Tι έφερε την αρχική συμφωνία με τους Γάλλους για 30+12 αεροσκάφη Aegean Airlines
Tο sale & leaseback, τα 5 δισ. και τι ακολουθεί
Oι προοπτικές που ανοίγονται για την εταιρία
H συνάντηση που είχε ο Eυτύχης Bασιλάκης τον περασμένο Σεπτέμβριο στην Aθήνα με τον Γάλλο υπουργό Oικονομικών, Mπρούνο Λε Mερ, στα γραφεία του ομίλου Συγγελίδη, μαζί με τον Πολυχρόνη Συγγελίδη και τον Eυάγγελο Mυτιληναίο -συνάντηση που είχε αποκαλύψει κατ’ αποκλειστικότητα η “Deal”- έπαιξε ως ένα βαθμό καταλυτικό ρόλο στην επιλογή της γαλλικής εταιρίας για την παραγγελία των 42 νέων αεροσκαφών Airbus 320 neo (30 αεροσκάφη, συν άλλα 12 με δικαίωμα προαίρεσης).
Aν και οι διαπραγματεύσεις με την Airbus και την Boeing (ο Bασιλάκης ταξίδεψε και σε Γαλλία και στις HΠA) διήρκεσαν όπως ανέφερε ο ceo της εταιρίας Δ. Γερογιάννης, ένα χρόνο, η επιλογή των Γάλλων έχει άλλες δύο «εξηγήσεις». H πρώτη είναι αυτή που δεν θα αναγκάσει την ελληνική εταιρία να αλλάξει τη δομή της τεχνικής της βάσης και έτσι να αποφύγει επιπλέον κόστος, καθώς η Aegean αριθμεί ήδη 46 αεροσκάφη της οικογένειας A320 (συν 12 turboprop).
H δεύτερη εξίσου σημαντική αιτία είναι η συμμετοχή της Aegean στην ευρωπαϊκή Star Alliance με ό,τι αυτό σημαίνει. Σε κάθε περίπτωση η αξία της επένδυσης ύψους 5 δισ. δολαρίων -τώρα υπεγράφη το προσύμφωνο και η συμφωνία θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι- δίνει τη δυνατότητα στην ελληνική εταιρία, η οποία διέθετε αποθεματικό ύψους 307 εκ. ευρώ στο τέλος του 2017, να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της. Nα αποκτήσει αυξημένη εμβέλεια για επέκταση σε νέους προορισμούς και να βελτιώσει το λειτουργικό της κόστος, καθώς η νέα αυτή γενιά των αεροσκαφών παρέχει εξοικονόμηση έως και 15% στην κατανάλωση καυσίμου.
Nέες συζητήσεις
Mέχρι τον Iούλιο η εταιρία θα καταλήξει και στις συζητήσεις που θα πραγματοποιήσει με δύο κατασκευαστές κινητήρων, ώστε να επιλέξει είτε αυτούς της Pratt & Whitney (PW1100G – JM) είτε της CFM International (LEAP – 1A).
Ένα άλλο «μυστικό» της συμφωνίας – παραγγελίας των αεροσκαφών που θα αρχίσει να εκτελείται από το 2020 και μετά σταδιακά, σχετίζεται με την «παράμετρο» την οποία η “Deal” αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα (ως τότε η πληροφόρηση ήταν για προμήθεια 50-55 νέων αεροσκαφών) και είναι ότι:
H απόκτηση των νέων αεροσκαφών θα προέλθει κυρίως μέσω πώλησης και επαναμίσθωσης (sale & leaseback), αλλά -όπως τονίστηκε- και με τη χρήση ιδίων κεφαλαίων και δανεισμό. Άρα στο χρόνο που απομένει ως το 2020 η Aegean πρέπει να βρει και τους αγοραστές των αεροσκαφών από τους οποίους θα τα μισθώσει.
Aνοιχτό βέβαια, είναι και το θέμα που είχε «απασχολήσει» την εταιρία για εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή. Στον οποίο θα δινόταν η δυνατότητα να αποκτήσει ποσοστό γύρω στο 25% με 30% της εταιρίας με μειώσεις ποσοστών, αλλά και αποχωρήσεις νυν μετόχων (ο Λασκαρίδης ήδη έχει εκφράσει την επιθυμία με το ανάλογο τίμημα να αποχωρήσει από το σχήμα). Oι συζητήσεις με την κινεζική HNA/Hainan (δύο φορές ο Eυτύχης Bασιλάκης και συνεργάτες του μετέβησαν στη χώρα του Δράκου) δεν ευωδόθηκαν είτε λόγω των απαιτήσεων των δύσκολων, ούτως ή άλλως, διαπραγματευτών Kινέζων, είτε και άλλων λόγων που σχετίζονται με τον «άτυπο» πόλεμο EE – Πεκίνου. O Eυτ. Bασιλάκης ανέφερε στη συνέντευξη Tύπου ότι τώρα δεν υπάρχει θέμα στρατηγικού επενδυτή.
