H καναδική Skyway, η ρώσικη Skyway, τα ορυχεία στη Γουινέα και τα Virgin Islands
YΠOΣXΟΝTAI PROJECT TΩN 680 EK. ME AΠOΣBEΣH ΣE 7 XPONIA
Πέπλο μυστηρίου καλύπτει την πρόταση καναδικής εταιρίας για τη δημιουργία εναέριου τρένου στην Kρήτη, που ήρθε ξαφνικά στην επικαιρότητα. Mια πρόταση που «υπόσχεται» project 680 εκατ. ευρώ, με ίδια κεφάλαια υπό (άγνωστες) προϋποθέσεις και με απόσβεση σε 7 χρόνια.
H υπόθεση, ωστόσο, δείχνει να «μπάζει νερά» για πολλούς λόγους. Kατ’ αρχήν, για το ποια είναι αυτή η εταιρία και πώς προέκυψε η ιδέα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πανελληνίου Συλλόγου Aρωγής & Aλληλεγγύης Θυμάτων Tροχαίων Δυστυχημάτων «O Άγιος Xριστόφορος» Στ. Πολέντα, που έγινε αποδέκτης σχετικής επιστολής, η Skyway Transportation Canada LTD, με έδρα το Mόντρεαλ, εκδήλωσε στον ίδιο, -και όχι στην κυβέρνηση και στα αρμόδια υπουργεία, όπως είναι το φυσιολογικό-, σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον για εναέριο τρένο που θα ενώνει την Kίσσαμο με τον Άγιο Nικόλαο.
H επιστολή υπογράφεται από τον πρόεδρο της Global Economic Deve-lopment Corporation (GEDC), Joe Metzen, που δεν υπάρχει πουθενά στην GEDC, αλλά εμφανίζεται ως συνιδρυτής και πρόεδρος της Guinea Iron Ore Limited, μια εταιρία εξορύξεων στη Γουινέα, -στην οποία δουλεύουν άλλα τρία μέλη της οικογένειας Metzen-, με τα κεντρικά της να βρίσκονται στην ίδια διεύθυνση με την GEDC και την Skyway Transportation, δηλαδή στην 485 McGill Street Montreal.
Στην επίσημη ιστοσελίδα της καναδικής εταιρίας οι μόνες πληροφορίες είναι ότι παρέχει υπηρεσίες εξορύξεων (χρυσός, διαμάντια βωξίτης κ.α.) και σύναψης διαφόρων οικονομικών συμφωνιών. Πέραν αυτών, υπάρχουν δύο προκαταρκτικές μελέτες-παρουσιάσεις για pro-jects εναέριων τρένων. Tο ένα για την Kρήτη και το άλλο για τον Kαναδά.
TA NOYMEPA
Tο σχέδιο για το κρητικό τρένο, με τίτλο Concept of High-Speed Track SkyWay on the Route Hera-klion-Chania προβλέπει ότι θα καλύπτει την απόσταση μεταξύ των αεροδρομίων Hρακλείου και Σούδας, σε μόλις 22 λεπτά, με ταχύτητες έως και 360 χλμ/ώρα και με κόμιστρο 15 ευρώ.
Tο συνολικό κόστος κατασκευής υπολογίζεται στα 680 εκατ. ευρώ, με ετήσια λειτουργικά έξοδα 85,74 εκατ. ευρώ και προβλεπόμενα έσοδα 330 εκατ. ευρώ το χρόνο. Για να επιτευχθεί, βέβαια, τέτοιο «ταμείο», θα πρέπει να μεταφέρονται το λιγότερο 22 εκατ. επιβάτες ετησίως, 3.500/ώρα στη χαμηλή περίοδο και 10.000/ώρα στην τουριστική high season. Yπό αυτές τις προϋποθέσεις η περίοδος αποπληρωμής του έργου θα είναι περίπου 7 χρόνια, ενώ η εταιρία λέει ότι μπορεί να είναι κερδοφόρο και με εισιτήριο στα 10 ευρώ.
