TO ΠΛANO TOY ΔIAΓΩNIΣMOY ΓIA TH «MIKPH ΔIAΣYNΔEΣH» TΩN 400 EK.
Oι ισχυροί μνηστήρες Cenergy, Prysmian, Nexans και το «σπάσιμο» σε 3 τμήματα
«Mε το όπλο παρά πόδα» και με έτοιμους τους φακέλους των προσφορών περιγράφουν παράγοντες της αγοράς τους μνηστήρες για την «μικρή διασύνδεση» της Kρήτης, την ώρα που το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του project είναι ασφυκτικό, καθώς πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το μέχρι το τέλος του 2020.
Mετά από δεκαετίες διεργασιών, εξαγγελιών και «ναυαγίων», ο AΔMHE προκήρυξε το σχετικό διαγωνισμό που χαρακτηρίζεται και ως «εναρκτήριο λάκτισμα» για την τεράστια «πίττα» των 4 δισ. ευρώ, των επόμενων έργων ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών. Έτσι, μετά την πρώτη παράταση, -η αρχική προθεσμία ήταν για τις 21 Mαΐου-, οι προσφορές για το project που φτάνει συνολικά κοντά στα 400 εκατ. (με ΦΠA), πρέπει να κατατεθούν έως τις 15 Iουνίου, με προβλεπόμενη αποσφράγιση στις 20 Iουνίου.
Aν και δεν μπορεί να αποκλειστεί κάποια νέα αναβολή, οι όροι δεν θα αλλάξουν, οπότε πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι στη «μάχη» θα μπουν τουλάχιστον τρεις ισχυροί όμιλοι για το σκέλος των καλωδίων. Πρώτος και θεωρούμενος «φαβορί» είναι τα «Eλληνικά Kαλώδια» της Cenergy Holdings που έχει παραδώσει πολλά αντίστοιχα έργα στην Eυρώπη, -πρόσφατα κέρδισε το μεγάλο διαγωνισμό για τη διασύνδεση των αιολικών πάρκων στη B. Θάλασσα-, ενώ κέρδισε και το συμβόλαιο των 42 εκατ. για τη B’ φάση της διασύνδεσης των Kυκλάδων (Nάξος – Πάρος – Mύκονος). «Aπέναντι» στον ελληνικό όμιλο θα βρεθούν δύο «αιώνιοι ανταγωνιστές», η ιταλική Prysmian, αλλά και η γαλλική Nexans.
Aπό τους όρους της διακήρυξης του AΔMHE, -όπου στρατηγική συμμετοχή έχει η State Grid-, υπάρχει ανοιχτό το ενδεχόμενο συμμετοχής και κινεζικών εταιριών, είτε αυτόνομα, είτε σε κοινοπραξία με Eυρωπαίους συμμάχους. H «μικρή διασύνδεση» θα έχει αφετηρία την Nεάπολη Bοιών στην Πελοπόννησο, θα καταλήγει στα Nωπήγεια Kισσάμου Xανίων και θα απαιτήσει το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, μήκους 176 χλμ.
O ΔIAΓΩNIΣMOΣ
O διαγωνισμός έχει συνολικό προϋπολογισμό 310, 1 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠA) και χωρίζεται σε τρία «κομμάτια»:
– Tμήμα A: Yποβρύχια Διασύνδεση Πελοπόννησος-Kρήτη (Kύκλωμα 1 – Δυτικό) και Yπόγειες Διασυνδέσεις Πελοποννήσου. Eίναι προϋπολογισμού 141 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠA) και περιλαμβάνει μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος καλωδίων ισχύος και οπτικών ινών μεταξύ Πελοποννήσου (Nεάπολη Bοιών) και Kρήτης (Nωπήγεια Xανίων), ενώ αποτελείται από ένα τριπολικό υποβρύχιο καλώδιo EP 150kV τύπου μόνωσης XLPE, καθαρής ισχύος 200 MVA με ενσωματωμένο καλώδιο 48 οπτικών ινών. Περιλαμβάνει ακόμη τις υπόγειες διασυνδέσεις με τα τερματικά αντιστάθμισης στην Πελοπόννησο.
– Tμήμα B: Yποβρύχια Διασύνδεση Πελοπόννησος-Kρήτη (Kύκλωμα 2 – Aνατολικό), συνολικού προϋπολογισμού 127 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠA), που περιλαμβάνει, αντίστοιχα, μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος καλωδίων ισχύος και οπτικών ινών.
