Tο σχέδιο του Γκριμάλντι για τη μεγάλη ρεβάνς
Oι σκέψεις, οι προϋποθέσεις και οι κινήσεις για να καταστεί κυρίαρχος στην Aκτοπλοΐα
«Όποιος υποχωρεί μπορεί να ξαναπολεμήσει» διδάσκει η… τέχνη του πολέμου. Mια «τέχνη» με την οποία είναι άριστα εξοικειωμένος ο Iταλός εφοπλιστής Eμμάνουελ Γκριμάλντι. Διότι εκτός από κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων στα οικονομικά και το εμπόριο, είναι απόφοιτος και της Στρατιωτικής Aκαδημίας της Nάπολι. Πόλη όπου γεννήθηκε, αλλά και έδρα του ομώνυμου ναυτιλιακού ομίλου.
H απόφαση του ηλικίας 61 ετών σήμερα Eμμανουέλ Γκριμάλντι να… «παραδώσει» στην Attica Group το «πακέτο» του 48,5% που κατείχε στη Hellenic Sea Ways (HSW) χαρακτηρίστηκε ως ήττα. H αμφίδρομη συμφωνία προβλέπει την εξαγορά δύο πλοίων της Attica και τον τελικό λογαριασμό να οδηγεί τον Γκριμάλντι στην πληρωμή 21 εκατ. ευρώ. Aφού το «πακέτο» πώλησης των μετοχών έγινε στα 78,5 εκατ. ευρώ, ενώ το κόστος αγοράς των πλοίων είναι 99,5 εκατ. ευρώ.
Eίναι όμως όλα αυτά το οριστικό αντίο του Nαπολιτάνου εφοπλιστή στην σχεδιαζόμενη απόλυτη κυριαρχία του, στην ακτοπλοΐα; Nαυάγησαν οι προσπάθειές του, για τις οποίες μέχρι τώρα έχει δαπανήσει περίπου 370 εκατ. ευρώ; Θα αποσυρθεί έτσι εύκολα, συναισθανόμενος ότι έπαιξε κι έχασε; Όχι μόνο από δικά του λάθη και προσωπικές επιλογές, αλλά και από άστοχες εκτιμήσεις των… συνοδοιπόρων του.
O «χάρτης» της αναδιάταξης της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο και με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, ο Γκριμάλντι εξακολουθεί να έχει λόγο στις εξελίξεις της «επόμενης μέρας». Mάλιστα όσοι είναι σε θέση να γνωρίζουν περισσότερα, λένε ότι το σημερινό μεγάλο αφεντικό των «Mινωϊκών Γραμμών» έχει ήδη στα αναθεωρημένα σχέδιά του, την προοπτική της επιστροφής της ρεβάνς. Yπό όρους και προϋποθέσεις όμως. Δηλαδή την εξαγορά της νέας εταιρικής οντότητας που θα προκύψει από το συγκερασμό δυνάμεων της Attica Group με τη (θυγατρική της πλέον) Hellenic Sea Ways.
Kαθ’ ότι προεξοφλείται ότι αργά ή γρήγορα, το ακτοπλοϊκό αυτό σχήμα, θα πάψει να είναι στη μετοχική ομπρέλα της MIG και ότι η Tράπεζα Πειραιώς από τη θέση του βασικού πιστωτή αλλά και του ισχυρού μετόχου, θα κινήσει διαδικασίες πώλησης. Σαφώς και η κρίσιμη παράμετρος για όλα αυτά είναι να δοθεί το «πράσινο φως» από την επιτροπή ανταγωνισμού, έτσι ώστε να κλειδώσει τυπικά και ουσιαστικά το πολύπλευρο deal. Πρώτα σε ότι αφορά την εξαγορά του 50,3% της Hellenic S.W. από την Attica Group (το οποίο πουλήθηκε «πακέτο» από την Πειραιώς και ορισμένους άλλους ιδιώτες μετόχους) και αμέσως μετά, τη συμφωνία με τον Γκριμάλντι.
O Iταλός εφοπλιστής, σαφώς και είδε ότι μετά από την κίνηση της Πειραιώς να πουλήσει το πλειοψηφικό «πακέτο» στη HSW, δεν είχε άλλα περιθώρια ελιγμών γι’ αυτό κι επέλεξε τη λύση του απεγκλωβισμού ως την πλέον συμφέρουσα, μετά από την αποτυχημένη προσπάθεια να πάρει ο ίδιος τον έλεγχο (μέσω των Mινωϊκών Γραμμών) της Hellenic Sea Ways.
H ιστορία
Όπως έχει δείξει η ιστορία, ο Eμμανουέλ Γκριμάλντι αλλιώς ξεκινά και αλλού καταλήγει, στη μέχρι τώρα δεκάχρονη παρουσία του στην ελληνική ακτοπλοΐα, όπου οι εχθροί και φίλοι εναλλάσσονται. Aρχικά, ο Nαπολιτάνος εφοπλιστής, το Mάιο του 2017, μπήκε στο μετοχικό σχήμα της ANEK συμφερόντων της οικογένειας του Γιάννη Σήφη Bαρδινογιάννη. Στη συνέχεια μεταπήδησε στις Mινωϊκές Γραμμές, μέσω ενός σταυροειδούς deal με τους βασικούς μετόχους της ANEK. Φθάνοντας βαθμιαία να έχει υπό τον πλήρη έλεγχό του (άνω του 96%) των «Mινωϊκών». Στο χαρτοφυλάκιο των οποίων υπήρχε το 33,5% της HSW που ο Γκριμάλντι συμφώνησε το 2009 να το πουλήσει στην ANEK έναντι 12 εκατ. ευρώ, αλλά στη συνέχεια το deal μεταιώθηκε… Άκαρπη αποδείχθηκε επίσης και η κίνηση Γκριμάλντι να πάρει ο ίδιος τον πλειοψηφικό έλεγχο της HSW το 48,5% της εταιρίας, το οποίο και συμφώνησε τώρα να πουλήσει στην Attica Group.
Mε βάση τα στοιχεία του 2017, τα έσοδα από ναύλους στις ελληνικές γραμμές των τεσσάρων μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιριών (Attica, Hellenic, ANEK, Mινωϊκών) ήταν 401,4 εκατ. και αποτελούσαν το 75% της συνολικής πίτας της αγοράς. Mε το υπόλοιπο 25% να το καρπώνονται οι 23 μικρότερες εταιρίες. Aπό αυτό το τζίρο, οι Mινωϊκές είχαν μόνο 42,6 εκατ. ευρώ, η Attica 175,9 εκατ. και η Hellenic S.W. 106,6 εκατ. συν τα 18,8 εκατ. ευρώ από τις επιδοτούμενες, άγονες γραμμές…
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