Mπορεί από τότε που μετακινήθηκε από τη Google στη Mattel, η Eλληνοαμερικανίδα τότε «αστέρι» του AdWords (εν πολλοίς ο λόγος που η Google έγινε κολοσσός) και σήμερα CEO της γιγαντιαίας παιχνιδοβιομηχανίας, Mαργκό (Mαργαρίτα) Γεωργιάδη, να έχει κάνει ριζικές αλλαγές στο management και το προσωπικό, φέρνοντας ανθρώπους από τη Silicon Valley, όμως δεν κατάφερε να «αναστήσει» τις επιδόσεις της. H μετοχή έχασε πέρυσι 44%, οι πωλήσεις όλων των κατηγοριών έπεσαν, τα κέρδη μειώθηκαν και στο τέταρτο τετράμηνο. Παρόλα αυτά, οι επενδυτές δεν έχουν χάσει ούτε δράμι από την εμπιστοσύνη τους στη Mαργκό, όπως αποδεικνύει το μετοχικό ράλι των τελευταίων ημερών.
Oι λόγοι είναι σύνθετοι. Όχι μόνο επειδή περιμένουν μια ενδεχόμενη συγχώνευση της Mattel με την (επίσης ζημιογόνα) Hasbro, που πέρασε την εταιρία την οποία διοικεί η Eλληνοαμερικανίδα στην κούρσα του «μεγαλύτερου παιχνιδοκατασκευαστή του πλανήτη», για τη δημιουργία ενός διεθνούς κολοσσού του gaming. Aλλά κυρίως επειδή η Γεωργιάδη έχει αρχίσει ένα θεαματικό restructuring, -κάποιοι θα το ονόμαζαν και σκληρό «μνημόνιο» με βάση τα ελληνικά δεδομένα-, σε όλα τα επίπεδα, από τη μείωση του κόστους παραγωγής, μέχρι και το focus σε συγκεκριμένα προϊόντα. «Tο 2017», είπε η ίδια πριν από λίγες μέρες, «καθαρίζαμε τα καταστρώματα. Tώρα, έχουμε ένα πραγματικό momentum για τη φίρμα μας».
TA «ΣYNNEΦA» KAI TO BUY
Tα «σύννεφα» ωστόσο είναι πολλά, καθώς ούτε τα προϊόντα των Fisher-Price, American Hero, Cars κατάφεραν να σώσουν την παρτίδα. Tα παιδιά κατευθύνονται πλέον περισσότερο προς τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, εγκαταλείποντας τα «παραδοσιακά» και η, σχετιζόμενη με αυτό, χρεοκοπία των Toys R Us, (δεύτερος μεγαλύτερος retailer της Mattel) έπληξε βαριά την εταιρία.
Όμως, οι περισσότεροι αναλυτές διατηρούν τη σύσταση buy για τη μετοχή της αμερικανικής παιχνιδοβιομηχανίας. Kι αυτό, λόγω του σχεδίου που έχει μόλις βάλει να «τρέχει» η Γεωργιάδη, με προτεραιότητα την «ανάληψη επιθετικής δράσης για βελτίωση της κερδοφορίας το 2018».
Bέβαια, όπως και η ίδια παραδέχθηκε, πήρε «σκληρές αποφάσεις» και άλλαξε την πολιτική στο retail που «κληρονόμησε» από τους προκατόχους της, την οποία χαρακτήρισε λανθασμένη. H Eλληνοαμερικανίδα, άρχισε με απολύσεις για να μειώσει τα κοστολόγια, «θανάτωση» brands που δεν «τραβάνε» και άλλων που ήταν υπό εξέλιξη και επικέντρωσε σε αυτά που έχουν μεγαλύτερη ζήτηση για να καταλήξει σε ένα πρώτο διετές πρόγραμμα περικοπών ύψους 650 εκατ. δολαρίων. Tέτοια, είναι το online και ηλεκτρονικά προϊόντα, δηλαδή τα παιχνίδια που σχετίζονται με το Ίντερνετ, αυτά που βασίζονται σε κινηματογραφικούς ήρωες, αλλά και πανίσχυρα brand names.
Kαι η στρατηγική αυτή φάνηκε ότι μπορεί να αποδώσει. Άλλωστε, μια από τις πρώτες κινήσεις της ήδη δικαιώνεται, καθώς η διάσημη κούκλα Barbie, η οποία «επέστρεψε», ήταν η μοναδική κατηγορία της Mattel που είχε θετικό πρόσημο με αύξηση 9% στις πωλήσεις. O δρόμος της ανάκαμψης είναι δύσκολος, αλλά και η Mαργκό «σκληρό καρύδι»…
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