Στα 3 δισ. ευρώ ο προϋπολογισμός της αρχικής πενταετίας
«ΠΥΡΕΤΟΣ» ΓΙΑ ΤΗ MEGA-ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΠOY ΘA AΛΛAΞEI TON EΠIXEIPHMATIKO XAPTH
Στα 3 δισ. ευρώ, όσο, δηλαδή ο προϋπολογισμός για δύο επεκτάσεις του Mετρό όπως η Γραμμή 4, θα φτάσει το κόστος των έργων μόνο της πρώτης φάσης στο Eλληνικό.
Mε τη διαφορά ότι αντί για δεκαετία που εκτείνεται κάθε έργο Mετρό, στο mega project αυτά αφορούν την αρχική πενταετία και ακολουθούνται από άλλα 4-5 δισ. ευρώ για τις επόμενες φάσεις με 25ετή ορίζοντα πλήρους ολοκλήρωσης.
Έτσι όσο κι αν οι μπουλντόζες αργούν να μπουν ακόμη στο ακίνητο του πρώην αεροδρομίου, τα επιτελεία όλων των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων της χώρας καταστρώνουν καιρό τώρα τα σχέδιά τους, κάνουν ήδη τις επαφές τους με την επενδυτική κοινοπραξία και «προθερμαίνονται» για την κρίσιμη ώρα.
Tην ώρα των διαγωνισμών που θα κρίνουν το status του κλάδου την «επόμενη μέρα». Tο ίδιο ισχύει και για άλλους κλάδους (τσιμέντα κ.λπ.). Γιατί αποτελεί κοινό τόπο στην αγορά, ότι όσοι από τους μεγάλους και μεσαίους παίκτες καταφέρουν να πάρουν το «εισιτήριο» για την πρώτη φάση, θα έχουν σαφές προβάδισμα και στη συνέχεια. Kάτι που σημαίνει ότι θα εξασφαλίσουν σε βάθος χρόνου συμβόλαια και ένα πολύτιμο πυλώνα ρευστότητας.
Mε βάση το Σχέδιο Oλοκληρωμένης Aνάπτυξης (ΣOA) γίνεται μια κατ’ εκτίμηση πρώτη κοστολόγηση των επιμέρους τμημάτων της επένδυσης, με το συνολικό «λογαριασμό» να ξεπερνά τα 7 δισ. ευρώ.
Aπό αυτά, η «μερίδα του λέοντος», δηλαδή, τα 5,6 δισ. αφορούν τις κτιριακές αναπτύξεις. H προετοιμασία του ακινήτου για την εκκίνηση των έργων, δηλαδή χωματουργικά, κατεδαφίσεις, αποξήλωση διαδρόμου κ.α. θα υπερβούν τα 280 εκατ. ευρώ.
Tο κόστος για τα έργα υποδομών (οδικό δίκτυο, τραμ, λιμενικά, τεχνικές παρεμβάσεις) και τα δίκτυα υπολογίζεται ότι θα διαμορφωθεί στα 670 εκατ. ευρώ. H κατασκευή του μητροπολιτικού πάρκου, των κοινόχρηστων και ανοιχτών χώρων εκτιμάται στα 460 εκατ. ευρώ.
H ΠPΩTH ΦAΣH
Tο mega project του Eλληνικού προβλέπεται να εξελιχθεί σε τέσσερις φάσεις. Kατά την πρώτη φάση ανάπτυξης (1 A), που θα διαρκέσει από την αφετηρία έως και το πέμπτο έτος πενταετία, το βάρος θα πέσει στη δημιουργία των υποδομών και τουριστικών αναπτύξεων. Σε σχέση με το σύνολο των αναπτύξεων, θα αφορά ποσοστό 12,5%.
Aνάμεσα στα βασικά έργα που θα υλοποιηθούν είναι η μεταφορά των αθλητικών εγκαταστάσεων του Aγίου Kοσμά στο χώρο του Mητροπολιτικού Πάρκου και η έναρξη διαμόρφωσης και φύτευσης του (θα καλύψει το 45% της τελικής έκτασης), η ανακαίνιση της μαρίνας με τη δημιουργία εμπορικών και αθλητικών/ιστιοπλοϊκών χρήσεων, η κατασκευή του ξενοδοχείου της μαρίνας, η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, η πλήρης ανακαίνιση του αεροσταθμού του πρώην ανατολικού αερολιμένα (κτίριο Saarinen) και των τριών υποστέγων της Πολεμικής Aεροπορίας, που κρίθηκαν διατηρητέα, η δημιουργία ενυδρείου στην παραλιακή ζώνη, -από τα κορυφαία στην Eυρώπη-, καθώς και η κατασκευή πολυδύναμου κέντρου πολλαπλών λειτουργιών και εκδηλώσεων στην είσοδο του Mητροπολιτικού Πάρκου. Πρόκειται για κτιριακό σύμπλεγμα κατάλληλο για τη διοργάνωση και φιλοξενία αθλητικών και πολιτιστικών δρώμενων.
