Αμείλικτος πόλεμος, με όλα τα μέσα, μαίνεται εδώ και μέρες μεταξύ του νέου ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ισκαντάρ Σάφα και του «συναδέλφου» του ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Ελευσίνας Νίκου Ταβουλάρη με «έπαθλο» έξι Γαλλικές φρεγάτες και… «διαιτητή» τον υπουργό Εθνικής Άμυνας. Και όλα αυτά, ενώ την ερχόμενη εβδομάδα γίνεται η επίσημη τελετή της παραλαβής του πρώτου από τα Γερμανικά υποβρύχια, του «Παπανικολής», με τη γνωστή περιπετειώδη ιστορία.
Στο πλαίσιο αυτό πάντως, εξηγούνται και οι αλλεπάλληλες επισκέψεις του κ. Σάφα στο γραφείο του Ευάγγελου Βενιζέλου σε ώρες… ακατάλληλες για το κοινό και χωρίς ποτέ να ανακοινωθούν δια της τυπικής οδού, όπως υποτίθεται ότι έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση –και ειδικά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας- να δημοσιοποιεί κάθε επαφή της πολιτικής ηγεσίας με εκπροσώπους πολεμικών βιομηχανιών και επιχειρηματίες της αγοράς εξοπλισμών.
Από την πλευρά του υπουργείου τηρείται «άκρα του τάφου σιωπή» σε σχέση με το περιεχόμενο των συναντήσεων, οι οποίες ούτε επιβεβαιώνονται, αλλά ούτε και διαψεύδονται απλώνοντας ένα ακόμα ευρύτερο πέπλο μυστηρίου. Μάλιστα, έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι τουλάχιστον σε ένα από αυτά τα ραντεβού, παρών ήταν και ο ανταγωνιστής του κ. Σάφα, Ν. Ταβουλάρης.
Οι Γαλλικές φρεγάτες «το αντικείμενο του πόθου»
Οι πληροφορίες που συγκέντρωσε η DEAL news δίνουν φως στο μυστήριο των συναντήσεων Βενιζέλου – Σάφα (και Ταβουλάρη). Καταρχήν φαίνεται, ότι μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τον κ. Σάφα, μεγαλομέτοχο του κολοσσού της Abu Dahbi Mar, που πήρε το 75% της κορυφαίας ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας από τους Γερμανούς της Krupp Thyssen, παίρνοντας συγχρόνως και ως… «προίκα» την κατασκευή δυο επιπλέον υποβρυχίων για τις ανάγκες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, πρόεκυψαν τα προβλήματα με το ευρωπαϊκό πρόστιμο που αιωρείτο πάνω από τα Ναυπηγεία για παράνομες κρατικές ενισχύσεις κατά την προηγούμενη δεκαετία.
Το πρόστιμο που αρχικά οι Βρυξέλες είχαν προσδιορίσει στα 250 -300 εκατ. ευρώ επιβλήθηκε τελικά, αλλά με αναστολή εκτέλεσης, καθώς η ελληνική κυβέρνηση πίεσε σφοδρότατα για αυτό υπό την απειλή της ακύρωσης της συμφωνίας και του λουκέτου του Ναυπηγείων. Οι ευρωπαίοι δικαστές, επίτροποι και λοιποί αξιωματούχοι πείστηκαν για αυτό, αλλά επέβαλαν και έναν αστερίσκο στην απόφαση αναστολής, που ήταν η απαγόρευση κάθε άλλης εμπορικής, κατασκευαστικής ή επισκευαστικής δραστηριότητας στα Ναυπηγεία πλην εκείνης που αφορά αποκλειστικά πολεμικά σκάφη. Έτσι, τα σχέδια του κ. Σάφα για την κατασκευή γιοτ και άλλων πολυτελών σκαφών αναψυχής στη μονάδα ναυάγησαν, ενώ προέκυψε ορατή και η απειλή απολύσεων εκατοντάδων από τους σημερινούς 1.300 εργαζόμενους.
