Ο αγώνας των δύο αναμένεται να δοθεί «σώμα με σώμα» και να αλλάξει τον χάρτη στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Κόντρες με υπερμάρκετ, greenstore και επενδύσεις για την δεύτερη θέση στα μερίδια αγοράς.
Είναι και οι δύο ισχυροί στο χώρο των σούπερ μάρκετ, αλλά δεν είναι πρώτοι. ΑΒ Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτης, οι δύο μεγάλες αλυσίδες, ζουν στη… σκιά της Carrefour Μαρινόπουλος, που βρίσκεται στην κορυφή των μεριδίων αγοράς από την ημέρα που η γαλλική εταιρεία μπήκε στον ελληνικό όμιλο. Η απόσταση που χωρίζει όμως ΑΒ Βασιλόπουλο και Σκλαβενίτη από την κορυφή είναι μεγάλη. Τα Carrefour έχουν μερίδιο αγοράς 18%, η ΑΒ Βασιλόπουλος 13% και ο Σκλαβενίτης 10,7%, με τους υπόλοιπους να ακολουθούν με μεγάλη διαφορά. Γι’ αυτό και με τη νέα χρονιά, τα αδέλφια Γεράσιμος, Στέλιος και Μαρία Σκλαβενίτη ετοιμάζονται να «παίξουν» σκληρή παρτίδα πόκερ με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΒ Βασιλόπουλος Κώστα Μαχαίρα και τον βελγικό κολοσσό Delhaize με στόχο την δεύτερη θέση των πωλήσεων και των κερδών.
Ο αγώνας των δύο, όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς του λιανεμπορίου αναμένεται να δοθεί «σώμα με σώμα» και να αλλάξει τον χάρτη στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, καθώς τις κινήσεις τους θεωρείται δύσκολο να ακολουθήσουν οι άλλες αλυσίδες. Το «παιχνίδι» είναι για δύο και Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος είναι εταιρείες που διαθέτουν ισχυρά κεφάλαια και υγιή δομή, χωρίς υψηλές δανειακές υποχρεώσεις και θεωρούνται από τους γνώστες της αγοράς ότι είναι ικανές να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η κρίση.
Ψηλά ο πήχης
Οι αδελφοί Σκλαβενίτη, μπορεί να μη διαθέτουν την μεγάλη ρευστότητα του βελγικού ομίλου Delhaize, ωστόσο δεν θέλουν να μείνουν πίσω από την ΑΒ Βασιλόπουλο σε νέες επενδύσεις, με το άνοιγμα νέων καταστημάτων. Η περσινή χρονιά, παρά την κρίση πήγε πολύ καλά για την αμιγώς ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, με τον τζίρο αυξημένο κατά 5,9% στα 1,153 δις ευρώ από 1,088 ευρώ το 2008, ενώ τα κέρδη παρουσίασαν αύξηση κατά 41% στα 22,55 ευρώ από 15,96 εκατ. ευρώ την περασμένη χρονιά. Η προσπάθεια να ακολουθήσουν τον Κώστα Μαχαίρα στις μεγάλες επενδύσεις που θέλει να κάνει, δεν τους φάνηκε καλή ιδέα γι’ αυτό χρησιμοποίησαν άλλο «όπλο». Ανέβασαν ψηλότερα τον πήχη των προδιαγραφών για τα υπερμάρκετ, γνωρίζοντας ότι η Delhaize δεν έχει στο – άμεσο τουλάχιστον – πρόγραμμά της τα υπερμάρκετ. Οι αδελφοί Σκλαβενίτη ξόδεψαν 20 εκατ. ευρώ περίπου για να φτιάξουν το υπερμάρκετ της Καλλιθέας, το οποίο διαθέτει εκτός από όλα τα τμήματα ενός σύγχρονου σούπερ μάρκετ, και ειδικότερα τμήματα, όπως αρτοζαχαροπλαστείο, καφεκοπτείο, εποχιακά είδη, βιβλιοπωλείο, παιχνίδια, είδη οικιακού εξοπλισμού, είδη ρουχισμού και κήπου, λειτουργεί ένα ολοκληρωμένο κέντρο ανακύκλωσης συσκευασιών με ανταποδοτικότητα, φιλοξενεί παιδότοπο, καφέ – εστιατόριο και στεγνοκαθαριστήριο και αίθουσα η οποία διατίθεται για πολιτιστικές και εκπαιδευτικές εκδηλώσεις. Στη συνέχεια η Σκλαβενίτης άνοιξε άλλα δύο καταστήματα, αυξάνοντας τον αριθμό τους σε 72, όλα στη Αττική.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι αδελφοί Σκλαβενίτη εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να επενδύσουν άλλα 20 εκατ. το 2011 για να δημιουργήσουν άλλο ένα υπερμάρκετ, σε περιοχή των νοτίων προαστίων, ενώ δεν έχουν ακόμα σκεφτεί αν θα προχωρήσουν σε άνοιγμα νέα καταστήματα.
Τολμηρό πλάνο
Η ΑΒ Βασιλόπουλος, με τον αέρα του δεύτερου αλλά και με την μεγάλη ρευστότητα της Delhaize, έχει καταρτίσει ένα εξαιρετικά τολμηρό επενδυτικό πλάνο, για την επόμενη επταετία που προβλέπει επιθετικές κινήσεις για την εξασφάλιση νέων σημείων πώλησης, επενδύσεις υψηλού κόστους με σκοπό την οργανική επέκταση και την αναβάθμιση των υποδομών αλλά και της καθιέρωση νέων concepts. Στο διάστημα αυτό η εταιρεία σχεδιάζει να επενδύσει περί τα 700 εκατ. ευρώ, αφού ετησίως τα προς επένδυση κεφάλαια που διαθέτει, πλησιάζουν τα 100 εκατ. ευρώ.
Ο βελγικός όμιλος, ενώ αρχικά δίσταζε να επενδύσει τόσα λεφτά, φοβούμενη την κρίση στην Ελλάδα, διαπιστώνοντας ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος, παρά τα προβλήματα αύξησε το τζίρο της στο εννεάμηνο του 2010 στα 1,13 δις ευρώ έναντι 1,06 δις ευρώ πέρυσι, με τα λειτουργικά κέρδη της όμως να μειώνονται σε 28 εκατ. ευρώ έναντι 32 εκατ. ευρώ πέρυσι, έδωσε το «πράσινο» φως για το τολμηρό πρόγραμμα.
Γνωρίζοντας ο Κώστας Μαχαίρας, ότι η Σκλαβενίτης δεν μπορεί να παρακολουθήσει τις επενδυτικές κινήσεις του, στοχεύει να αυξήσει το μερίδιο της ΑΒ Βασιλόπουλος στο 25% και να ξεφύγει από τον ανταγωνιστή του. Για να το πετύχει αυτό σχεδιάζει να προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις για εξαγορά τοπικών δικτύων, σε περιοχές όπου το δικό της δίκτυο δεν είναι ιδιαιτέρως ισχυρό.
Παράλληλα, σαν ενός είδους απάντηση στην Σκλαβενίτης για το υπερμάρκετ, επένδυσε το πρώτο greenstore AB στη Σταμάτα Αττικής, με ανεμογεννήτρια, σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ηλιακούς συλλέκτες, φωτοσωλήνες, φυσικό δροσισμό, φωτοβολταϊκούς υαλοπίνακες, γεωθερμικό σύστημα και άλλα οικολογικά. Το δεύτερο greenstore της ΑΒ θα λειτουργήσει στη Θεσσαλονίκη, ενώ άλλος ένα στόχος είναι να εδραιώσει τα Red Markets, τα οποία είναι σούπερ μάρκετ με επώνυμα προϊόντα αλλά και ιδιωτικής ετικέτας με μόνιμα χαμηλές τιμές.