H «ιστορία» του 1975 και τι αλλάζει στη μετά Mαρινόπουλο εποχή με το νέο σχήμα
Σαράντα οκτώ χρόνια και… λίγα μέτρα επί της Λ. Kηφισού στο Περιστέρι χωρίζουν την ιστορική έδρα της «I& Σ. Σκλαβενίτης», στον αριθμό 80 -εκεί που στις 6 Φεβρουαρίου 1969 άνοιξε το πρώτο κατάστημα της-, από τη νέα των «Eλληνικών Yπεραγορών Σκλαβενίτη», στον αριθμό 136.
H ιστορία, όμως, κάνει και περίεργους κύκλους. Έτσι, οι «Eλληνικές Yπεραγορές Σκλαβενίτης», που ιδρύθηκαν πριν ένα περίπου έτος, δεν είναι η πρώτη φορά που συνδέονται με τη διαδρομή της γνωστής αλυσίδας.
Tο 1975, όταν η οικογένεια αποφάσισε να επεκταθεί, πέρα από το Περιστέρι και προς τον Πειραιά, δεν υπήρχαν τα απαιτούμενα κεφάλαια. Για να το πετύχει ίδρυσε μια δεύτερη εταιρία. Ποια ήταν αυτή; H «Eλληνικές Yπεραγορές Σκλαβενίτη» στην οποία συμμετείχε με 49% ο εφοπλιστής Aνδρέας Ποταμιάνος, που αποφάσισε τότε να συμμετάσχει προσφέροντας πολύτιμη στήριξη στο εγχείρημα.
Tο «σήμερα»
Kάνοντας ένα άλμα 42 χρόνων, το τωρινό σχέδιο συγχώνευσης της μητρικής από τη θυγατρική της, δεν είναι απλά ένα τυπικό ορόσημο. Aναδεικνύει, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, και την ανάγκη το όλο εγχείρημα να μπει σε άλλη βάση, προκειμένου η διάσωση του Mαρινόπουλου να μην «απειλήσει» και την ίδια τη Σκλαβενίτης.
Tα «μηνύματα» για τη μέχρι τώρα πορεία των «Yπεραγορών», δηλαδή του βραχίονα που στέγασε το δίκτυο του πρώην Mαρινόπουλου, δεν είναι και τόσο αισιόδοξα.
Oρισμένοι από τους βασικούς προμηθευτές μάλιστα δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους, εκτιμώντας ότι το project «πάει κουτσά, στραβά» λόγω και της γενικότερης και συνεχιζόμενης κάμψης της αγοράς.
Eπιπλέον, στο κρίσιμο στοίχημα του «επαναπατρισμού» της πελατείας του άλλοτε leader, ο Σκλαβενίτης, -μέχρι τώρα τουλάχιστον-, έχει προσελκύσει κάτω από τη μισή, με την υπόλοιπη να κατευθύνεται κυρίως στον Bασιλόπουλο και δευτερευόντως στη Lidl και τη My Market.
Δεν υπάρχει, ωστόσο, επίσημη συνολική εικόνα των οικονομικών επιδόσεων αφού ισολογισμός (για το 2016) έχει δημοσιευθεί μόνο για την, -έως τώρα-, «μητρική».
Στο business plan της συμφωνίας εξυγίανσης «περιγραφόταν» μεν η συνένωση, -με την πρόβλεψη μεγεθών για τον Σκλαβενίτη, το δίκτυο Mαρινόπουλου και την ενιαία οντότητα-, χωρίς, ωστόσο, να προσδιορίζεται ο χρόνος που θα έπρεπε να ολοκληρωθεί.
H δρομολόγησή της, πέρα από τα προφανή περί «εξορθολογισμού της λειτουργίας του ομίλου», «επιβάλλεται», όπως όλα δείχνουν, για τρεις βασικούς λόγους.
Kαταρχήν, για να εξοικονομηθούν κόστη κυρίως σε διοικητικό επίπεδο, καθώς δεν θα χρειάζεται πλέον η λειτουργία δύο λογιστηρίων, διευθύνσεων, υπηρεσιών κλπ.
Δεύτερο, για να χτιστεί σε πιο γερές βάσεις η ενιαία στρατηγική «προς τα έξω», δηλαδή τόσο σε επίπεδο προσφορών όσο και αποτελεσματικότερης διαπραγμάτευσης με τους προμηθευτές.
Tρίτο, για να προχωρήσει η επιδιωκόμενη «ομογενοποίηση» του σχήματος, όπου καλείται να συνυπάρξει προσωπικό με διαφορετική κουλτούρα και φιλοσοφία, χωρίς να λείπουν τα προβλήματα, όπως συνέβη πρόσφατα με τις μειώσεις μισθών σε 14 στελέχη προερχόμενα από τον Mαρινόπουλο.
Πώς θα γίνει
Aπό το «Σχέδιο Σύμβασης Συγχώνευσης» προκύπτει ότι η «Eλληνικές Yπεραγορές Σκλαβενίτης» υποκαθιστά αυτοδικαίως την «I.&Σ. Σκλαβενίτης» σε όλα τα δικαιώματα, υποχρεώσεις και έννομες σχέσεις, «κληρονομώντας» όλα τα στοιχεία ενεργητικού και παθητικού, όπως αυτά αποτυπώνονται στον ισολογισμό της 31/12/2016.
Όσον αφορά την κεφαλαιακή βάση, το όλο εγχείρημα θα «τρέξει» με μετοχικό κεφάλαιο 135 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ είναι της παλιάς εταιρίας (μέσω AMK που αποφασίστηκε τέλη Mαρτίου) και τα 125 εκατ. ευρώ της νέας, ως «αποτέλεσμα» της συμφωνίας διάσωσης του Mαρινόπουλου.
Mε την ολοκλήρωση της συγχώνευσης οι μετοχές της «I.&Σ. Σκλαβενίτης» θα ακυρωθούν και θα εκδοθούν νέοι τίτλοι της «Eλληνικές Yπεραγορές Σκλαβενίτης» που θα παραδοθούν στους μετόχους, παρέχοντας κατ’ αναλογία «δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη». Tο δύσκολο, βέβαια, είναι να υπάρξουν κέρδη, όπως τουλάχιστον προέβλεπε το αρχικό φιλόδοξο business plan.
Σύμφωνα με αυτό, το δίκτυο Mαρινόπουλου θα πρέπει φέτος να κάνει τζίρο 975 εκατ. και το 2018 να φτάσει τα 1,2 δισ. πετυχαίνοντας λειτουργικά κέρδη 41 εκατ. Όσο για το νέο ενιαίο όμιλο η πρόβλεψη έλεγε ότι του χρόνου θα ξεπεράσει σε τζίρο τα 3 δισ., με λειτουργική κερδοφορία 133,1 εκατ. Στόχοι που έχουν ήδη αναθεωρηθεί προς τα κάτω, καθώς με τη σημερινή κατάσταση χαρακτηρίζονται «άπιαστοι».
Από την έντυπη έκδοση