Ολοκληρώνεται σήμερα η παραχώρηση του λιμένα της Θεσσαλονίκης στην South East Gateway Thessaloniki, την εταιρεία ειδικού σκοπού που συνέστησε η κοινοπραξία του γερμανικού fund DIEP (47%), της Τerminal Link SAS, θυγατρική της γαλλικών συμφερόντων CMA CGM (33%) και της Belterra Investments, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη (20%), μετά από διεργασίες μηνών.
Η Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών (ΣΑΜ) μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της κοινοπραξίας των επενδυτών που αποκτούν του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης θα υπογραφεί στα γραφεία του Ταμείου, παρουσία του CEO της Terminal Link Μπορίς Βένζελ, του συντονιστή της κοινοπραξίας, Σωτήρη Θεοφάνη, καθώς και των πρεσβευτών της Γαλλίας και της Γερμανίας στην Αθήνα. Ο νέος πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος θα υπογράψει από πλευράς Δημοσίου τη σύμβαση αγοραπωλησίας.
Η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε από το ΤΑΙΠΕΔ τον Απρίλιο του 2014 και χρειάστηκαν πάνω από τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί, εν μέσω των καθυστερήσεων που προκάλεσε η διαπραγμάτευση του 2015, η επιβολή των capital controls και η γενικότερη πολιτική αστάθεια στη χώρα. Στην τελική φάση υπήρξαν καθυστερήσεις Ελεγκτικού Συμβουλίου και, την τελευταία στιγμή, λόγω της ανάγκης να ανανεωθεί η εγγυητική επιστολή που εκδόθηκε από τη ρωσική τράπεζα Promsvyazbank λόγω κρατικοποίησής της. Ωστόσο, η πρώτη ουσιαστική προσπάθεια ιδιωτικοποίησης του λιμένα χρονολογείται από το 2007, όταν ο τότε διαγωνισμός που είχε αναδείξει την εταιρεία Hutchinson ως προτιμητέο επενδυτή δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, λόγω και των έντονων κινητοποιήσεων των εργαζομένων.
Η συμφωνία που “κλειδώνει” σήμερα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το τίμημα των 231.926.000 ευρώ που θα καταβάλλει ο επενδυτής, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ) αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις έως τη λήξη της παραχώρησης το 2051.
Να σημειωθεί ότι μετά την υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας απαιτείται η έγκρισή της από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού και η κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, ώστε στη συνέχεια να πραγματοποιηθεί και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής. Εκτιμάται ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2018 , όταν έχουν ολοκληρωθεί το σύνολο των παραπάνω ενεργειών, η κοινοπραξία των επενδυτών θα αναλάβει και επισήμως τη διαχείριση του λιμένα.