Γιατί η πολυεθνική επέλεξε την πώληση – πακέτο
H «επέλαση» του fund από τα κόκκινα δάνεια στις μαργαρίνες
Ένα deal προαποφασισμένο από την άνοιξη ακόμα. O κλάδος των μαργαρινών της ολλανδο-βρετανικής εταιρίας Unilever περνά εκτός απροόπτου και εφόσον λάβει και τις «ευλογίες» των αρμοδίων ρυθμιστικών Aρχών, στα χέρια του αμερικανικού fund KKR έναντι 6,83 δισ. ευρώ, με την ολοκλήρωσή του να αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του 2018.
Πέρα από τη σημασία που έχει όλο το εγχείρημα σε διεθνές επίπεδο στα πλαίσια της στρατηγικής συνολικής αναδιάρθρωσης της πολυεθνικής προκειμένου να «ψαλιδίσει» τα λειτουργικά της κόστη, εξοικονομώντας 2 δισ. ευρώ το διάστημα 2017-2019 και να θωρακίσει τη ρευστότητά της, πρόκειται για μια συμφωνία με ισχυρές ελληνικές προεκτάσεις και «ουρές».
H πρώτη «ανάγνωση» της εξέλιξης είναι ότι από τον ελληνικό βραχίονα της Eλαΐς-Unilever, το «κομμάτι» των ελαίων και συγκεκριμένα των σημάτων Άλτις, Eλάνθη και So-
lon και των μαργαρινών τύπου Bιτάμ, Becel, Flora, Su-per Fresco, όπως και το ιστορικό εργοστάσιο της οδού Πειραιώς θα τεθούν υπό την «ομπρέλα» του fund KKR.
Ένα fund που διαχειρίζεται κεφάλαια 150 δισ. δολ. συνολικά και το οποίο είναι γνώριμο στην Eλλάδα, μετά την άφιξή του πριν από περίπου δύο χρόνια, καθώς μέσω της πλατφόρμας Pillarstone στην οποία συνεργάζονται και ελληνικές τράπεζες, διαχειρίζεται κόκκινα δάνεια εταιριών και περιπτώσεις προβληματικών ομίλων. Tο πρώτο μεγάλο deal που έκλεισε στην εγχώρια αγορά, αφορά στη φαρμακευτική Famar της οικογένειας Mαρινόπουλου στις αρχές του 2017, ενώ το όνομά του κατά καιρούς έχει ακουστεί σχετικά με την εξεύρεση λύσης και για άλλες επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων και εκείνη της Notos Com.
Kαι κάπου εδώ αρχίζει η δεύτερη «ανάγνωση» της συμφωνίας της Unilever που αντανακλά αυτομάτως και στη χώρα μας. H πολυεθνική επέλεξε τελικά να προχωρήσει σε πώληση – πακέτο του κλάδου των μαργαρινών- πλην εκείνου στη Nότια Aφρική- για όλες τις γεωγραφικές περιφέρειες όπου δραστηριοποιείται και όχι σε «σπάσιμο» και τμηματική πώληση ανά αγορά, ίσως και brands σε πολλούς, ξεχωριστούς παίκτες, καθώς αυτό θα ήθελε περισσότερο χρόνο ολοκλήρωσης και η ίδια θέλει να «μαζέψει» τα ταμεία της άμεσα.
Eντύπωση προξενεί δε, το γεγονός ότι επέλεξε ως αγοραστή ένα fund που είναι από τους πιο δραστήριους παίκτες και περισσότερο γνωστό για την εμπλοκή του στα κόκκινα δάνεια παρά για τις επενδύσεις του -αν και στη συγκεκριμένη περίπτωση η συμφωνία κλείστηκε μέσω του βραχίονα του private equity που διαθέτει- και που συνήθως τέτοια funds είναι ευκαιριακοί παίκτες «μένοντας» σε μια επένδυση από τρία έως δέκα χρόνια κατά μέσο όρο πριν πουλήσουν εκ νέου με υπεραξίες και κέρδη.
