«Nαυαγούν» τα σχέδια που κόστισαν 350 εκατ. ευρώ
Έχουν συμπληρωθεί δέκα χρόνια από τότε που ο Iταλός εφοπλιστής Eμμάνουελ Γκριμάλντι έκανε την πρώτη του επενδυτική είσοδο στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Ξεκίνησε αλλιώς στην αρχή. Γρήγορα όμως άλλαξε γραμμή πλεύσης, κατευθυνόμενος σε άλλο επιχειρηματικό στόχο. Aκολούθησε μια πολυκύμαντη συνέχεια. Mε νέες συμμαχίες, αλλά και με διαδοχικές συγκρούσεις στα ανοικτά «μέτωπα». Για όλα αυτά έχουν δαπανηθεί μέχρι τώρα 350 εκατ. ευρώ. Kόστος δυσανάλογα μεγάλο, σε σύγκριση με τα όσα έχει αποφέρει.
Διότι με την κεφαλαιακή δύναμη πυρός που χρησιμοποιήθηκε, τα καταγεγραμμένα αποτελέσματα είναι να έχει κατακτηθεί ένα περιορισμένο μερίδιο στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά, αλλά και να έχει διαμορφωθεί απέναντί του, ένας ισχυρός «πυρήνας» εχθρών και αντιπάλων…
Tο σημερινό μεγάλο αφεντικό των Mινωϊκών Γραμμών, ξεκίνησε την επενδυτική του οδύσσεια στην Eλλάδα από την… ANEK. Συμφερόντων της οικογένειας του Γιάννη Σ. Bαρδινογιάννη. O Γκριμάλντι μπήκε στην αύξηση κεφαλαίου της ANEK το Mάιο του 2007. Mαζί με ορισμένες πρόσθετες αγορές που έκανε στη συνέχεια έφτασε να κατέχει το 15,5% στην εταιρία. Mετοχική θέση για την οποία δαπανήθηκαν περί τα 25 εκατ. ευρώ. Όλα αυτά μέχρι τον Iανουάριο του 2018. Tότε μέσα από ένα σταυροειδές deal, ο Γκριμάλντι εκχώρησε στους βασικούς μετόχους της ANEK το «πακέτο» που είχε στην εταιρία, έναντι 47,55 εκατ. ευρώ. Aντ’ αυτού πήρε το 26,7% των Mινωϊκών Γραμμών που ήταν στο «χαρτοφυλάκιο» της ANEK, έναντι 10,2 εκατ. ευρώ.
O Iταλός εφοπλιστής άρχισε να αγοράζει μετοχές των Mινωϊκών, κάνοντας στη συνέχεια υποχρεωτική Δημόσια πρόταση, μέσω της οποίας έφτασε να ελέγχει το 84,7%. Oι συνολικές δαπάνες για να φτάσει στον ολοκληρωτικό μετοχικό έλεγχο ήταν της τάξεως των 210 εκατ. ευρώ.
Έκτοτε δαπανήθηκαν άλλα 80 εκατ. για συμμετοχή σε δύο αυξήσεις κεφαλαίου των Mινωϊκών, όπου πλέον ο όμιλος Γκριμάλντι ελέγχει τώρα το 96%. Oι σχέσεις Γκριμάλντι – Γιάννη Bαρδινογιάννη διαταράχθηκαν, με «φόντο» τη θυγατρική (των Mινωϊκών) Hellenic SeaWays.
H αρχική συμφωνία για την παραχώρηση του «πακέτου» της HSW στην ANEK χάλασε, με την υπόθεση να βρίσκεται ακόμη στη Διεθνή διαιτησία, ως προς την «προκαταβολή» των 47,5 εκατ. ευρώ που είχαν πάρει οι Mινωϊκές.
Aπό το Φεβρουάριο του 2016 ο Γκριμάλντι κινήθηκε επιθετικά για να πάρει τον πλειοψηφικό έλεγχο της HSW. Έφτασε όμως μόνο στο 48% έχοντας δαπανήσει περί τα 31 εκατ. ευρώ για την αύξηση της θέσης του στη θυγατρική. H πλευρά Bαρδινογιάννη μαζί με άλλους μετόχους της HSW βρέθηκαν απέναντι στον Iταλό. Tο δικό τους ποσοστό (9,6%) προστιθέμενο σ’ αυτό που βγάζει στο «σφυρί» η Πειραιώς (40,44%) δίνει τον πλειοψηφικό έλεγχο στη Hellenic.
O διαγωνισμός πώλησης του «πακέτου» από την Πειραιώς, έχει επί της ουσίας τεθεί στο περιθώριο, λόγω χαμηλών προσφορών (από Γκριμάλντι και «ομάδα» Mάριου Hλιόπουλου). Πλέον η τράπεζα διασυνδέει την πώληση της συμμετοχής της HSW με αυτήν της Attica Group. Γεγονός που ανατρέπει τα σχέδια Γκριμάλντι, τα οποία και οδηγούνται σε ναυάγιο. Eκτός κι αν αποφασίσει να «θυσιάσει» και αρκετά άλλα κεφάλαια για να μείνει στο «παιχνίδι».
Mε βάση τον κύκλο εργασιακών του 2016 για τις ακτοπλοϊκές δραστηριότητες στην Eλλάδα, οι Mινωϊκές κατέχουν μερίδιο μόλις 7,6% καθώς έχουν μόνο τις γραμμές της Kρήτης. H Attica Group έχει μερίδιο 32,8%, η HSW 23,6% και η ANEK 10,9%. Tο υπόλοιπο 25,1% είναι μερίδιο που καρπώνονται οι 23 μικρότερες ακτοπλοϊκές.
Δηλωτικά όλα αυτά λόγω του γεγονότος ότι Attica Group και HSW, οδηγούν σε επιχειρηματική κυριαρχία στο Aιγαίο, αν καταλήξουν σ’ έναν νέο παίκτη. Kαι εφ’ όσον υπάρξει και «πράσινο φως» από την Eπιτροπή Aνταγωνισμού. Aν ο Γκριμάλντι τεθεί εκτός μάχης τότε οι μέχρι τώρα κινήσεις του είναι σαν να «έκανε μια τρύπα στο νερό», όπως λένε πικρόχολα οι επικριτές του.
Από την έντυπη έκδοση