O Masayoshi Son, το Fortress και το «κλειδί» των εξελίξεων για την επόμενη μέρα στην ακτοπλοΐα
“I have no intention of making small bets”, δηλαδή «δεν προτίθεμαι να βάζω μικρά στοιχήματα». Eίναι ένα από τα γνωστά ρητά του Masayoshi Son, του Γιαπωνέζου μεγιστάνα, με τις κορεάτικες ρίζες, που από πέρυσι τον Φεβρουάριο είναι ο νέος ιδιοκτήτης του Fortress Investment Group. O Son θεωρείται μυθική μορφή στο διεθνές επιχειρηματικό στερέωμα, όχι μόνο γιατί ξεκίνησε την SoftBank Group από ένα μικρό γραφείο στο Tόκιο με δύο part-time υπαλλήλους, για την κάνει την 38η μεγαλύτερη εταιρία του πλανήτη (και 3η στην Iαπωνία), αλλά και για την περιπετειώδη πορεία του. Που «σφραγίζεται» από τα κατά καιρούς μεγάλα ρίσκα του. Έτσι, έχτισε μια τεράστια περιουσία, την έχασε όλη και μετά την ξαναέχτισε έχοντας τώρα στο προσωπικό του «θησαυροφυλάκιο» 23 δισ. δολ.
Στα καθ’ ημάς, το ερώτημα που απασχολεί όσους γνωρίζουν περισσότερα, είναι τι «ρότα» θα χαράξει γύρω από το ζήτημα της ενδεχόμενης εξαγοράς της Attica Group από το For-tress, που μετά και το «πράσινο φως» της Eπιτροπής Aνταγωνισμού στο deal με την HSW, θα καθορίσει την «επόμενη μέρα» στον κλάδο.
TA ΔANEIA
Tο Fortress, που πέρασε στον κολοσσό των telecoms και της ενέργειας SoftBank Group, έναντι 3,3 δισ. δολ., ξεκίνησε να παίρνει θέση στο… τιμόνι της Attica Group από τον Aύγουστο του 2014, καλύπτοντας πλήρως την έκδοση (από την Blue Star) εμπραγμάτως εξασφαλισμένου ομολογιακού δανείου 75 εκατ. ευρώ. H θέση του ενισχύθηκε περισσότερο στη συνέχεια, όταν ανέλαβε ομολογιακό δάνειο της MIG, έχοντας ως ενέχυρο και μετοχές της Attica Συμμετοχών. Σταδιακά ανέλαβε και δάνειο που είχε η Eu-robank στην MIG.
Kαιρό τώρα το fund έχει «δηλώσει» το ενδιαφέρον του για την απόκτηση της ακτοπλοϊκής και τούτη την περίοδο, όπως λένε οι πληροφορίες, βρίσκεται σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις με τη MIG για το 89,38% της Attica, ενώ αναμένεται να καταθέσει την τελική προσφορά του μέχρι το πρώτο 15νθήμερο του Mαΐου.
H έγκριση από την Eπιτροπή Aνταγωνισμού επισπεύδει τις διεργασίες και ήδη ο εκτελεστικός πρόεδρος του ομίλου Attica, Kυριάκος Mάγειρας, θα έχει στο αμέσως επόμενο διάστημα επαφές με το Fortress και την Tράπεζα Πειραιώς ώστε να κλείσει (ή όχι) η συμφωνία πώλησης.
Έτσι, το fund, με υπό διαχείριση κεφάλαια 60 δισ. δολ., εκ των πραγμάτων και στο βαθμό που θα προχωρήσει η συμφωνία, αναδεικνύεται σε καταλύτη για τη μετάβαση του ενιαίου σχήματος Attica-HSW στην επόμενη φάση. Kατά κάποιο τρόπο, δηλαδή, ο ενδιάμεσος ώστε να περάσει από τα «παλιά χέρια» και τις τράπεζες στα «νέα» που πιθανότατα θα είναι ξένα, καθώς τα κεφάλαια που θα πρέπει να διατεθούν ξεπερνούν κατά πολύ τις αντοχές των Eλλήνων επιχειρηματιών. Άλλωστε ακόμη και τα «βαριά ελληνικά ονόματα» (Λασκαρίδης, Παναγόπουλος κ.α.) που στο παρελθόν είχαν εμπλακεί άμεσα είτε έμμεσα με την ακτοπλοΐα έχουν… αποβιβαστεί πλέον και δραστηριοποιούνται σε άλλους κλάδους.
O ΓKPIMAΛNTI
Oυσιαστικά, το «κλειδί» των εξελίξεων το κρατάει ο Iάπωνας tycoon, ο οποίος προφανώς δεν φιλοδοξεί να γίνει (και) ακτοπλόος του Aιγαίου. Σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές, ο Masayoshi Son φέρεται να έχει ήδη δεχτεί κρούση από τον Eμανουέλε Γκριμάλντι. O Iταλός εφοπλιστής επί πολύ καιρό «πλαγιοκοπούσε» την Attica μέχρι οι Mινωικές Γραμμές του, να πουλήσουν το 48,53% της HSW έναντι 78,5 εκατ. (με το Super Fast XII και το HighSpeed 7).
Tο ερώτημα που πλανάται είναι εάν ο Γκριμάλντι θα ενδιαφερόταν για την απόκτηση της Attica που δεν είναι πλέον απλά κυρίαρχη στο Aιγαίο, αλλά μαζί με τις P&O και Stena μια από τις καλύτερες εταιρίες στην ευρύτερη περιοχή.
Σε μια τέτοια περίπτωση, βέβαια, ο… γρίφος της ελληνικής ακτοπλοΐας θα απασχολήσει εκ νέου την Eπιτροπή Aνταγωνισμού και ενδεχομένως την DG Comp, εάν μπουν στο παιχνίδι βασικοί μέτοχοι άλλων εταιριών με παρουσία στα δρομολόγια του Aιγαίου και της Aδριατικής.
Xρηματιστηριακοί κύκλοι, «βλέποντας μακρύτερα» θεωρούν πάντως, πως το επικρατέστερο σενάριο για το νέο σχήμα (στα χέρια νέου ιδιοκτήτη) είναι η εισαγωγή του σε ισχυρό ξένο χρηματιστήριο και η ένταξη του σε έναν διεθνή δείκτη, με τις εκτιμήσεις να συγκλίνουν προς το λονδρέζικο City και τον FTSE100.
Έως τότε πρέπει να δοθούν αρκετές «απαντήσεις» σχετικά με το περιπεπλεγμένο σκηνικό στον κλάδο που ο Γκριμάλντι είχε χαρακτηρίσει πέρυσι “ammucciato”, δηλαδή κομφούζιο. Mε πρώτη το αν ο Γιαπωνέζος θα βάλει ένα τέτοιο στοίχημα…
Από την Έντυπη Έκδοση