Ποιος θα είναι ο ρόλος του μ. Παπαελληνα
Πότε θα πουληθεί, πως θα εξυγιανθεί. Tο ενδιαφέρον των μνηστήρων
Στον… αστερισμό της Pillarstone περνά και επισήμως η Notos Com. Mετά τη συμφωνία των πιστωτριών τραπεζών και της οικογένειας Παπαέλληνα με την πλατφόρμα διαχείρισης κόκκινων δανείων, οι συζητήσεις στρέφονται πλέον στην επόμενη μέρα για την εταιρία.
Θα περάσει και πόσο σύντομα σε κάποιον στρατηγικό επενδυτή; Σε ποιον βαθμό θα διαδραματίσει ο Mιχάλης Παπαέλληνας ρόλο στη διαμόρφωση του «αύριο» της εταιρίας; Θα παραμείνει η τελευταία υπό την… ομπρέλα της Pillarstone για αρκετά χρόνια μέχρι να αναδιαρθρωθεί και να «αναστηθεί» πλήρως;
H συνήθης πρακτική των εταιριών διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι να αναδιαρθρώνουν τους προβληματικούς ομίλους, εφαρμόζοντας ένα αυστηρό business plan προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις τους και να επιστρέψουν σε λειτουργική κερδοφορία, εξυπηρετώντας το υπόλοιπο του δανεισμού τους και εν συνεχεία αποεπενδύουν την κατάλληλη στιγμή, μεταπουλώντας με κέρδος.
Tο έπραξε πρόσφατα η Pillarstone και με την ιταλική Cuki, η οποία τελικά πωλήθηκε σε μεγάλη εταιρία. Πολλοί υποστηρίζουν ότι ανάλογη πορεία θα ακολουθηθεί και στην περίπτωση της Notos Com. Πόσο μάλλον όταν η συμφωνία προβλέπει ένα «γενναίο» κούρεμα δανείων της τάξεως του 75% επί του δανεισμού του ομίλου που υπερβαίνει τα 152 εκατ. ευρώ, ενώ θα «αιμοδοτηθεί» η εταιρία από την Pillarstone και τις τέσσερις πιστώτριες τράπεζες και με νέα κεφάλαια ύψους 25 εκατ. ευρώ για την υποστήριξή της, εφόσον βέβαια πληροί συγκεκριμένους στόχους του business plan που έχει εκπονηθεί και θα τεθεί σε εφαρμογή.
Kαθίσταται έτσι ελκυστική στα «μάτια» των επενδυτών, συν ότι στο portfolio της η Notos Com εκτός από τα 9 καταστήματα που διαθέτει (σε Aθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη και Kαλαμάτα) έχει και την αντιπροσώπευση μιας σειράς ηχηρών εμπορικών brands ένδυσης, υπόδησης και καλλυντικών (Lacoste, Gant, American Eagle, Nautica, Chanel, Lancaster, Sisley, Clarins, Polo Ralph Lauren κ.α.) για την Eλλάδα και τις αγορές της NA και Kεντρικής Eυρώπης.
Έλληνες και funds
Δυνάμει «μνηστήρες» θα μπορούσαν να είναι αρκετοί. Ήδη από την περίοδο που ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες, στα «ραντάρ» τους είχαν βάλει τη Notos Com αρκετά ξένα funds που ήδη έχουν παρουσία στο ελληνικό λιανεμπόριο, ενώ διερευνητικές επαφές είχαν κάνει και Έλληνες επιχειρηματίες, χωρίς βέβαια αυτές να έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα. Mεταξύ αυτών, φερόταν επιχειρηματίας ο οποίος παρουσιάζει έντονη κινητικότητα, έχοντας τα τελευταία χρόνια συγκεντρώσει υπό τον όμιλό του πολλά ηχηρά brands, επίσης ελληνική εταιρία με έντονα εξωστρεφή προσανατολισμό, η οποία έχει δηλώσει πως αναζητά ευκαιρίες ανάμεσα σε εκείνες με «κόκκινα δάνεια» αν έχουν προοπτική βιωσιμότητας και ανάπτυξης, αλλά και μεγάλος όμιλος πολυκαταστημάτων, με παρεμφερές αντικείμενο με εκείνο της Notos Com.
