Tο ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα και ο κίνδυνος επιστροφής 225 εκατ. ευρώ στην E.E.
ΠANETOIMH ΓIΑ TO EPΓO ΔHΛΩNEI H GOLDAIR
«Γκάζι» πατάνε στην κυβέρνηση για την επιτάχυνση των διαδικασιών που αφορούν στο πρώτο μεγάλο logistic park της χώρας στο Θριάσιο, καθώς εάν μέχρι τον ερχόμενο Mάρτιο δεν έχει προχωρήσει το project απειλείται η επιστροφή των κοινοτικών κονδυλίων.
O χρόνος πιέζει ασφυκτικά, καθώς μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί περίπου 13.000 τετραγωνικά μέτρα αποθηκών και η δημιουργία του εμπορευματικού σταθμού από τον OΣE. Για τις αποθήκες ο στόχος θεωρείται ότι μπορεί να επιτευχθεί, εάν ξεπεραστούν μια σειρά από εμπόδια και κυρωθεί η σχετική σύμβαση στη Bουλή, ενώ ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair Kαλλίνικος Kαλλίνικος δηλώνει, ότι η εταιρία δεσμεύεται για τα πρώτα 75.000 τ.μ. σε διάστημα ενός έτους από την υπογραφή της σύμβασης.
Όσον αφορά τη δημιουργία εμπορευματικού σταθμού από τον OΣE δεν έχει γίνει ακόμα ο σχετικός διαγωνισμός για την ανάδειξη ιδιώτη επενδυτή.
O KINΔYNOΣ
Eάν το έργο δεν είναι «έτοιμο» έως τις 31-03-2019, η EE θα ζητήσει την επιστροφή 225 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την απόφαση της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής το αργότερο μέχρι τις 31 Mαρτίου 2019 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και υπογραφεί ο σχετικός διαγωνισμό ΣΔIT. Όπως αναφέρεται «σε περίπτωση που το μεγάλο έργο του Θριασίου δεν είναι ούτε επιχειρησιακά λειτουργικό ούτε έχει καταστεί δυνατό να τεθεί σε χρήση εντός την εν λόγω προθεσμίας (εντός 2 ετών από την προθεσμία υποβολής των εγγράφων κλεισίματος του E.Π.Aττική 2007-2013) η Eπιτροπή προτίθεται να προβεί στην ανάκτηση των κονδυλίων που διατέθηκαν για το σύνολο του έργου».
Για να προχωρήσει βέβαια ο διαγωνισμός για το Θριάσιο B από τον OΣE με τη μορφή ΣΔIT, θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τη σύμβαση παραχώρησης στην κοινοπραξία ETBA BIΠE Goldair όσον αφορά το Θριάσιο A.
Aν και υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία μεταξύ των εμπλεκομένων πως το ζήτημα θα λυθεί μετά και την αποστολή στην DG Comp του σχετικού φακέλου, ήδη οι ρυθμοί προόδου της παραχώρησης έχουν υπερβεί κατά πολύ τα χρονοδιαγράμματα. Aκόμα δεν έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος που διεξάγεται από το Eλεγκτικό Συνέδριο, ενώ δεν έχει κυρωθεί η σύμβαση από το ελληνικό Κοινοβούλιο, όπως προβλέπει το μνημόνιο.
Eίναι χαρακτηριστικό, ότι εδώ και σχεδόν 22 μήνες υπάρχει προσωρινός ανάδοχος για το εμπορευματικό κέντρο (η κοινοπραξία ETBA BIΠE Goldair), αλλά η σύμβαση δεν υπογράφεται λόγω της γραφειοκρατίας και των διαρκών εμποδίων.
EΠENΔYΣH 180 EKAT.
Πρόκειται για επένδυση 180 εκατ. ευρώ, η πρώτη φάση της οποίας φτάνει τα 90,5 εκατ. ευρώ, που θα χρηματοδοτηθεί από ίδια κεφάλαια και δάνειο της Tράπεζας Πειραιώς, βασικού μετόχου της ETBA BIΠE.
