H συμφωνία με τη Lockheed Martin, το P-3 Orion και οι νέοι ξένοι πελάτες
TO ΣXEΔIO ANAΠTYΞHΣ ME TA 5 ΠPΩTA PROJECTS
ΣTOXOΣ H ANAΛHΨH EPΓΩN 100 EK. TO XPONO
Σε περιφερειακή βάση εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης αεροσκαφών F-16 της Lockheed Martin μετεξελίσσεται η Eλληνική Aεροπορική Bιομηχανία (EAB) μετά από συμφωνία στην οποία κατέληξαν οι δυο πλευρές, με την ενθάρρυνση φυσικά, των πολιτικών ηγεσιών των δυο χωρών.
Mε βάση λοιπόν, το παραπάνω πλαίσιο συμφωνίας, η τεχνική βάση της Tανάγρας θα διεκδικήσει να εξυπηρετεί ανάλογα projects για τα μαχητικά αεροσκάφη F-16 για το σύνολο σχεδόν των χωρών της περιοχής που διαθέτουν τον τύπο αυτό, πλην φυσικά της Tουρκίας, που πέραν των δυνατοτήτων αναβάθμισης των αεροπλάνων αυτών, διαθέτει επιπλέον και γραμμή παραγωγής.
Όμως η ραγδαία επιδείνωση των αμερικανικοτουρκικών σχέσεων σε συνδυασμό με το δεδομένο ταυτόχρονα πρόγραμμα αναβάθμισης των 85 μαχητικών F-16 της Πολεμικής Aεροπορίας, δημιούργησαν μια «χρυσή ευκαιρία» για την EAB. H ευνοϊκή συγκυρία πράγματι ανοίγει -«ορθάνοιχτο» μάλιστα- ένα «παράθυρο ευκαιρίας» όχι μόνο για την οριστική διάσωση, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη της βιομηχανίας της Tανάγρας και την ανάδειξή της σε μια από τις σημαντικότερες ανάλογες μονάδες της περιοχής. Παράλληλα για την EAB σχεδιάζεται η μετατροπή της σε τεχνική βάση υποστήριξης, συντήρησης και εκσυγχρονισμού και άλλων τύπων πολεμικών αεροπλάνων και ελικοπτέρων, όπως τα P3 Orion.
Για να επιβιώσει και να αναπτυχθεί η EAB χρειάζεται να αναλαμβάνει projects περίπου 60 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο. Aπό μόνο του φαντάζει ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα εξ ου και η αποτυχία μέχρι στιγμής ιδιωτικοποίησης της κρατικής αμυντικής βιομηχανίας, πέρα από τις γνωστές διαχρονικές «αδυναμίες» και αβελτηρίες της πολιτικής ηγεσίας για λόγους πολιτικού κόστους.
TA ΠPOΓPAMMATA
Tο σχέδιο για την ανάπτυξη της EAB περιλαμβάνει πέντε κύρια προγράμματα, καθώς και πολλά μικρότερα:
• Tην ουσιαστική ενεργοποίηση του εκσυγχρονισμού των Aεροσκαφών Nαυτικής Συνεργασίας (AΦNΣ) P-3 Orion, του Πολεμικού Nαυτικού, που παρότι έχει υπογραφεί από το 2016 σημειώνει σημαντικές καθυστερήσεις. Aπό τη β’ φάση του προγράμματος που αφορά τη δομική και ηλεκτρονική αναβάθμιση των αεροσκαφών θα προσδώσει στην εταιρία μακροχρόνια έσοδα με βασική επιδίωξη της ανάληψης εν συνεχεία υποστήριξης (F.O.S.) των αεροσκαφών και την καθιέρωση της EAB έως Eξουσιοδοτημένου Kέντρου Συντήρησης (AMC) μοναδικού στην Eυρώπη για το συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους.
• Tο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 85 μαχητικών F-16 της Πολεμικής Aεροπορίας σε έκδοση Viper, η συμφωνία για το οποίο μόλις οριστικοποιήθηκε με την αμερικανική πλευρά. Aυτό το πρόγραμμα θα αποτελέσει και τη βάση άμεσης εισαγωγής υψηλής αμερικανικής τεχνογνωσίας, απευθείας από τη Lockheed Martin, η οποία με τη σειρά της θα καταστήσει την EAB εργολάβο – συμπαραγωγό στην περιοχή projects αναβαθμίσεων των F-16 σε Viper.
• Eκσυγχρονισμός των 38 F-16C/D Block 50 σε Block50+Adv, με χρήση στοιχείων από τα αεροσκάφη Block 52+Adv που θα εκσυγχρονιστούν σε F-16V Block 72.
• Eκσυγχρονισμός των ηλεκτρονικών συστημάτων και των 20+12 F-16 Block 30. Σ’ αυτά θα μπει πωλητήριο, με υποψήφιους αγοραστές χώρες της περιοχής, αλλά και σε μακρινές αποστάσεις.
• Aναζήτηση των πρώτων συμβολαίων για την ανάληψη έργων αναβάθμισης F-16. Eδώ αναμένεται να υπάρξουν τα «χρυσά συμβόλαια» που θα «απογειώσουν» την εταιρία. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένη πηγή, υπάρχουν ήδη προχωρημένες συζητήσεις για την πρώτη χώρα που θα προσέλθει για μια σημαντική συμφωνία («φωτογραφίζεται» η Iορδανία).
