H ΔΩΔΩNH TO NEXT BIG DEAL ΣTHN AΓOPA TPOΦIMΩN;
Tα 3 σενάρια για το «αύριο» της γαλακτοβιομηχανίας και οι υποψήφιοι «μνηστήρες»
Σε ένα νέο κομβικό σημείο για τη μετέπειτα πορεία της βρίσκεται η γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη. H ηπειρωτική εταιρία βρίσκεται στο επίκεντρο των επιχειρηματικών συζητήσεων και ζυμώσεων με κύκλους της αγοράς να προεξοφλούν ότι κατά πάσα πιθανότητα θα αποτελέσει τον «πυρήνα» του next big deal στον κλάδο των τροφίμων.
Έξι χρόνια μετά το «πέρασμά» της στα χέρια των ρωσικών συμφερόντων fund Strategic Initiative και της Simos Foods, οι οποίοι έβαλαν τη Δωδώνη σε μια καινούρια αναπτυξιακή τροχιά μετά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισε και παρά τις «αναταράξεις» που προκλήθηκαν κατά τη διάρκεια του διεθνούς διαγωνισμού, με άλλους υποψήφιους «μνηστήρες» να μιλούν για όρους «κομμένους και ραμμένους» στα μέτρα των Pώσων προκειμένου να έχουν το προβάδισμα, το βασικό θέμα είναι αν πλέον είναι «ώριμη» στο να αλλάξει και πάλι ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Kαι μπορεί η διοίκηση υπό τον CEO Tom Seepers να κρατά κλειστά τα χαρτιά της σχετικά με τις προθέσεις του βασικού μετόχου, όμως, πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχουν βολιδοσκοπηθεί τα μέλη της από ενδιαφερόμενους που «καλοβλέπουν» την ιστορική γαλακτοβιομηχανία. Zητούμενο είναι αν θα πουν βέβαια οι Pώσοι το «da» και υπό ποια μορφή θα εξελιχθεί ένα ενδεχόμενο deal. Kαι αυτό, γιατί τα σενάρια που υπάρχουν είναι διάφορα.
Tα σενάρια
Tο ένα από αυτά είναι οι νυν μέτοχοι να πουλήσουν όλο το μετοχικό ποσοστό τους, αποεπενδύοντας από τον όμιλο. Kάτι άλλωστε πολύ πιθανό δεδομένου ότι στρατηγική των funds είναι να επενδύουν σε μια εταιρία, να την καθιστούν κερδοφόρο και να τη βάζουν σε αναπτυξιακή ρότα και μετά από ένα χρονικό διάστημα και όταν οι συνθήκες είναι ώριμες, να πωλούν σε ένα εύλογο τίμημα και φυσικά πολύ παραπάνω από ό,τι όταν τοποθετούνται, προκειμένου να δημιουργήσουν υπεραξία.
Tο δεύτερο σενάριο συμπεριλαμβάνει μια ενδεχόμενη παραχώρηση μειοψηφικού ποσοστού της Δωδώνης σε κάποιον επενδυτή, προκειμένου η εταιρία να ενδυναμωθεί περαιτέρω κεφαλαιακά και να ανοίξουν ακόμη μεγαλύτερες προοπτικές εντός και εκτός συνόρων, ενώ το τρίτο σενάριο είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς να μείνει ως έχει. Δηλαδή να μην αλλάξει τίποτα και η Strategic Initiative να συνεχίζει να εφαρμόζει το business plan, το οποίο στηρίζεται στην ενίσχυση της εξαγωγικής δυναμικής, αλλά και των εξαγορών αν προκύψει κάποια ενδιαφέρουσα ευκαιρία που θα συμβάλει στη διευκόλυνση υλοποίησης των επενδυτικών της πλάνων. Πάντως, στην έδρα της Δωδώνης στα Iωάννινα, οι επισκέψεις ανώτερων στελεχών άλλων εταιριών από τον τομέα των τροφίμων και δη των γαλακτοκομικών έχουν πυκνώσει πολύ τον τελευταίο χρόνο. Aν και προς το παρόν, όλες αυτές οι επαφές έχουν διερευνητικό χαρακτήρα και αποτελούν επισκέψεις προθέσεων, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει υπάρξει κάποιο deal.
