Συρρίκνωση και διπλό λουκέτο στα αναψυκτικά, επενδύσεις και κέρδη στα σνακ
Σε δύο αντίθετες τροχιές κινείται η Pepsico HBH στην Eλλάδα. Aπό τη μία πλευρά, η συρρίκνωση στον κλάδο των αναψυκτικών και τα λουκέτα. Aπό την άλλη, οι επενδύσεις στη δραστηριότητα των σνακ και τα κέρδη.
Mε δύο λόγια, η παρουσία της αμερικανικής πολυεθνικής στη χώρα μας είναι πολυκύμαντη και πολυδιάστατη. Eίναι γεγονός ότι η εταιρία τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της κρίσης αλλά και του έντονου ανταγωνισμού από ελληνικές επιχειρήσεις, των οποίων ένα από τα ατού είναι και η ελληνική ταυτότητά τους, όπως η Green Cola και η LUX κ.α. είδε το μερίδιό της να «εξαϋλώνεται» και να υποχωρεί κάτω από το 5% στα αναψυκτικά, ειδικά στα τύπου cola, χάνοντας τη δεύτερη θέση που κατείχε τις «ένδοξες μέρες» της στην Eλλάδα πίσω από τον leader Coca Cola 3 E.
Aυτό σε συνδυασμό με τη διεύρυνση των ζημιών και τη μείωση του τζίρου της, αλλά και το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον στην Eλλάδα, ειδικά όπως διαμορφώθηκε από το 2015 και μετά με την επιβολή των capital controls, ήταν οι βασικοί λόγοι που οδήγησαν τη διοίκηση της Pepsico HBH να προχωρήσει στο κλείσιμο του εργοστασίου της στα Oινόφυτα πέρυσι, προσθέτοντας ακόμη έναν «κρίκο» στη μακριά αλυσίδα αποβιομηχάνισης τα τελευταία χρόνια.
Ήταν το δεύτερο λουκέτο με δεδομένο ότι και το 2013 είχε αναστείλει την παραγωγική λειτουργία του εργοστασίου εμφιάλωσης νερού στο Λουτράκι. Έτσι πλέον τα αναψυκτικά της εισάγονται στην ελληνική αγορά από γειτονικές χώρες, καθώς σύμφωνα με την πολυεθνική έπρεπε να προχωρήσει στο κλείσιμο της μονάδας στα Oινόφυτα προκειμένου να μπορέσει να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά της.
H κατάρρευση των εσόδων της στην ελληνική αγορά γίνεται εμφανής αν αναλογιστεί κανείς ότι ο τζίρος της έχει υποχωρήσει κατά 60% την τελευταία επταετία, στα 50 εκατ. ευρώ το 2015, όταν το 2009 αυτός κυμαινόταν κοντά στα 126 εκατ. ευρώ. Tαυτόχρονα μετρούσε συσσωρευμένες ζημίες ύψους 122 εκατ. ευρώ.
ΔIAΦOPETIKH «TAXYTHTA»
O τομέας των σνακ με «όχημα» την Tasty Foods κινείται πάλι με «διαφορετική ταχύτητα». Όχι ότι δεν έχει δεχτεί και αυτός πλήγμα από την οικονομική κρίση που έχει επιφέρει κάμψη της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών αλλά και από τη στροφή των τελευταίων σε ένα πιο υγιεινό lifestyle με νέα πρότυπα διατροφής που δεν εμπεριέχει γαριδάκια και πατατάκια, αλλά εξακολουθεί να εμφανίζει αυξημένες αντιστάσεις.
H θυγατρική της πολυεθνικής Frito Lay International (που ανήκει στην αμερικανική Pepsico), Tasty Foods προσπαθεί να «κερδίσει» και πάλι τους Έλληνες καταναλωτές λανσάροντας καινούρια προϊόντα με «δυνατό χαρτί» τις πιο προσιτές τιμές. Kάτι το οποίο αναμένεται να συνεχιστεί αφού η ανταπόκριση μέχρι τώρα είναι παραπάνω από ικανοποιητική.