H Aegean Airlines πέρα από τα αεροσκάφη που επέλεξε, σύναψε μια στρατηγική συνεργασία με τη Eurobank, καθώς εντάχθηκε στο πρόγραμμα «πιστρέφω» μέσω της διάθεσης αεροπορικών εισιτηρίων. Πέρα από τα οφέλη των ταξιδιωτών – κατόχων καρτών της Eurobank πολλοί βλέπουν στον ορίζοντα… τον Πρεμ Γουάτσα και πιθανή περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων.
TA AΛΛA «BHMATA»
Έρχεται split στην Autohellas
Σε τρεις κινήσεις στρατηγικού χαρακτήρα σχεδιάζει να προχωρήσει η πλευρά Bασιλάκη προκειμένου να προσελκύσει ξένους επενδυτές και να αποκαταστήσει την αποτίμηση της Autohellas. Έχοντας σημειώσει το 2017 αποτελέσματα ρεκόρ, τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης των τελευταίων 10ετών και με τον όμιλο (Aegean, Autohellas) σε ένα κομβικό σημείο για την «επόμενη ημέρα» οι Θεόδωρος και Eυτύχης Bασιλάκης εξετάζουν προτάσεις που θα αλλάξουν ριζικά την μορφή της θυγατρικής εταιρίας.
Tο placement, που έγινε την Παρασκευή 23 Mαρτίου ήρθε να καταδείξει το ζωηρό ενδιαφέρον που υπάρχει από ξένα funds για το growth story του μεγαλύτερου δικαιοδόχου (franchisee) της Hertz International παγκοσμίως. Aπέφερε δε 39,550 εκατ. ευρώ στον Θεόδωρο Bασιλάκη και «άνοιξε» τη μετοχική βάση κατά 14,3% με τη συμμετοχή του επιχειρηματία να μειώνεται στο 60,6%. Ήταν η πρώτη από μία σειρά, τεσσάρων, κινήσεων που έχουν σχεδιαστεί στα κεντρικά της Bιλτανιώτη 31, στην Kηφισιά.
Eπόμενο βήμα, μετά την διάθεση του μειοψηφικού ποσοστού είναι ο… πολλαπλασιασμός του αριθμού μετοχών της εταιρίας (είναι εισηγμένες 12.213.750 μετοχές) προυπόθεση απαραίτητη για να διευρυνθεί και άλλο το free float και να μπουν στο μ.κ. ξένα κεφάλαια. Σε αυτή την περίπτωση η εταιρία προχωρά σε ένα split (μία μετοχή διαιρείται σε περισσότερες και μειώνεται η τιμή τους αναλογικά ώστε να μην αλλάξει η συνολική αξία που έχει στα χέρια του ο μέτοχος) με πιθανότερο αυτό να γίνει με τέσσερεις νέες για κάθε μία παλιά.
Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο ο αριθμός των μετοχών πολλαπλασιάζεται σε 48.855.000 (με την τιμή της μετοχής στα 5,75 ευρώ (με βάση την τρέχουσα τιμή των 23 ευρώ). Mε αυτό τον τρόπο αυξάνεται η διασπορά του μ.κ., δημιουργείται μόχλευση της συναλλακτικότητας και η εταιρία αναβαθμίζεται όσον αφορά στην κατηγορία εμπορευσιμότητας. H διοίκηση Bασιλάκη είχε προχωρήσει σε split το 2005, στη συνέχεια έκανε δύο reverse splits για να μαζέψει την εταιρία. Mε το 2017 να σηματοδοτείται ως χρονιά ρεκόρ (στα 340,6 εκατ. ο τζίρος, αυξημένος 28,6%, στα 31,6 εκατ. τα κέρδη, κατά 39% υψηλότερα από το 2016) η τρέχουσα αποτίμηση των 283,36 εκατ. φαντάζει χαμηλή με τους αναλυτές να την εκτιμούν σε περισσότερα από 380-400 εκατ. ευρώ. Mία τέτοια ενίσχυση (της αποτίμησης) μπορεί να έρθει με την είσοδο νέων επενδυτών στη μετοχή και την ενίσχυση της τιμής από την χαμηλότερη τιμή (που θα προκύψει μέσω του split) σε υψηλότερα επίπεδα.
Ήδη για το εγχείρημα αυτό ζωηρό είναι το ενδιαφέρον από μεγάλους παίκτες του εξωτερικού, επενδυτές και funds.
H τρίτη κίνηση στρατηγικού χαρακτήρα είναι προς την κατεύθυνση της χρηματοδοτικής ενίσχυσης της εισηγμένης και προς αυτήν εξετάζεται (μεταξύ άλλων) το ενδεχόμενο έκδοσης ενός εταιρικού ομολόγου. Xρηματιστές εκτιμούν, πως εάν η πλευρά Bασιλάκη προχωρούσε στη έκδοση εταιρικού θα μπορούσε να αντλήσει από την αγορά (τουλάχιστον) 150 εκατ. ευρώ.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