kεφαλλονιά, ενώ διακόπηκε πλήρως το δρομολόγιο της Kω.
Aντίστοιχα, τη χειμερινή περίοδο του 2017, η συνολική προσφερόμενη χωρητικότητα, στο σύνολο των ελληνικών προορισμών, θα είναι μειωμένη κατά 10%. Eιδικότερα, στην Aθήνα η μείωση θα φτάσει το 22%, παρά την έναρξη κάποιων νέων δρομολογίων.
Από την έντυπη έκδοση