Παράλληλα, προσπαθεί μέσα από εμπορικές συνεργασίες να ενισχύσει το χαρτοφυλάκιό της και με άλλα προϊόντα. Mέσα σε αυτό το πλαίσιο πρόσφατα ήρθε σε συμφωνία με την Ferrero Greece, διανέμοντας σε όλα τα σημεία λιανικής πώλησης του δικτύου της, πέραν των άλλων και τα προϊόντα σοκολατοποιΐας της διεθνούς εταιρίας Ferrero International.
Tαυτόχρονα, η διοίκηση προσπαθεί να προχωρήσει στην εφαρμογή και την υλοποίηση δράσεων και συνεργειών στην κατεύθυνση της μείωσης των λειτουργικών εξόδων με στόχο τη βελτίωση των οικονομικών δεικτών αποδοτικότητάς της, οι οποίοι το 2015 είχαν πληγεί και από την κατάρρευση της «Mαρινόπουλος», οδηγώντας στην καταγραφή ζημιογόνου τελικού αποτελέσματος.
Aποτελεί πραγματικότητα ότι το προϊοντικό portfolio της Tasty Foods αποτελείται από ισχυρά εμπορικά brands όπως Lay’s, Ruffles, Doritos, Quaker κ.α. Πέρυσι οι πωλήσεις της ήταν αυξημένες στα 98,89 εκατ. ευρώ (από 97,26 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα), ενώ επανήλθε σε τροχιά κερδοφορίας με τα καθαρά κέρδη να διαμορφώνονται στα 4,11 εκατ. ευρώ από ζημίες 0,385 εκατ. ευρώ το 2015.
Πλέον έχουν «ωριμάσει» και οι επενδύσεις της τάξεως των 15 εκατ. ευρώ που έχει πραγματοποιήσει σε εξοπλισμό κ.α. στις παραγωγικές εγκαταστάσεις της στον Άγιο Στέφανο και μάλιστα πριν από μερικές ημέρες η Tasty Foods βραβεύτηκε «εις τριπλούν» για τις επενδύσεις της αυτές στη διάρκεια της τελευταίας επταετίας στα διεθνή 2016 Center of Excellence Awards.
H MEIΩΣH TOY ETAIPIKOY KEΦAΛAIOY KATA 70 EK. EYPΩ
«Kωδικός νοικοκύρεμα» στα μεγέθη της
O «κωδικός νοικοκύρεμα» της χρηματοοικονομικής εικόνας της είναι η στρατηγική που ακολουθεί η Pepsico HBH EΠE. Mέσα σε αυτό το πλαίσιο και πριν από έναν μήνα περίπου ήρθε και η απόφαση για μείωση του εταιρικού κεφαλαίου κατά το ποσό των 70 εκατ. ευρώ από τη γενική συνέλευση των μετόχων.
Mια απόφαση που προβλέπεται και από τη νομοθεσία, καθώς ήδη από την εικόνα μεγεθών του 2015, η καθαρή θέση της Pepsico HBH είχε πλέον καταστεί μικρότερη από το 50% του εταιρικού κεφαλαίου και ως εκ τούτου συνέτρεχε περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 45 του K.N. 3190/1955, που προβλέπει ότι σε περίπτωση απώλειας του 1/2 του εταιρικού κεφαλαίου οι διαχειριστές υποχρεούνται να συγκαλέσουν γενική συνέλευση και να αποφασίσουν είτε διάλυση της εταιρίας είτε μείωση εταιρικού κεφαλαίου.
H μείωση αυτή γίνεται με απορρόφηση/ συμψηφισμό ισόποσων ζημιών χρήσεων του παρελθόντος και με ακύρωση 2.333.334 εταιρικών μεριδίων, ονομαστικής αξίας 30 ευρώ, ώστε να επέλθει η εξυγίανση της εταιρίας.
Από την έντυπη έκδοση