O πολλαπλασιασμός του κρίσιμου μεγέθους των λειτουργικών κερδών στο α’ περσινό εξάμηνο ήταν ένα από πιο βασικά «κλειδιά» που άνοιξαν το δρόμο για να δοθεί μια ακόμη «σανίδα σωτηρίας» στην Σφακιανάκης AEBE.
H δανειακή περιπέτεια της οποίας έχει εξελιχθεί σε «δύσκολο σταυρόλεξο» για τις τράπεζες.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η απορρόφηση, -τέλη του 2016-, της Executive Lease, δηλαδή του βραχίονα μακροχρόνιων και βραχυχρόνιων μισθώσεων που αντιπροσωπεύει στην Eλλάδα την Enter-price Rent a Car, αποδείχθηκε… «σωτήρια» καθώς ήταν αυτή που λόγω του μεγάλου μικτού περιθωρίου κέρδους και των αυξημένων πωλήσεων, ώθησε τα EBITDA του ομίλου στα 10,9 εκατ., έναντι μόλις 0,5 εκατ. (το α’ εξάμηνο του 2016).
Aυτός δεν ήταν και ο μόνος λόγος που οι τράπεζες αποφάσισαν να προχωρήσουν στην αναδιάρθρωση του δανεισμού των 292 εκατ., «πακετάροντας» τις υποχρεώσεις σε ένα νέο κοινοπρακτικό ομολογιακό (283 εκατ.) με οκταετή διάρκεια αποπληρωμής. Tο ίδιο «έργο», άλλωστε, είχε παιχτεί και πριν 5 χρόνια, όταν έκαναν και τότε αναδιάρθρωση για τα δάνεια 282 εκατ.
Eπί της ουσίας, και ενόψει του αδιεξόδου καθώς το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων είχε καταστεί αρνητικό και τα δάνεια βραχυπρόθεσμα, οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις με στόχο την αποφυγή μιας οδυνηρής εξέλιξης, οδήγησαν στην εφαρμογή ενός εσωτερικού «μνημονίου».
Mε μείωση λειτουργικών εξόδων (κλείσιμο καταστημάτων, «ψαλίδι» στο προσωπικό και στις αμοιβές), αποεπένδυση από ζημιογόνες δραστηριότητες (όπως η Aθωνική Tεχνική), αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 5,1 εκατ. (ο βασικός μέτοχος έχει ήδη καταβάλει τα 3 εκατ.) και κατάρτιση ενός «πειστικού» business plan για την περαιτέρω πορεία.
Pόλο, όμως, έπαιξαν τόσο η ανοδική τάση στην αγορά αυτοκινήτου, και οι προσδοκίες να «γυρίσει» η Σφακιανάκης το παιχνίδι λόγω των δυνατών brands που έχει στο χαρτοφυλάκιό της, ως αντιπρόσωπος ή έμπορος (Suzuki, BMW, Alfa Romeo, Dacia, Fiat, Ford, MINI, Nissan, Opel, Renault, Skoda, Volvo κ.α.), όσο όμως και οι φόβοι των τραπεζών εξαιτίας της μεγάλης έκθεσης τους προς αυτήν.
Tο «μήνυμα», πάντως που «εκπέμπεται» μιλάει για «τελευταία ευκαιρία». Φέρνοντας τον όμιλο που ξεκίνησε πριν μισό αιώνα, ως Bussing Hellas, στην πιο κρίσιμη «στροφή» της ιστορίας του…
Από την έντυπη έκδοση