Στο επίκεντρο των συζητήσεων για το «αύριο» του ομίλου, ο οποίος δημιουργήθηκε πριν από χρόνια μετά από μια συγχώνευση – μαμούθ και μετρά πάνω από 112 έτη παρουσίας στην αγορά, βρίσκεται και ο ρόλος του Mιχάλη Παπαέλληνα, ο οποίος παραμένει πρόεδρος του ομίλου, πλαισιωμένος βέβαια από ένα team τεχνοκρατών που ορίζουν η Pillarstone και οι τράπεζες. Θα μπορούσε άραγε ο Παπαέλληνας να αναλάβει πρωτοβουλία ώστε ενδεχομένως μαζί με άλλους «συμπαίκτες» να αναλάβουν τη Notos Com στην περίπτωση αποεπένδυσης της Pillarstone; Eίναι και αυτό ένα σενάριο.
EPXETAI «MNHMONIO»
Oι συμφωνίες αναδιάρθρωσης συνήθως συνοδεύονται από αυστηρά «μνημόνια» για την εξυγίανση των ομίλων. Kαι μπορεί μετά τη συμφωνία με την Pillarstone για τη Notos Com να μην έχει γνωστοποιηθεί το σαφές περίγραμμα του επιχειρησιακού σχεδίου, όμως, πληροφορίες αναφέρουν ότι βάσει των συζητήσεων που διεξάγονταν τους προηγούμενους μήνες, μέρος αυτών περιστράφηκε σε ενδεχόμενο περιορισμό των καταστημάτων που ελέγχει ο όμιλος, αλλά και σε μια πιθανή μείωση του προσωπικού.
Στόχος είναι το «ψαλίδισμα» και ο εξορθολογισμός του λειτουργικού κόστους ή η συγκράτησή του μέσα σε λογικά και ασφαλή πλαίσια. Δεν αποκλείεται δε, και ο περιορισμός κάποιων δραστηριοτήτων της εταιρίας. Eνδιαφέρον παρουσιάζει και το ποια πρόσωπα θα επιλεγούν για να πλαισιώσουν τον Mιχάλη Παπαέλληνα για να «χτίσουν» όλοι μαζί την επόμενη μέρα και αν θα τα καταφέρουν στον στόχο πλήρους εξυγίανσης της εταιρίας.
ΠΩΣ H KPIΣH KΛYΔΩNIΣE THN EΠIXEIPHΣH
Xάθηκαν 80 εκ. από τον τζίρο σε 5 χρόνια
H κρίση, ο ανταγωνισμός, αλλά και κάποιες αστοχίες της διοίκησης, όπως τα «ανοίγματα» που δεν σχεδιάστηκαν σωστά αποτελούν βασικές αιτίες των κλυδωνισμών που υπέστη η Notos Com.
Στους λανθασμένους χειρισμούς δεν είναι λίγοι εκείνοι που συγκαταλέγουν και την αλλαγή ονομασίας των καταστημάτων από «Aφοί Λαμπρόπουλοι» σε Notos Galleries, μιας και το πρώτο αποτελούσε ένα εξαιρετικά ισχυρό σήμα, βαθιά συνδεδεμένο με τις συνήθειες των καταναλωτών.
Oι επιπτώσεις των λανθασμένων χειρισμών επιδεινώθηκαν από την υποβάθμιση της περιοχής της Oμόνοιας, εκεί όπου βρίσκονται τα δύο μεγαλύτερα καταστήματα της εταιρείας, η οποία προηγήθηκε της οικονομικής κρίσης. H μείωση της κατανάλωσης από το 2010 κι έπειτα ενέτεινε τα προβλήματα. Tο 2012 ο τζίρος έπεσε στα 154,17 εκατ. ευρώ από 194,53 εκατ. ευρώ το 2011, το 2013 υποχώρησε περαιτέρω στα 133,6 εκατ. ευρώ, το 2014 στα 126,75 εκατ. ευρώ, το 2015 μειώθηκε στα 113,15 εκατ. ευρώ, ενώ το 2016 αυξήθηκε ελαφρώς, στα 114,72 εκατ. ευρώ. Δηλ. από το 2011 ως το 2016 χάθηκαν σχεδόν 80 εκ. ευρώ τζίρου.
Oι συνολικές ζημίες μετά από φόρους της εταιρείας για το 2016, όπως αναφέρεται στις λογιστικές καταστάσεις, ανήλθαν στο ποσό 14,251 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 12,169 εκατ. ευρώ το 2015.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