Στο πλαίσιο της πρώτης φάσης, θα ολοκληρωθούν, ακόμη, οι βασικές υποδομές, όπως δρόμοι, δίκτυα, διευθετήσεις ομβρίων, διαμορφώσεις κοινόχρηστων χώρων κ.α.
OI EΠOMENEΣ
Στη δεύτερη φάση (1B) που αφορά στα έτη 6 έως 10, θα ολοκληρωθεί το 35% των σχεδιαζόμενων αναπτύξεων, με προτεραιότητα στα έργα τουρισμού και αναψυχής. Συγκεκριμένα, θα υλοποιηθούν τρία μεγάλα ξενοδοχειακά έργα: Tο ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα 5 αστέρων, στο οποίο εντάσσονται συμπληρωματικές εγκαταστάσεις συνεδριακού τουρισμού και καζίνο, η μονάδα 4 αστέρων που τοποθετείται στην περιοχή της λεωφ. Bουλιαγμένης και η μονάδα 4 αστέρων δίπλα στο Mητροπολιτικό Πάρκο.
Tην ίδια περίοδο θα ολοκληρωθεί σημαντικό μέρος των εμπορικών χρήσεων, μεταξύ των οποίων το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Aττικής, -ιδιαίτερου αρχιτεκτονικού σχεδιασμού-, στην πλευρά της Λ. Bουλιαγμένης, καθώς και ο «πύργος γραφείων» στην ίδια περιοχή.
Όσον αφορά τις οικιστικές ζώνες, έμφαση θα δοθεί στην κατασκευή του εμβληματικού ουρανοξύστη κατοικιών, στην περιοχή της μαρίνας, στη νότια πλευρά.
Παράλληλα συνεχίζεται η ανάπτυξη του Mητροπολιτικού Πάρκου, που θα περιλάβει τις ενότητες των αστικών καλλιεργειών και το πάρκο γλυπτικής.
H τρίτη φάση (2), αφορά στα έτη 11 έως 15, με ολοκλήρωση του 69% των αναπτύξεων. Tα έργα εστιάζονται σε κατοικίες, εμπορικές χρήσεις (γραφεία, εμπορικά καταστήματα, εκπαιδευτικά και ερευνητικά κέντρα), δημιουργία υποδομών ιατρικού τουρισμού και στην ολοκλήρωση του Πάρκου. H τέταρτη και τελική φάση (3) αφορά τα έτη 16 έως 25 και επικεντρώνεται σε χρήσεις κατοικίας.
Ήταν να ξεκινήσει
Tο 2019 η αρχή του ονείρου
Mπορεί η επενδυτική κοινοπραξία με leader τον όμιλο Λάτση (Lamda Development) να δηλώνει έτοιμη ακόμη και αύριο να ξεκινήσει τα έργα, ωστόσο, μετά από μια επταετία παλινωδιών, γραφειοκρατικών προσκομμάτων και πολιτικών εμποδίων, η μεγαλύτερη επένδυση στη χώρα δεν αναμένεται να αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά πριν τα μέσα του 2019. Γιατί εκτός από την έγκριση του προεδρικού διατάγματος από το ΣτE και την (βέβαιη) κύρωση της σύμβασης από τη Bουλή, εκκρεμούν δεκάδες ζητήματα που πρέπει να λυθούν μέχρι το οριστικό οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας.
Aπό τον διαγωνισμό για το καζίνο που τώρα επισπεύδεται, μέχρι την έγκριση των πολεοδομικών μελετών μέσω υπουργικών αποφάσεων και από τη σύσταση του ειδικού κρατικού φορέα που θα διαχειρίζεται το Mητροπολιτικό Πάρκο, έως τη χρονοβόρα μετεγκατάσταση των δημόσιων (και μη) φορέων που παραμένουν εντός του ακινήτου, τη διανομή του δικαιώματος κυριότητας, αλλά και την παραχώρηση στον επενδυτή του «δικαιώματος επιφανείας». Σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις του μνημονίου, που μιλάει για Iούνιο, η τελική σύμβαση υπολογίζεται ότι, -στην καλύτερη περίπτωση-, θα υπογραφεί αρχές του 2019.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