Την ίδια ώρα όμως, στα χέρια του Γ. Παπανδρέου κατά το πρόσφατο ταξίδι του στο Παρίσι, παραδόθηκε από τον Νικολά Σαρκοζί, η ολοκληρωμένη πρόταση για την κατασκευή στα ελληνικά Ναυπηγεία 4 + 2 φρεγατών τύπου Fremm για τις ανάγκες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, κόστους περίπου 3 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για την πρακτική υλοποίηση της σχετικής συμφωνίας Καραμανλή – Σαρκοζί. Και η πρόταση περιλαμβάνει άμεση έναρξη του προγράμματος κατασκευής και έναρξη της αποπληρωμής του μετά από έξι χρόνια, αλλά υπάρχει κι άλλη μια βασική λεπτομέρεια: Ο Ν. Ταβουλάρης κρατάει ήδη στα δικά του χέρια το MOU με την Γαλλική κατασκευάστρια εταιρεία DCNS.
Πηγές της ναυπηγοεπισκευαστικής αγοράς αναφέρουν ότι Σάφα και Ταβουλάρης, προ των ραγδαίων εξελίξεων και με τη μεσολάβηση της κυβέρνησης, βρήκαν σημείο επαφής και ξεκίνησαν συζητήσεις για τη συγχώνευση των δυο ναυπηγείων. Πράγμα που επιθυμεί και η κυβέρνηση, καθώς εκτιμά ότι η ελληνική αγορά δεν χωράει δυο μεγάλους ανταγωνιστές, η ίδια δεν μπορεί κάτω από τις απαιτήσεις τους να διαχειριστεί την υπάρχουσα πίτα και συνεπώς η λύση της ενοποίησης των δυο μονάδων μοιάζει ιδεώδης. Λέγεται ότι στην κοινή συνάντηση των τριών ανδρών (ΥΕΘΑ, Σάφα, Ταβουλάρης), οι δυο μεγαλοεπιχειρηματίες έδωσαν τα χέρια.
Η υπαναχώρηση και ο «εκβιασμός» Σάφα, η εμπλοκή Ν. Παπανδρέου
Άνθρωπος όμως των μεγάλων deals, αλλά και των μεγάλων παιγνιδιών ο πολυμήχανος Ι. Σάφα, αφού κάλεσε στην πατρίδα του τον κ. Ταβουλάρη, του πρότεινε τελικά την εξαγορά των Ναυπηγείων Ελευσίνας έναντι ποσού που ισοδυναμεί με τα χρέη της εταιρείας και που ανέρχεται στα 105 εκατ. ευρώ. Και του πρότεινε την τιμητική θέση του… προέδρου στον νέο υπερκολοσσό, χωρίς καν μετοχές. Πρόταση που απερρίφθη φυσικά μεθ’ «επαίνων» από τον ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ο οποίος τώρα φέρεται ανένδοτος και επιδιώκει την ανάληψη του προγράμματος – μαμούθ των 6 Γαλλικών φρεγατών, μη δεχόμενος καμιά συνδιαλλαγή με τον κ. Σάφα, ενώ απειλή σε κάθε αντίθετη περίπτωση, να σύρει στα ευρωπαϊκά δικαστήρια τόσο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όσο και το ελληνικό δημόσιο.
Η κατάσταση δείχνει να καταλήγει σε αδιέξοδο, καθώς και ο πολυσυζητημένος Άραβας επιχειρηματίας κραδαίνει από την πλευρά του την απειλή της απόλυσης εκατοντάδων εργαζομένων και η κυβέρνηση από εκεί που πανηγύριζε για τη διάσωση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά κινδυνεύει με πολιτικό ναυάγιο πρώτο μεγέθους.
Σημειώνεται επίσης, ότι η αρχική προσέγγιση και συμφωνία για την αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και Abu Dahbi Mar έγινε με πρωτοβουλία των Χ. Παμπούκη και Λ. Κατσέλη που επισκέφτηκαν το Εμιράτο. Στην αποστολή όμως συμμετείχε και ο Νίκος Παπανδρέου , αδερφός του πρωθυπουργού, ο οποίος θεωρείται άνθρωπος – «κλειδί» για την επίτευξη του deal.
Ήδη μάλιστα, ο πρόσφατα απελθών διευθυντής εξοπλισμών του Πενταγώνου Ευ. Βασιλάκος υπαινίχτηκε παρέμβαση του Ν. Παπανδρέου στην επίτευξη της συμφωνίας, την ώρα που ο Ελληνοκύπριος νομικός σύμβουλος του κ. Σάφα θεωρείται έμπιστος άνθρωπος της οικογένειας Παπανδρέου. Ο κ. Βασιλάκος επιπλέον είχε διαφωνήσει στην Ελληνογερμανική συμφωνία για την προμήθεια των υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής».