Στα σκαριά πρόταση εξαγοράς του ιταλικού αερομεταφορέα
Την πλήρη διάσωση της Alitalia, με τη λειτουργία της να διατηρείται στο ακέραιο, ενδέχεται να επιτύχει η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair Holdings, καθώς σχεδιάζει να υποβάλει εντός των ημερών πρόταση εξαγοράς του ιταλικού αερομεταφορέα. Πρόθεση της ιρλανδικής εταιρείας είναι, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της Μάικλ Ο’ Λίρι, να κρατήσει όλο τον στόλο των αεροσκαφών της Alitalia, τους πιλότους της και το υπόλοιπο προσωπικό της, τεχνικό ή άλλο. Σκοπεύει, παράλληλα, να διατηρήσει την επωνυμία της και το σήμα της.
«Τα αεροσκάφη είναι νοικιασμένα και, επομένως, θέλουμε να διατηρήσουμε τις σχετικές συμφωνίες, αλλά θα επιθυμούσαμε κάποιου είδους αναδιάρθρωση, την οποία μπορεί να αναλάβει ο εκκαθαριστής της εταιρείας», δήλωσε στο Bloomberg ο κ. Ο’ Λίρι, ο οποίος τόνισε ότι παρά τα οικονομικά της προβλήματα, η Alitalia παραμένει μια πολύ καλή εταιρεία της Ιταλίας. Επισήμανε ότι οι «διαφανείς χειρισμοί» στην πτώχευση της Alitalia έρχονται σε οξεία αντίθεση με εκείνους στην περίπτωση της γερμανικής Air Berlin, που επίσης βρίσκεται στα πρόθυρα πτώχευσης. Η Ryanair έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τη γερμανική εταιρεία, αλλά εκτιμά πως θα γίνουν ελιγμοί ώστε να την αναλάβει η γερμανική Lufthansa.
Ο ίδιος διευκρίνισε πως τυχόν περικοπές θα περιοριστούν στο επίπεδο των στελεχών διοίκησης που αριθμεί 2.000 άτομα και, σύμφωνα με τον κ. Λίρι, είναι υπερβολικός αριθμός για έναν αερομεταφορέα με πελατεία 23 εκατ. επιβάτες τον χρόνο. Όπως υπογράμμισε και ο ίδιος, είναι ενδεικτικό ότι η Ryanair, με την οποία ταξίδεψαν πέρυσι 117 εκατ. επιβάτες, δεν έχει παρά μόλις 120 υψηλόβαθμα διοικητικά στελέχη.
Προσέθεσε επίσης ότι η Alitalia, αν περιέλθει στον έλεγχο της Ryanair, θα μπορεί να επεκτείνει τις μεγάλες πτήσεις της κυρίως στη Βόρειο Αμερική. Πρόκειται για τις πτήσεις που τώρα εξυπηρετεί με αεροσκάφη της Airbus A330 και της Boeing 777.Παρά την πρόθεσή του, πάντως, να διατηρήσει την Alitalia στην υφιστάμενη μορφή της, ο κ. Ο’ Λίρι παραδέχτηκε πως ίσως χρειαστεί κάποιου είδους «διάσπαση» της εταιρείας.
Ο λόγος δεν είναι άλλος από το ενδεχόμενο να αποτελέσει εμπόδιο στην εξαγορά το μεγάλο άθροισμα που θα έχουν τα μερίδια αγοράς των δύο εταιρειών. Εν ολίγοις ενδέχεται να προσκρούσει η εξαγορά στις αντιρρήσεις της αρχής Ανταγωνισμού της Κομισιόν, που ενδεχομένως θα εκτιμήσει ότι δημιουργείται δεσπόζουσα θέση ή μονοπώλιο με επιπτώσεις στον υγιή ανταγωνισμό.
Ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού της Ιταλίας, Ντάριο Φραντσεσκίνι, προέβλεψε πως σε περίπτωση διάσπασης της Alitalia, αυτό «θα ήταν ένα τεράστιο λάθος». Ο πάλαι ποτέ κραταιός αερομεταφορέας της Ιταλίας βρίσκεται σε διαδικασία πτώχευσης από την άνοιξη. Τον Απρίλιο ζήτησε προστασία από τους πιστωτές και διορισμό ειδικού εκκαθαριστή μετά την απόφαση των εργαζομένων να απορρίψουν πρόταση της διοίκησης για ενίσχυση της εταιρείας με κεφάλαια ύψους 2 δισ. ευρώ και αντάλλαγμα τις μειώσεις προσωπικού και μισθών.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, η εν λόγω πρόταση προέβλεπε απολύσεις 1.700 εργαζομένων από το προσωπικό εδάφους και μειώσεις μισθών κατά 8% για τους ιπτάμενους, αλλά και αλλαγές στο πρόγραμμα πτήσεων τόσο των μικρών όσο και των μεγάλων αποστάσεων.
Ο ιταλικός αερομεταφορέας έχει 12.500 υπαλλήλους, ωστόσο έως την άνοιξη που υπέβαλε αίτηση προστασίας από τους πιστωτές κατέγραφε ζημίες ύψους 500.000 δολαρίων την ημέρα. Η τελευταία φορά που είχε κινδυνεύσει από πτώχευση ήταν το 2008. Εκτοτε μεσολάβησε η πώληση μεριδίου της ύψους 49% στην αραβική Etihad Airways.
Οταν βρέθηκε εκ νέου σε καθεστώς πτώχευσης, αναλυτές του κλάδου προειδοποίησαν ότι σε περίπτωση κατάρρευσής της θα ήταν σοβαρότατες οι πολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις για την Ιταλία, μολονότι τα τελευταία χρόνια δεν παίζει τόσο καθοριστικό ρόλο στην ιταλική οικονομία. Το μερίδιό της στην ιταλική αγορά έχει μειωθεί μόλις στο 18% από το 23% στο οποίο ανερχόταν πριν από 10 χρόνια.