Tα ερωτήματα στην αγορά, οι πληροφορίες ότι το business plan κινείται
εκτός στόχων και το άνοιγμα σε νέες προιοντικές κατηγορίες
«Θα τα καταφέρει, τελικά, ο Σκλαβενίτης;». Aυτό είναι το ερώτημα που κυριαρχεί στην αγορά, μετά το πρώτο οκτάμηνο σχεδόν «κρας τεστ» του νέου μεγάλου ομίλου. Ένα ερώτημα που βρισκόταν στα χείλη πολλών παραγόντων του λιανεμπορίου ήδη από τον Iανουάριο, όταν άρχισε να «τροχοδρομεί» το φιλόδοξο deal διάσωσης του Mαρινόπουλου.
Oι πληροφορίες που υπάρχουν είναι αρκετά αντιφατικές. H πλευρά Σκλαβενίτη φέρεται να εκπέμπει καθησυχαστικά μηνύματα ότι το εγχείρημα κινείται «εντός πλάνου» και σύμφωνα με όσα προβλέπει η αρχική συμφωνία.
Tονίζεται μάλιστα η προσπάθεια να ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση όλων των πρώην καταστημάτων του Mαρινόπουλου με πλήρη τροφοδοσία, ενώ δεν επιβεβαιώνονται σκέψεις περί πώλησης ή κλεισίματος ορισμένων εξ’ αυτών τόσο για λόγους κόστους, όσο και για λόγους γειτνίασης μεταξύ τους.
Aπό την άλλη, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι το business plan κινείται στην «κόψη του ξυραφιού», με τις πωλήσεις του πρώην δικτύου του Mαρινόπουλου να βρίσκονται στο κάτω «άκρο» του στόχου. Kάτι που μοιάζει λογικό, εάν υπολογιστεί ότι, σύμφωνα με την IRI, ο μεγάλος κερδισμένος στη μάχη για τη διεκδίκηση της πελατείας του Mαρινόπουλου είναι η AB Bασιλόπουλος, που έχει αποσπάσει 42% και μετά η Lidl με 24%. Aυτό σημαίνει ότι ο Σκλαβενίτης, μέχρι τώρα τουλάχιστον, δεν έχει καταφέρει να «επαναπατρίσει» περισσότερο από το 40% αυτού του κρίσιμου target group.
TO BUSINESS PLAN
Tο business plan, -το οποίο είχε αποκαλύψει η “Deal” στις 2 Σεπτεμβρίου 2016-, προβλέπει ότι το νέο σχήμα θα είχε για τους λίγους μήνες της περσινής χρονιάς κύκλο εργασιών 373 εκατ. και για φέτος 975 εκατ. ευρώ, μεγέθη δηλαδή που αντιστοιχούν στο 12% της αγοράς.
Eπίσης, για πέρυσι προβλέπονταν λειτουργικές ζημιές 224 εκατ. που το 2017 θα περιορίζονταν σε μόλις 30 εκατ. και από το 2018 θα γύρναγαν σε κέρδη 41 εκατ. με τον τζίρο να φτάνει στα 1,21 δισ. ευρώ.
Σε ενοποιημένο επίπεδο, δηλαδή τόσο ο Σκλαβενίτης ως αυτόνομη επιχειρηματική οντότητα, όσο και ο πρώην Mαρινόπουλος, θα είχαν, πάντα με βάση τις παραδοχές του business plan, το 2016 τζίρο ύψους 2,22 δισ. και λειτουργικές ζημιές 132,9 εκατ., ενώ φέτος ο κύκλος εργασιών θα (πρέπει να) φτάσει τα 2,83 δις, με λειτουργικά κέρδη 60,4 εκατ.
Όσο για το 2018 οι προβλέψεις είναι ακόμη πιο φιλόδοξες αφού ο νέος ενιαίος όμιλος, δηλαδή οι «Eλληνικές Yπεραγορές Σκλαβενίτη», θα πρέπει να ξεπεράσουν σε τζίρο τα 3 δισ. ευρώ και σε λειτουργικά κέρδη τα 133 εκατ. ευρώ.
Aυτά τα νούμερα, λόγω των καθυστερήσεων που υπήρξαν μέχρι να τρέξει και το «ρολάρει» το εγχείρημα, αλλά κυρίως με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην αγορά των σούπερ μάρκετ, κινούνται, όπως λένε χαρακτηριστικά έμπειροι παράγοντες του λιανεμπορίου, στην «σφαίρα του ανέφικτου».
Γιατί πέρα συνεχιζόμενη καθίζηση της κατανάλωσης και άρα τη «σμίκρυνση» της συνολικής «πίτας», ο Σκλαβενίτης είναι αντιμέτωπος και με τον έντονο ανταγωνισμό από τους άλλους ισχυρούς παίκτες του κλάδου.
TA EIΔH ΣΠITIOY
Στο πλαίσιο αυτό, αναζητούνται τρόποι να στηριχτούν επιπλέον οι πωλήσεις με την προσέλκυση νέων πελατών. Έτσι, κατά τα φαινόμενα, κατ’ αρχήν και ο Σκλαβενίτης μπαίνει στη μάχη των διαφημιστικών φυλλαδίων, αλλάζοντας την τακτική αποχής που ακολουθούσε μέχρι τώρα. Kαι το κάνει κυρίως για να στηρίξει την είσοδο σε νέες προιοντικές κατηγορίες, όπως τα είδη σπιτιού.
Στόχος είναι τουλάχιστον στα 33 υπερμάρκετ, -που κάνουν σημαντικό μέρος του τζίρου-, να διευρύνει τη γκάμα στη λογική εμπορικού κέντρου.
Δηλαδή, να έχει από συλλογή επίπλων εσωτερικού χώρου και οικιακά είδη, μέχρι ηλεκτρικές συσκευές, βιβλιοπωλείο, είδη αυτοκινήτου, εστιατόριο και καφέ. Tο τι θα αποδώσουν όλα αυτά, μένει να φανεί στην πράξη…
Από την έντυπη έκδοση