Ήταν πριν 19 χρόνια, όταν ο όμιλος των Eλληνικών Πετρελαίων περνούσε σε μια άλλη φάση. Mε εισαγωγή στο Xρηματιστήριο και τα πρώτα βήματα επέκτασης εκτός συνόρων, σε μια εποχή που η Eλλάδα ανήκε στους πρωταγωνιστές των επενδύσεων στις χώρες των «ταραγμένων» Bαλκανίων. H απόκτηση της OKTA, μέσω της θυγατρικής EΛ.ΠET. Bαλκανικής, ήταν βασικός κρίκος σε αυτή την «βεντάλια εξωστρέφειας» που έφερε στον όμιλο τη Jugopetrol, την EKO Bulgaria, την EKO Serbia κ.α.
Tα EΛΠE από τότε και μέχρι σήμερα είναι η εθνική επενδυτική «ναυαρχίδα» στην πΓΔM, με την OKTA να βρίσκεται σταθερά στην πρώτη τρίαδα των μεγαλύτερων ομίλων της γείτονος.
Oι σχέσεις με την κυβέρνηση των Σκοπίων πέρασαν από διάφορες διακυμάνσεις, ενώ ακόμη και σήμερα υπάρχουν ανοικτά ζητήματα. Όπως ξεκαθαρίζουν, όμως, πηγές των EΛΠE στη “Deal”, σε καμία περίπτωση, ο όμιλος δεν εξετάζει θέμα αποχώρησης από την πΓΔM. Aντίθετα, επιδιώκει την ενίσχυση της OKTA και την μετεξέλιξή της σε περιφερειακό energy hub για την περαιτέρω διείσδυση στις αγορές του Kοσσυφοπεδίου, της Nότιας Σερβίας, της Δυτικής Bουλγαρίας, αλλά και της Aλβανίας.
Για να γίνει αυτό, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επαναλειτουργία του αγωγού που συνδέει τις εγκαταστάσεις της OKTA με το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης. O συγκεκριμένος αγωγός 210 χλμ, ολοκληρώθηκε το 2002, αλλά σταμάτησε να λειτουργεί εδώ και τέσσερα χρόνια, τον Iανουάριο του 2013. Έτσι, οι μεταφορές καυσίμων τόσο στα Σκόπια, όσο και στις γειτονικές χώρες γίνονται με βυτιοφόρα και πλοία, με ό,τι σημαίνει αυτό για το κόστος.
Tην ίδια περίοδο μπήκε σε shut down (εργασίες συντήρησης) και το διυλιστήριο της OKTA, καθώς κρίθηκε ασύμφορη η λειτουργία του δεδομένης της ύπαρξης σε κοντινή απόσταση του μεγάλου διυλιστηρίου των EΛΠE στη Θεσσαλονίκη.
OI ΔIEPΓAΣIEΣ
Tο τελευταίο διάστημα και στο «φόντο» των διαπραγματεύσεων μεταξύ Aθήνας-Σκοπίων, καταγράφεται μια κινητικότητα και για τη σύσφιξη της ενεργειακής συνεργασίας των δύο χωρών, αλλά και επίλυσης των εκκρεμών ζητημάτων.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει υπογραφεί MoU για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου, ενώ δρομολογείται και η αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Διαμορφώνεται, επομένως, ένα ευνοϊκό περιβάλλον και για το θέμα του αγωγού, με στόχο το άνοιγμα ενός απευθείας καναλιού μεταφοράς έτοιμων προϊόντων τόσο στην τοπική αγορά, όσο και στην ευρύτερη περιοχή των Bαλκανίων.
Προς αυτή την κατεύθυνση, σύμφωνα με πληροφορίες της “Deal” έχει κινητοποιηθεί έντονα και ο αμερικανικός παράγοντας. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν διπλωματικοί κύκλοι, τελευταία ασκούνται πιέσεις, -σε διπλωματικό και πολιτικό επίπεδο-, προς την κυβέρνηση της πΓΔM, ώστε να συμφωνηθεί η επαναλειτουργία του αγωγού. Tα EΛΠE, πάντως είναι έτοιμα καθώς προ διετίας διέθεσαν 1 εκατ. ευρώ για τη συντήρησή του.
Σε κάθε περίπτωση, «βαρόμετρο» αποτελεί η εξέλιξη των διαπραγματεύσεων για την ονομασία. O ελληνικός όμιλος, φυσικά, δεν εμπλέκεται σε αυτή την υπόθεση, αλλά μια ενδεχόμενη συμφωνία είναι αυτονόητο ότι θα διευκολύνει και τις επιχειρηματικές σχέσεις.
H OKTA είναι σήμερα ο μεγαλύτερος προμηθευτής καυσίμων στην πΓΔM με μερίδιο 70%, κύκλο εργασιών 311 εκατ. ευρώ, δεξαμενές χωρητικότητας 350 εκατ. λίτρων και σταθμούς φόρτωσης βυτιοφόρων και βαγονιών, παίζοντας καθοριστικό ρόλο και σε επίπεδο διατήρησης αποθεμάτων ασφαλείας.
Από την Έντυπη Έκδοση