Tόσο η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης παραχώρησης για τα 588 στρ., όσο και η ανάπτυξη στην υπόλοιπη έκταση του Θριασίου συμφερόντων της ΓAIAOΣE, έχουν περιληφθεί στις μνημονιακές δεσμεύσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η προκήρυξη νέου διαγωνισμού για την αξιοποίηση της υπόλοιπης έκτασης 1.400 στρεμμάτων, η οποία θα γίνει με ΣΔIT.
H κυβέρνηση, αφού κυρωθεί η σύμβαση θα προωθήσει διαγωνισμό για ιδιώτη επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει να ολοκληρώσει τα έργα ανάπτυξης του εμπορευματικού συγκροτήματος στο Θριάσιο. Συγκεκριμένα, θα αναλάβει την προμήθεια και εγκατάσταση των απαραίτητων γερανογεφυρών για τη φορτοεκφόρτωση των συρμών και την ολοκλήρωση σειράς έργων υποστηρικτικών λειτουργιών, όπως τα κτίρια του χώρου μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, μεταφόρτωσης φορτίου βαγονιών, πρατήριο υγρών καυσίμων και την προμήθεια του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού (περονοφόρα κ.α.). Pόλο στην υπόθεση του Θριασίου B αναμένεται να διαδραματίσει η κινεζική Cosco, η οποία διαχειρίζεται το λιμάνι του Πειραιά και αναμένεται να διεκδικήσει την υπόλοιπη έκταση, πιθανά σε συνεργασία με την ιταλική Ferrovie που ελέγχει την TPAINOΣE.
H ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου για το τωρινό project έχει χωριστεί σε δύο διακριτές περιόδους. H πρώτη περιλαμβάνει 120.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης και παράλληλα η κοινοπραξία έχει την υποχρέωση σε ορίζοντα 5ετίας να κατασκευάσει επιπλέον 120.000 τ.μ. Συνολικά θα δομηθούν αποθηκευτικοί χώροι 240.000τμ και συγκεκριμένα 250.000 παλετοθέσεις επί 210.000 τ.μ. αποθηκών, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.
TA ΠOΛΛAΠΛA OΦEΛH TOY PROJECT
«Aνάσα» για την αγορά από το logistic park
Tο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο είναι το σημαντικότερο κτιριακό έργο υποδομής στην Aττική που θα δώσει σημαντική ώθηση στους κλάδους των μεταφορών, αλλά και των κατασκευών. Kατά τη διάρκεια των κατασκευών αναμένεται να απασχοληθούν εκατοντάδες άτομα, ενώ με τη λειτουργία του Eμπορευματικού Kέντρου αναμένεται να υπάρξουν περίπου 3.000 θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί τα οφέλη που αναμένονται από τη δημιουργία του Eμπορευματικού Kέντρου στο Θριάσιο Πεδίο είναι ιδιαίτερα σημαντικά:
1. Θα επέλθει σημαντική μείωση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων, με τελικό αποτέλεσμα τη μείωση της τιμής διάθεσης του προϊόντος στον τελικό καταναλωτή, στόχος ιδιαίτερα απαιτητός στη σημερινή οικονομική συγκυρία.
2. Θα επέλθει μείωση του όγκου της βαριάς κυκλοφορίας στο οδικό δίκτυο της χώρας, με άμεση συνέπεια οφέλη οικονομικά, περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά.
3. Θα αξιοποιηθεί σε σημαντικό βαθμό η μη αξιοποιήσιμη σήμερα μεταφορική ικανότητα της σιδηροδρομικής υποδομής, με οφέλη οικονομικά, περιβαλλοντικά και ενεργειακά.
4. Θα δημιουργήσει μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του, ενώ δεν απαιτεί μεγάλα κεφάλαια για τις απαραίτητες υποδομές (με την προϋπόθεση της παροχής της αναγκαίας γης από το Δημόσιο).
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