Δεν είναι μόνο οι μικρές επιχειρήσεις που πλήττονται από την κρίση. Τα στοιχεία για τις πωλήσεις των μεγαλύτερων εταιρειών κατασκευής ή προώθησης καταναλωτικών προϊόντων στον πλανήτη που έδωσε στη δημοσιότητα με έρευνα της η Deloitte και φιλοξενεί η εφημερίδα το Βήμα, αποτυπώνουν με αδρές γραμμές το μέγεθος του πλήγματος που δέχθηκε ο κλάδος από την πρωτοφανή οικονομική κρίση των τελευταίων ετών.
Η πλειονότητα των μεγαλύτερων επιχειρήσεων καταναλωτικών προϊόντων παγκοσμίως ταλανίζεται από την πτώση πωλήσεων. Σε ποσοστό 60% εμφάνισαν πτώση του τζίρου τους. Παρ΄ όλα αυτά, οι εταιρείες επέδειξαν άμεσα αντανακλαστικά και κατάφεραν σε μια δύσκολη συγκυρία να βελτιώσουν τα περιθώρια κέρδους που έχουν. Αυτό αναφέρει στην τέταρτη έκθεσή της για τις παγκόσμιες δυνάμεις του κλάδου των καταναλωτικών προϊόντων η Deloitte.
Συνολικά στις 250 κορυφαίες εταιρείες του κλάδου παρατηρήθηκε πτώση των σύνθετων πωλήσεων της τάξεως του 1,2% για το λογιστικό έτος 2009 (Ιούλιος 2009 – Ιούνιος 2010). Παρά το γεγονός ότι το ποσοστό της πτώσης επιβραδύνθηκε ή ακόμη και ανετράπη για κάποιες από τις επιχειρήσεις κατά το τελευταίο τετράμηνο του 2009, 149 από τις 250 εταιρείες της λίστας σημείωσαν αρνητική ανάπτυξη των πωλήσεων σε ετήσιο επίπεδο.
Πάντως αρκετές εταιρείες αντέδρασαν γρήγορα στο αρνητικό αυτό περιβάλλον. Προσπάθησαν να προσαρμόσουν τις δομές κόστους τους προκειμένου να διατηρήσουν ή και να βελτιώσουν την κερδοφορία τους. Ετσι το μεικτό περιθώριο κέρδους βελτιώθηκε για τις 215 εταιρείες που δημοσίευσαν τα αποτελέσματά τους.
Κατά το λογιστικό έτος 2009 το καθαρό περιθώριο κέρδους αυξήθηκε στο 6,4% από 5,6% όπου είχε αυξηθεί την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Επιπλέον, παρά τα μειωμένα επίπεδα πωλήσεων, σχεδόν το 90% ήταν κερδοφόρες το 2009 ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για το 2008 ήταν 80%.
Επιτυχία για την Coca-Cola Ελληνική Εταιρεία Εμφιαλώσεως ΑΕ αποτελεί σίγουρα το πλασάρισμά της στην πρώτη εκατοντάδα της κατάταξης. Η εταιρεία βρίσκεται συγκεκριμένα στην 77η θέση της κατάταξης, ενώ σημαντικό είναι το γεγονός ότι βελτιώνει κάθε χρόνο τη θέση της. Η Coca-Cola 3Ε αποτελεί παράδειγμα εταιρείας σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση της κρίσης.
Αναφερόμενος στα ανακλαστικά επιβίωσης και διατήρησης της κερδοφορίας που επέδειξαν οι επιχειρήσεις ο επικεφαλής του κλάδου ερευνών καταναλωτικών εταιρειών της Deloitte κ. Δ. Κουτσόπουλος σημείωσε: «Τα αποτελέσματα της αναφοράς αποδεικνύουν πως, παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις καταναλωτικών προϊόντων μειώθηκαν, οι επιχειρήσεις αντέδρασαν ταχύτατα και κατάφεραν να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους».
Ο κ. Κουτσόπουλος προσέθεσε ότι «τα γρήγορα αυτά αντανακλαστικά θα πρέπει να επιστρατεύσουν εκ νέου οι επιχειρήσεις προκειμένου να καταφέρουν να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες που έχουν προκύψει για τον κλάδο τόσο στις αναπτυγμένες όσο και στις αναπτυσσόμενες χώρες».
Προβληματισμός για το μέλλον
Τον προβληματισμό του για τις εξελίξεις στο εγγύς μέλλον στον κλάδο των επιχειρήσεων καταναλωτικών προϊόντων εξέφρασε ο διευθυντής του κλάδου ερευνών της Deloitte στις ΗΠΑ δρ Αϊρα Καλίς. «Το περιβάλλον λειτουργίας των επιχειρήσεων καταναλωτικών προϊόντων παρέμεινε δυσμενές κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους και είχε δραματικές επιπτώσεις στις πωλήσεις. Μελλοντικά φαίνεται ότι θα υπάρξει προβληματισμός στον κλάδο σχετικά με την ανεπαρκή ζήτηση στα πλούσια κράτη και την “υπερθέρμανση” στις αναδυόμενες χώρες.
Η αστάθεια στις συναλλαγματικές ισοτιμίες, οι αυξανόμενες τιμές των πρώτων υλών, οι αλλαγές στις δημοσιονομικές πολιτικές και η διατήρηση της ανάκαμψης σε κάποιες αγορές θα αποτελέσουν κάποιες αιτίες προβληματισμού» τόνισε χαρακτηριστικά ο δρ Καλίς.