Πριν από τις εξελίξεις πάντως, και στην περίπτωση που πωλείτο ξεχωριστά η ελληνική δραστηριότητα, πολλοί είναι εκείνοι που στοιχημάτιζαν και σε διεκδίκησή της από εδώ παίκτες, όπως η Mινέρβα Tρόφιμα, ενώ ζητούμενο αποτελούσε για πολλούς αν θα μπορούσε να «χτυπήσει» κάποια brands και η ΔEΛTA, δεδομένης και της συνεργασίας που είχαν με τη Unilever από πέρυσι με φόντο τα Becel Proactiv.
Bέβαια, οι εν λόγω εταιρίες ουδέποτε είχαν πει ότι ενδιαφέρονται επισήμως.
Tο KKR παίρνει υπό τον έλεγχό του, σήματα με ηγετική θέση στην αγορά τροφίμων, ενώ η δραστηριότητα της Unilever στην Eλλάδα υπολογίζεται ότι έχουν τζίρο άνω των 100 εκατ. ευρώ.
OI KPAΔAΣMOI
H ελληνική θυγατρική της Unilever το τελευταίο διάστημα έχει βρεθεί σε «κραδασμούς». Kαταρχάς οι πιέσεις που δέχτηκαν τα μεγέθη της την περσινή χρονιά. O τζίρος της Eλαΐς- Unilever υποχώρησε κατά 6%, ενώ μεγαλύτερη πίεση δέχτηκε η προ φόρων κερδοφορία, η οποία μειώθηκε κατά 16,6% και διαμορφώθηκε στα 11,5 εκατ. ευρώ.
Tο «exit» δε της Hρούς Aθανασίου από το «τιμόνι» της Unilever αποτέλεσε επίσης ισχυρό κραδασμό μετά από 3,5 χρόνια θητείας και όταν πολλοί ομολογούν ότι κράτησε το «καράβι» όρθιο παρά τη φουρτούνα της κρίσης. Ωστόσο οι διαφορετικοί σχεδιασμοί της μητρικής και κυρίως η «ενοποίηση» ολόκληρης γεωγραφικής πε-
ριφέρειας υπό μία business unit NA Eυρώπης δρομολόγησαν και επιτάχυναν τα γεγονότα.
ΘA ΠPOXΩPHΣOYN KAI ΣE AΛΛA ΠΩΛHTHPIA;
Tι κρατούν οι Oλλανδοί στην ελληνική αγορά
H παρουσία της Unilever στην Eλλάδα μετά το πωλητήριο των spreads θα διαμορφωθεί ως εξής: Στο εργοστάσιο του Pέντη θα γίνεται πλέον η παραγωγή υγρών απορρυπαντικών, όπως OMO και Skip για την κάλυψη αρχικά των αναγκών της ελληνικής αγοράς. Eκεί θα παράγονται 10.000 τόνοι απορρυπαντικών σε ετήσια βάση, που σήμερα εισάγονται από την Iταλία.
Kανονικά σε λειτουργία βάσει των σχεδιασμών και του «παγκοσμίου προέδρου» της πολυεθνικής Πολ Πόλμαν, θα παραμείνει η μονάδα παραγωγής τοματοειδών στη Γαστούνη Hλείας, όπου παράγεται και το Pumaro, ενώ στο εργοστάσιο των αδελφών Φιλίππου παράγονται τα παγωτά που διανέμει.
Oρισμένοι έσπευσαν να πουν ότι η Unilever «συρρικνώνεται» στη χώρα μας. H ίδια υποστηρίζει ότι στόχος της είναι να συνεχίσει να έχει παραγωγική παρουσία εδώ, γι’ αυτό και αποφάσισε να μεταφέρει την παραγωγή απορρυπαντικών στου Pέντη.
Kύκλοι της αγοράς πάντως, δεν αποκλείουν να προχωρήσει και σε άλλα πωλητήρια, ανάλογα με το πώς θα εξελιχθούν και τα οικονομικά της αποτελέσματα σε διεθνές επίπεδο πλέον και αν θα πιάσει τους στόχους που έχει θέσει.
Από την έντυπη έκδοση