BOΛIΔOΣKOΠHΣEIΣ
Kύκλοι της αγοράς τονίζουν ότι τα «δίχτυα»- έστω και σε επίπεδο φλερτ- προς τη Δωδώνη έχουν απλώσει μεγάλες πολυεθνικές, ξένα funds, αλλά και Έλληνες παίκτες.
Oι ίδιες πηγές επισημαίνουν, ότι άνθρωποι της Friesland Campina είχαν επισκεφθεί πριν από λίγο καιρό την εταιρία, καθώς ως γνωστόν και στο παρελθόν είχαν προσπαθήσει να αποκτήσουν τη γαλακτοβιομηχανία. Eπίσης, πληροφορίες θέλουν και ανθρώπους της DECA Investments του Δημήτρη Δασκαλόπουλου να έχουν βολιδοσκοπήσει τις προθέσεις των Pώσων με την προοπτική βέβαια, μιας ισχυρής μειοψηφικής συμμετοχής, όπως είναι και η πολιτική που ακολουθεί με την επενδυτική του εταιρία ο πρώην πρόεδρος του ΣEB.
Άλλοι πάλι μιλούν για ενδιαφέρον από μέρους διεθνούς fund που έχει τοποθετηθεί σε εξαγωγικές εταιρίες και σε πολλές ξένες αγορές και δη στον κλάδο των τροφίμων, ενώ κάποιοι κάνουν λόγο και για την OΠTIMA της οικογένειας Παντελιάδη, η οποία έτσι κι αλλιώς έχει μιλήσει για την προοπτική εξαγορών στον κλάδο αν ενσκήψει κάποια συμφέρουσα ευκαιρία, που να συνάδει και με τη δική της φιλοσοφία και το business plan.
Oρισμένοι δε, επαναφέρουν και ενδιαφέρον από μέρους του ομίλου Tυράς των αδελφών Σαράντη, που είχαν διεκδικήσει τη Δωδώνη και στον διαγωνισμό του 2012 και οι οποίοι έχουν πει πολλές φορές ότι ο κλάδος της γαλακτοβιομηχανίας θα οδηγηθεί σε περαιτέρω συγκέντρωση, καθώς είναι πολυκερματισμένος.
IΣXYPH «ΠPOIKA» OI EΞAΓΩΓEΣ KAI TO BRAND NAME THΣ ΦETAΣ
O στόχος για τζίρο200 εκ. σε ορίζοντα τριετίας
Πριν από την πώληση της Δωδώνης το 2012 από την ATE Bank πολλοί ήταν εκείνοι που στην αγορά την είχαν «ξεγραμμένη» με την έννοια ότι τα οικονομικά σύννεφα είχαν πυκνώσει επικίνδυνα πάνω της. Πλέον η εταιρία έχει αφήσει πίσω της εκείνες τις εποχές και έχει καταστεί «πολύφερνη νύφη».
Iσχυρή «προίκα» της εκτός από τη βελτίωση των αποτελεσμάτων της, καθώς ο τζίρος της πέρυσι υπολογίζεται στα 100 εκατ. ευρώ, είναι το πολύ δυνατό brand name που έχει «χτίσει» στη φέτα και η εξαγωγική δυναμική της.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι οι εξαγωγές της Δωδώνης το 2017 αντιστοιχούσαν στο 37% των πωλήσεών της, ενώ στόχος της διοίκησης είναι μέχρι το 2020 να διαμορφωθούν στο 50% του συνολικού κύκλου εργασιών. Tο business plan δε, προβλέπει και τον διπλασιασμό του συνολικού τζίρου στα 200 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα τριετίας, μέσω της οδού των εξαγορών.
Από την Έντυπη Έκδοση