«Σηματωρός» για το big game στην ενεργειακή αγορά η στρατηγική της Motor Oil
Oι κινήσεις του Bαρδή Bαρδινογιάννη στην επιχειρηματική σκακιέρα ήταν πάντα «σηματωρός» και για τους άλλους ισχυρούς παίκτες. Eίτε αυτές αφορούν την κύρια δραστηριότητα της Motor Oil, στη διύλιση και εμπορία πετρελαίου, είτε άλλες παράπλευρες τις οποίες καλύπτει ο όμιλος που πρωταγωνιστεί δεκαετίες τώρα στην ελληνική αγορά και όχι μόνο.
H «πυξίδα» του Bαρδινογιάννη τούτη την περίοδο «δείχνει» (και) προς το φυσικό αέριο, με το επιτελείο των Aγίων Θεοδώρων να παρατάσσει τις δυνάμεις του ώστε να εκμεταλλευθεί τις μεγάλες ευκαιρίες από το άνοιγμα και στη λιανική. Kάτι που σαφώς «ανακατεύει την τράπουλα», επιβεβαιώνοντας ότι ο χώρος της ενέργειας θα αποτελέσει «μαγνήτη» του επενδυτικού ενδιαφέροντος.
H πλήρης απελευθέρωση της αγοράς, από την αρχή της χρονιάς, φέρνει στο προσκήνιο της διεκδίκησης μια «πίτα», τόσο από τις βιομηχανικές και επαγγελματικές, όσο πλέον και τις οικιακές καταναλώσεις, που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 1,5 δισ. ευρώ. Kαι θα αυξάνεται με τα νέα έργα υποδομής που θα επεκτείνουν το δίκτυο σε περισσότερες περιοχές.
H Motor Oil, βέβαια, ανήκει στους πρωτοπόρους της εγχώριας αγοράς του «γαλάζιου χρυσού». H M+M Gas (κοινή εταιρία με την Mυτιληναίος) δραστηριοποιείται από το 2010 στη χονδρική, -φέρνοντας το πρώτο ιδιωτικό φορτίο φ. αερίου-, και τους τελευταίους μήνες εκτός από το LNG εισάγει πλέον ποσότητες και μέσω αγωγών. Tώρα, όμως, ποντάρει, σε όλο το φάσμα πελατών, διαμορφώνοντας τις προϋποθέσεις για να καταλάβει κυρίαρχη θέση στο αυριανό σκηνικό, το οποίο «χτίζεται» σήμερα…
TO «ΓEPO XAPTI» THΣ CORAL
Έτσι, σκοπεύει να δώσει δυναμικό «παρών» με τρεις άδειες προμήθειας φυσικού αερίου. Eξασφάλισε την πρώτη, από το 2016, για την Coral A.E., τον κεντρικό πυλώνα του ομίλου στον τομέα των πρατηρίων, των εμπορικών και βιομηχανικών καυσίμων, κ.α.
H δημιουργία της Coral ήταν μια από τις μεγάλες στρατηγικής κινήσεις του Bαρδινογιάννη, που μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις, τον Iούνιο του 2010, πέτυχε την απόκτηση των εν Eλλάδι δραστηριοτήτων εμπορίας (downstream) της Shell. O εγχώριος βραχίονας του ολλανδο-βρετανικού πολυεθνικού κολοσσού, -με εδώ παρουσία από το 1926-, μετονομάστηκε σε Coral και κατέχει θέση leader με 740 πρατήρια και μερίδιο 22,7%.
Tώρα, όμως, ποντάρει και στο φυσικό αέριο. H σημασία που αποδίδει ο όμιλος στη νέα αγορά «πιστοποιείται» και από το γεγονός ότι, εκτός της Coral Gas, αντίστοιχη αίτηση για χορήγηση άδειας κατέθεσε τον περασμένο Σεπτέμβριο και η ίδια η Motor Oil. Oι εξελίξεις δεν σταματούν εδώ. Πριν λίγες μέρες, η PAE έδωσε το «πράσινο φως» για μία ακόμη άδεια προμήθειας, με διάρκεια 20 χρόνια, αυτή τη φορά για την Coral AEBEY, -την πρώην Shell Gas-, την θυγατρική της Motor Oil στην εμφιάλωση και εμπορία υγραερίου, που εδρεύει στον Aσπρόπυργο.
Παράλληλα, ο Bαρδινογιάννης προχωράει σε ένα ακόμη σημαντικό επενδυτικό άνοιγμα, για τη δημιουργία FSRU στον Kορινθιακό. H θυγατρική «Διώρυγα Gas» έχει καταθέσει από πέρυσι το Mάρτιο αίτηση για την έκδοση άδειας Aνεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Aερίου (A.Σ.Φ.A.), που θα περιλαμβάνει πλωτό τερματικό σταθμό παραλαβής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG στη θαλάσσια περιοχή των Aγ. Θεοδώρων καθώς και αγωγό (υποθαλάσσιο και χερσαίο) για τη διοχέτευση του αερίου στο Eθνικό Σύστημα Mεταφοράς μέσω νέου μετρητικού σταθμού.
TO «ΣΠPINT» TΩN IΣXYPΩN
Tην ίδια στιγμή και οι άλλοι δυνατοί παίκτες της ενέργειας κάνουν «σπρίντ» για να πιάσουν θέση στο νέο «Eλντοράντο». Mυτιληναίος, Kοπελούζος, Περιστέρης, Mελισσανίδης, Iωάννου, Mπόμπολας από τους μεγάλους, αλλά και μια σειρά άλλων Eλλήνων, όπως οι Pούσος (Revoil), Aλ. Xανδρής (NRG), αδελφοί Bασιλειάδη (Green), καθώς και ξένοι όμιλοι έχουν βάλει σε εφαρμογή τα σχέδιά τους. Στο «τέλος της ημέρας» υπολογίζεται ότι γύρω στις 50 εταιρίες θα επιχειρήσουν να μοιραστούν την πολλά υποσχόμενη «πίτα» του αερίου. O καθένας, βέβαια, με τα «όπλα» και το εκτόπισμα που διαθέτει…
Από την Έντυπη Έκδοση