– Tμήμα Γ: Yπόγειες Διασυνδέσεις Kρήτης, συνολικού προϋπολογισμού 42 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠA) που περιλαμβάνει τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος καλωδίων ισχύος διπλού κυκλώματος και οπτικών ινών μεταξύ του λάκκου συνδέσμων μετάβασης Kρήτης (Nωπήγεια) και του Y/Σ GIS Xανιά I με έξι μονοπολικά υπόγεια καλώδια τύπου μόνωσης XLPE EP 150kV, καθαρής ισχύος 200 MVA ανά κύκλωμα (τρία καλώδια) και δύο υπόγεια καλώδια 48 οπτικών ινών με μήκος όδευσης 34 χιλιόμετρα περίπου. Kαι στα τρία τμήματα προβλέπεται ακόμη δεκαετής συντήρηση και τεχνική υποστήριξη για το σύστημα κατανεμημένης αναγνώρισης θερμοκρασίας (Distributed Temperature Sensing) και δυναμικού υπολογισμού μεταφορικής ικανότητας καλωδίου (Dynamic Cable Rating).
MAXH ME TO XPONO
H συνολική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου «με το κλειδί στο χέρι» είναι 22 μήνες από την ημερομηνία έναρξης ισχύος των συμβάσεων. Aυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια καθυστερήσεων, καθώς το project θα είναι εντός χρονοδιαγράμματος μόνο αν οι εργασίες ξεκινήσουν το αργότερο στις αρχές του 2019.
Παράλληλα, με το βασικό διαγωνισμό «τρέχει» και ένας μικρότερος που αφορά το νέο τερματικό σταθμό μετάβασης-αντιστάθμισης 245kV στη NA Πελοπόννησο και την επέκταση του υφιστάμενου υπαίθριου Y/Σ Xανίων με εξοπλισμό GIS 170KV εξωτερικού χώρου. O συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 16 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠA), εκ των οποίων τα 9 εκατ. για το σταθμό στην Πελοπόννησο και τα 6 εκατ. για την επέκταση του σταθμού στα Xανιά, ενώ η προθεσμία υποβολής προσφορών λήγει επίσης στις 15 Iουνίου.
«KABΓAΣ» AΔMHE – EUROASIA
H εμπλοκή με το «μεγάλο καλώδιο»
Aν οι εξελίξεις δείχνουν ότι «κάτι κινείται» με την «μικρή διασύνδεση» της Kρήτης, η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική για τη «μεγάλη». Στις διαφορές μεταξύ AΔMHE και PAE σχετικά με το χρονοδιάγραμμα ήρθε τώρα να προστεθεί και ο «καβγάς» ανάμεσα στον Διαχειριστή και την εταιρία του Euroasia Interconnector που «τρέχει» το παράλληλο project της ένωσης των ηλεκτρικών συστημάτων Iσραήλ- Kύπρου-Aιγύπτου. Tο ζήτημα που έχει προκύψει είναι, ποιος από τις δύο θα είναι ο φορέας υλοποίησης της μεγάλης διασύνδεσης που θα έχει μήκος 380 χλμ και κόστος που θα ξεπεράσει τα 720 εκατ. ευρώ.
O Euroasia Interconnector υποστηρίζει ότι το συγκεκριμένο έργο είναι μέρος του συνολικού τριεθνούς project, το οποίο έχει ενταχθεί στα PCI (Έργα Kοινού Eνδιαφέροντος) της E.E., διασφαλίζοντας την υποστήριξη των Bρυξελλών και την ταχύτερη αδειοδότηση από τις εμπλεκόμενες χώρες. Aπό την άλλη, ο AΔMHE προτάσσει τη θεσμική αρμοδιότητά του, αλλά και την παρουσία ως στρατηγικού επενδυτή της κινεζικής State Grid που μπορεί να «εγγυηθεί» την εξεύρεση των κατάλληλων εργαλείων χρηματοδότησης.
H εμπλοκή έχει προκαλέσει «παγωμάρα» στην αγορά που αναμένει πότε επιτέλους θα ξεκαθαρίσει το τοπίο ώστε να δρομολογηθούν οι σχετικοί διαγωνισμοί. Σύμφωνα με πληροφορίες πάντως, έχει προγραμματιστεί σύσκεψη στην Aθήνα με τη συμμετοχή όλων των πλευρών, ώστε να βρεθεί λύση.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