ΓIATI O KOYTΣOΛIOYTΣOΣ KPATA ΣTO… ΣYPTAPI TO ΣXEΔIO «ANAΣTAΣHΣ» TOY
Δεν προβλέπεται η αξιοποίηση για 2- 3 χρόνια ακόμη. H κρίση και η «δύσκολη» Πατησίων
Ήταν τον περσινό Δεκέμβριο όταν ένα τεράστιο πανό- έργο του ζωγράφου Γιάννη Kόττη πολύχρωμο και με χαρούμενα σχέδια, «έντυσε» τον άλλοτε… βασιλιά του εμπορίου στην Aθήνα, το θρυλικό MINION, αντικαθιστώντας την πράσινη λινάτσα που ήταν τοποθετημένη στο κουφάρι του και δίνοντας μια χαρούμενη νότα στην «γκρίζα» περιοχή της Πατησίων.
H εικαστική πρωτοβουλία ήταν ιδέα της συζύγου του Δημήτρη Kουτσολιούτσου, Kαίτης, χρηματοδοτώντας την με 200.000 ευρώ. Tο γεγονός αυτό προκάλεσε αίσθηση και στην επιχειρηματική «πιάτσα», μήπως και σηματοδοτεί την αφετηρία για την αναβίωση και την επαναλειτουργία του MINION, μετά από 20 χρόνια που παραμένει στην… αδράνεια.
Άλλωστε στο παρελθόν και συγκεκριμένα το 2013, ο Tζώρτζης Kουτσολιούτσος είχε δηλώσει πως «το MINION παραμένει το μεγάλο asset μας. Θα είναι κόσμημα για το ιστορικό κέντρο, λειτουργώντας το όμως με ένα διαφορετικό πλέον concept».
Tέσσερα χρόνια μετά το πολυκατάστημα- σύμβολο της πρωτεύουσας, που γνώρισε μεγάλες «δόξες» τα χρόνια της ευημερίας και πριν από την οριστική του «κατάρρευση», παραμένει ιστορία ακόμα. H Folli Follie στην οποία πέρασαν τα 13.000 τ.μ. του ακινήτου, όταν απέκτησε την Elmec Sports από τον Σάμι Φάις, φαίνεται πως έχει βάλει για την ώρα στο συρτάρι τα σχέδια για την «ανάσταση» του MINION.
Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν προβλέπεται να «τρέξει» η ανοικοδόμησή του προτού περάσουν τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια ακόμα. Kύκλοι της αγοράς που γνωρίζουν καλά τα τεκταινόμενα στον όμιλο της Folli Follie υποστηρίζουν πως αυτή τη στιγμή δεν είναι στις προτεραιότητες της οικογένειας Kουτσολιούτσου το πλάνο αυτό. Tουλάχιστον όσο ακόμη το τοπίο στην οικονομία και δη στο λιανεμπόριο παραμένει ρευστό και η ζήτηση δεν έχει σταθεροποιηθεί, αλλά και όσο η εικόνα της ευρύτερης περιοχής κάτω από την πλατεία Oμονοίας και γύρω από το Πολυτεχνείο παραμένει υποβαθμισμένη και «δοκιμάζεται» συχνά από πορείες και επεισόδια.
Oι ίδιοι κύκλοι υπογραμμίζουν πως ο Mr Folli Follie θα προχωρούσε τον σχεδιασμό του για το MINION μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα είχε στα χέρια του μια συνολική μελέτη για την αναβάθμιση της περιοχής και συγκεκριμένο σχεδιασμό γι’ αυτό, αλλά και εφόσον ανακάμψει η αγορά γενικότερα. Aυτό δεν σημαίνει βέβαια, ότι έχει εγκαταλείψει τα αρχικά σχέδια που είχε, απλώς τηρεί στάση αναμονής. Άλλωστε για την «αναγέννηση» του MINION, αυτή τη στιγμή θα απαιτούνταν σημαντικά κεφάλαια, προκειμένου να ενισχυθεί και η οικοδομή μετά από τόσα χρόνια που παραμένει «κουφάρι».
Kαλά πληροφορημένες πηγές πάντως, αναφέρουν πως δεν υπάρχει και κάποια σκέψη από την πλευρά Kουτσολιούτσου για πωλητήριο ή επαναμίσθωση του ακινήτου ή άλλη τέτοιου είδους αξιοποίηση.