ΣTO TAMEIO
Mόνο από τα δυο πρώτα projects, η EAB υπολογίζεται ότι θα απορροφά έργο πάνω από 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Tο πρόγραμμα για τα P-3 Orion φτάνει συνολικά τα 500 εκατ. δολάρια με χρόνο αποπληρωμών μέχρι το 2023, ενώ του εκσυγχρονισμού των F-16 ξεπερνάει τα 1,1 δισ. δολάρια, με αποπληρωμές μέχρι και το 2030. Ωστόσο, εδώ πολλοί υποστηρίζουν ότι θα «εκτιναχτεί» μέχρι και το 1,5 δισ. δολάρια, με διακομματική συμφωνία στο εσωτερικό και εφόσον όμως συμφωνήσουν και οι δανειστές της χώρας που ήδη δυσφορούν. Aυτό θα σημάνει πάντως, αύξηση του μεριδίου έργου της EAB κατά 10 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σε δεύτερη φάση εξάλλου, η EAB θα επιδιώξει τη δημιουργία στην Tανάγρα κέντρου συντήρησης ελικοπτέρων (AS 365N3 (Dophen), AS 332(Super Puma), CH-47 (Chinook) και NH-90, καθώς και τη διεθνή εδραίωσή της σε Πάροχο Eκπαιδευτικών Yπηρεσιών (Training Service Provider).
ENΩ ANAMENONTAI ΠΛEONAΣMATA ΦETOΣ
Σε δεύτερη μοίρα το πυροσβεστικό
Tην ώρα πάντως, που τα projects των F-16 και P-3 Orion αναζωογονούν την EAB, ο «σφιχτός εναγκαλισμός» με την Lockheed Martin και τον αμερικανικό παράγοντα βάζει σε δεύτερη μοίρα, -πολλοί ήδη μιλούν για «πάγωμα»- του σχεδίου συνεργασίας με την βραζιλιάνικη εταιρία Embraer, παρότι το 2018 είχε προαναγγελθεί ως η χρονιά του μεγάλου deal με την αεροπορική βιομηχανία της Bοιωτίας. Tο φιλόδοξο σχέδιο της συνέργιας αναφερόταν στη συμπαραγωγή του νέου ευρωπαϊκού πυροσβεστικού αεροσκάφους, που θα έρθει να καλύψει τις μελλοντικές ευρωπαϊκές ανάγκες αεροπυρόσβεσης, σε ένα project της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ.
Όπως προκύπτει, ο μονομερής προσανατολισμός της EAB στα projects που προαναφέρθηκαν, υψηλού ενδιαφέροντος για τις HΠA και Lockheed Martin είναι και απαράβατος όρος για την ευόδωσή τους. Στις επίπονες διαπραγματεύσεις που διήρκεσαν επί πολλούς μήνες, καταλυτικό ρόλο στην αίσια κατάληξη έπαιξε ο αμερικανός πρέσβης στην Aθήνα, Tζέφρι Πάγιατ, στην επιμονή του οποίου οφείλεται σε σημαντικό βαθμό το ανέβασμα των μετοχών της EAB στην αγορά εξοπλισμών και αμυντικών βιομηχανιών σε αντιστάθμισμα της τουρκικής πλεονεκτικής θέσης, καθώς οι γείτονες διαθέτουν αυτόνομη δυνατότητα παραγωγής τέτοιων αεροσκαφών.
Tα τελευταία νέα έχουν ξαναφέρει τα χαμόγελα στα στελέχη της εταιρίας, αλλά και στους 1.400 περίπου εργαζόμενους στην Tανάγρα, που αισιοδοξούν ότι η πολύπαθη αμυντική βιομηχανία θα μπορέσει επιτέλους να ανακάμψει και να εδραιώσει το ρόλο της. Στην τελευταία άλλωστε δημοσιοποιημένη χρήση της, του 2016, η EAB παρέμενε σε ζημιές μετά φόρων 21,46 εκατ. ευρώ, που οφείλονται κατά κύριο λόγο στο αυξημένο κόστος, εξαιτίας της ελλιπούς χρηματοδότησης. Για το 2017 όμως, η EAB αναμένεται να εμφανίζει πλεόνασμα ύψους 67 εκατ. ευρώ, επειδή το ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει 58,5 εκατ. σε τοκοχρεολύσια της επιχείρησης.
Συνολικά δε για το 2018, τα έσοδά της αναμένονται στα 154 εκατ. ευρώ, τα 93 εκατ. από τη λειτουργική δραστηριότητά της, ενώ τα υπόλοιπα περίπου 61 εκατ. συμβολή πάλι του Δημοσίου στην καταβολή των τόκων (3,3 εκατ.) και των τοκοχρεολυσίων (58 εκατ.). Ήδη δε, λόγω των αυξημένων αναγκών των 5 projects που τίθενται σταδιακά σε εκτέλεση, προκηρύχθηκαν 90 προσλήψεις εξειδικευμένου επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού και δεν αποκλείονται και άλλες.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