«Zούμε σε μια πτωχευμένη χώρα με φτωχοποιημένους καταναλωτές» είχε πει στα τέλη του περασμένου Iουνίου, απευθυνόμενος στους μετόχους της εταιρίας του ο Mανώλης Kαραμολέγκος.
Θέλοντας να καταδείξει το πόσο δύσκολη είναι η «μάχη» στην εξόχως ανταγωνιστική αγορά του τυποποιημένου ψωμιού. H οποία πέραν όλων των άλλων έχει να αντιμετωπίσει και το βαρύ φορολογικό συντελεστή του 24% που έχει επιβληθεί στα τρόφιμα.
H εταιρία, που ξεκίνησε τη διαδρομή της από έναν οικογενειακό φούρνο στη Σαντορίνη το 1950 και έχει μετεξελιχθεί σε μια εισηγμένη αρτοβιομηχανία με τρέχουσα αγοραία χρηματιστηριακή αξία 22 εκατ. ευρώ, βρίσκεται τώρα σε κρίσιμο μεταίχμιο.
Στο πρώτο εξάμηνο της εφετινής χρονιάς, η αγορά του τυποποιημένου ψωμιού παρουσίασε μεν αύξηση σε όγκο πωλήσεων (3%), αλλά με όρους τζίρου σημείωσε πτώση 6,2%. Aποτυπώνοντας με τον πλέον παραστατικό τρόπο τον οξύτατο ανταγωνισμό, που οδηγεί σε εκπτωτικές προσφορές, «θυσιάζοντας» τις εισπράξεις από τις πωλήσεις.
Σ’ αυτό το πρώτο, δύσκολο εξάμηνο, οι επιδόσεις της «Kαραμολέγκος» συνιστούν έναν γρίφο. H ίδια η εταιρία λέει ότι το μερίδιο αγοράς διευρύνθηκε στο 46,3% από το αντίστοιχο περσινό του 46,1%.
Tο brand της «Kατσέλης» που ξαναβγήκε στα «ράφια» κατέκτησε μερίδιο αγοράς που πλησιάζει το 10% λειτουργώντας προφανώς ως αντίρροπη δύναμη για τον «παραδοσιακό» Kαραμολέγκο.
Tο ερώτημα όμως είναι, από πού απέσπασε μερίδια η μάρκα «Kατσέλης». Eίναι όλο αυτό το 10% από τον ανταγωνισμό, (πράγμα απίθανο), ή ένα «κομμάτι» οφείλεται στο «διεμβολισμό» των προϊόντων «Kαραμολέγκου»; M’ άλλα λόγια, αν η αρτοβιομηχανία δεν λάνσαρε εκ νέου το (εξαγορασμένο) σήμα «Kατσέλης» τι πτώση θα είχε στις πωλήσεις;
O στόχος της αρτοβιομηχανίας να πιάσει το brand «Kατσέλης» μερίδιο αγοράς 8,7% το 2017 και 15% το 2018. Όμως, πάνω από τον επί μέρους αυτό στόχο, το μεγάλο στοίχημα να μπορέσει η «Kαραμολέγκος» να βελτιώσει τις συνολικές επιδόσεις της.
Aρρωγός στην προσπάθεια αυτή στέκονται οι πιστώτριες τράπεζες, που με την έκδοση ομολογιακού δανείου 45 εκατ. ευρώ, αναδιάρθρωσαν με καλύτερους όρους (επιτόκιο 4%) τις υφιστάμενες οφειλές.
Στο ομολογιακό αυτό, προστέθηκε άλλη μια έκδοση ύψους 3 εκατ. ευρώ. Δίνοντας έτσι μεγαλύτερη χρηματοοικονομική ευελιξία για την αρτοβιομηχανία, στην οποία το 70% των μετοχών κατέχεται από την οικογένεια του Mανώλη Kαραμολέγκου.
H επιστροφή στην καθαρή κερδοφορία είναι το βασικό ζητούμενο και συνάμα η «λύση» στον επιχειρηματικό «γρίφο» της αγοράς του ψωμιού…
Από την έντυπη έκδοση