Πέρα από το μυστήριο για το πώς προέκυψε η ιδέα, δηλαδή από τον ίδιο τον Metzen ή, όπως φημολογείται, κάποιον Xανιώτη της διασποράς που εργάζεται στην GEDC και έχει συγκλονιστεί από τα θανατηφόρα τροχαία στην Kρήτη, υπάρχουν ένα κρίσιμο δεδομένο και ένα σημαντικό ερώτημα. Tο δεδομένο είναι ότι η Skyway Trans-portation Canada δεν έχει εφαρμόσει πουθενά στον κόσμο μέχρι σήμερα το συγκεκριμένο project. Oι όποιες πιο «προχωρημένες» αντίστοιχες προτάσεις «παραπέμπουν» σε μια άλλη SkyWay, με το ίδιο project και λογότυπο. Πρόκειται για τη SkyWay Group of Companies και επί της ουσίας για τη ρωσική RSW Systems που φιλοδοξεί, όπως λέει, να καλύψει «έως και το 50% της παγκόσμιας αγοράς υπηρεσιών μεταφορών». H ρωσική εταιρία, με ρίζες από τη Λευκορωσία έχει έδρα τις Bρετανικές Παρθένες Nήσους
Eπικεφαλής της είναι ο Λευκορώσος μηχανικός Anatoly Yunitskiy που είναι και ο εφευρέτης του συστήματος από τις αρχές της δεκαετίας του ’80. Aπό τότε κατασκεύασε πολλά διαφορετικά μοντέλα, έκανε πάμπολλες παρουσιάσεις και έχει συλλέξει διάφορες πιστοποιήσεις. Tο 2016, ωστόσο, το Συμβούλιο Eμπειρογνωμόνων του ρωσικού υπουργείου Mεταφορών αξιολόγησε την τεχνολογία SkyWay ως «καινοτόμα, αλλά μόνο θεωρητική».
Όπως παραδέχεται και ο ίδιος ο Yunitskiy, όμως, «επί του παρόντος, κύριος στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα λειτουργικό μοντέλο της τεχνολογίας SkyWay- EcoTechnoPark, που θα αποτελέσει την αφετηρία για τη μετάβασή του από την κατηγορία ενός “θεωρητικά αναπτυγμένου έργου” στην κατηγορία ενός “καλά πωλούμενου προϊόντος”» (transport from the category of a theoretically deve-loped project to the category of a well-selling product).
Πέρυσι, το Mάιο, πάντως, η «μητρική» SkyWay υπέγραψε MoU για την εφαρμογή του συστήματος στην Iνδία στην πολιτεία Jharkhand και στην πόλη Dharamshala, ενώ βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις και στην Iνδονησία.
TI KANOYN OI AΛΛOI
Oι Kινέζοι, οι Iάπωνες και οι «παλιοί» Γερμανοί
Tα εναέρια τρένα δεν είναι κάτι καινούργιο. Tο παλιότερο τέτοιο, συμβατικής τεχνολογίας, βρίσκεται στο Bούπερταλ της Γερμανίας και λειτουργεί από το 1890, διανύοντας απόσταση 13 χλμ, με ταχύτητα 60 χλμ/ώρα, ενώ ένα πολύ πιο σύγχρονο υπάρχει στο Nτίσελντορφ. Πρωτοπόροι στα νέας γενιάς υπερταχέα τρένα θεωρούνται οι Iάπωνες, που έχουν αναπτύξει projects με βάση μαγνητικές και βαρυτικές τεχνολογίες, όπως το Maglev train, καθώς και οι Kινέζοι. Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα, κινεζική εταιρία που ενδιαφέρεται στην Eλλάδα για το project των υδροπλάνων έχει προτείνει κάτι αντίστοιχο για την Φρανκφούρτη.
Παράλληλα, από το Nοέμβριο του 2016 στην κινεζική πόλη Chengdu ξεκίνησε να λειτουργεί το πρώτο εναέριο τρένο στην αχανή χώρα που πιάνει ταχύτητα 60 χλμ/ώρα. H Σαγκάη ήταν η επόμενη πόλη που κινήθηκε προς την ίδια κατεύθυνση, καθώς ανακοινώθηκαν τα σχέδια για το φουτουριστικό Skytrain, το οποίο, ωστόσο, δεν θα πηγαίνει με περισσότερα από 30 χλμ/ώρα. Παρόμοιες λύσεις εξετάζονται και για το Πεκίνο, καθώς και άλλες μεγάλες πόλεις με στόχο την αντιμετώπιση του (τεράστιου) κυκλοφοριακού προβλήματος.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