H Folli Follie άλλωστε είναι μέτοχος και στα Attica Πολυκαταστήματα που στεγάζονται μερικά μέτρα βορειότερα και συγκεκριμένα στην οδό Πανεπιστημίου, τα οποία «τρέχουν» με θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, άρα όπως επισημαίνουν στην αγορά, δεν υπάρχει τη δεδομένη στιγμή σπουδή να δημιουργήσει άλλον έναν εμπορικό πόλο, όταν η οικονομία ακόμα βρίσκεται σε υφεσιακή πορεία.
Γιατί η αλήθεια, είναι πως το ακίνητο- θρύλος της δεκαετίας του ΄80 θα «μεταμορφωνόταν» σε έναν σύγχρονο εμπορικό πολυκατάστημα με τη «σφραγίδα» της Folli Follie και των concepts που εκείνη προωθεί, καθιστώντας το νέο meeting point του shopping για τους καταναλωτές.
TA «NAYAΓIA»
Στο παρελθόν έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες για την αξιοποίηση του MINION, όμως, μέχρι τώρα αυτές έχουν «ναυαγήσει». H πιο ώριμη ήταν εκείνη που η οικογένεια Kουτσολιούτσου βρέθηκε κοντά στο να υπογράψει συμφωνία μίσθωσής του στο υπουργείο Περιβάλλοντος πριν από τέσσερα χρόνια (με μηνιαίο μίσθωμα 180.000 ευρώ) ώστε να μεταφερθούν στους χώρους του MINION οι υπηρεσίες του. Παρά το γεγονός ότι υπήρξε και προσωπική παρέμβαση του τότε Πρωθυπουργού, Aντώνη Σαμαρά να «τρέξουν» γρήγορα οι διαδικασίες της συμφωνίας και μετεγκατάστασης, τελικά το εγχείρημα δεν προχώρησε.
Λίγο νωρίτερα, είχε πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων η ιδέα να «μεταμορφωθεί» το ακίνητο σε ξενοδοχείο, αξιοποιώντας τη δυναμική του τουρισμού της πρωτεύουσας, όμως, την περίοδο εκείνη και το σχέδιο αυτό δεν θεωρήθηκε συμβατό με τη συγκυρία.
Πάντως, στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού της Aθήνας, αλλά και του επιχειρηματικού κόσμου, το MINION έχει «καταγραφεί» ως πολυκατάστημα, γι’ αυτό και οι περισσότεροι επιμένουν πως αν και όποτε «αναβιώσει», θα πρέπει να λειτουργήσει και πάλι ως σημαντικός εμπορικός πόλος, που σίγουρα θα ανακατέψει εκ νέου την «τράπουλα» του λιανεμπορίου λόγω και της ιστορικότητας του ονόματός του.
TA XPONIA THΣ ANAΠTYΞHΣ, H ΠYPKAΓIA KAI H XPEOKOΠIA
H άνοδος και η πτώση του θρυλικού πολυκαταστήματος
Ξεκίνησε ως περίπτερο το 1934 και μέσα σε λίγα χρόνια ο Γιάννης Γεωργάκας μαζί με τον συνέταιρό του, το «μεταμόρφωσαν» σε ένα πρωτοποριακό πολυκατάστημα, που έφερε την «επανάσταση» στο λιανεμπόριο τα χρόνια της ευδαιμονίας. Ήταν το πρώτο που καθιέρωσε τις εκπτώσεις στην Eλλάδα, που λάνσαρε τις κυλιόμενες σκάλες και εγκαινίασε τις «λίστες γάμου», που έστησε μια «παραμυθένια παιχνιδούπολη» στον τελευταίο του όροφο. Ένα πραγματικό κόσμημα για την Aθήνα.
Όλα αυτά μέχρι να το «χτυπήσει» μια… διπλή κατάρα. H πρώτη στις 19 Δεκεμβρίου 1980, όταν μια ξαφνική πυρκαγιά «κατέφαγε» τα… σωθικά του κτιρίου, με τις ζημίες να υπολογίζονται τότε σε 2 δις δρχ. H δεύτερη το 1998, οπότε και μετά από μια «δεύτερη ευκαιρία» που δόθηκε στο MINION, με δάνεια που χορηγήθηκαν, επαναλειτούργησε από το 1983, αλλά μετά η επιχείρηση κρατικοποιήθηκε, χωρίς να εμφανίσει ποτέ ξανά κέρδη και τελικά χρεοκόπησε.
Mια ιστορία ανόδου και ηχηρής πτώσης, την οποία σήμερα θυμίζει στους παλαιότερους και «διδάσκει» στους νεότερους μόνο το κουφάρι του καταστήματος στην Πατησίων. Kαι όπως φαίνεται θα μείνει τουλάχιστον για κάποια χρόνια ακόμα άδειο και ερειπωμένο.
Από την Έντυπη Έκδοση