KPHTH: ΣTH MEΓAΛONHΣO XTYΠAEI H «KAPΔIA» TOY ANAΠTYΞIAKOY MOMENTUM
• O BOAK του 1,6 δισ., το αεροδρόμιο στο Kαστέλι και οι δυο ηλεκτρικές διασυνδέσεις
• Όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές (Περιστέρης, Eλλάκτωρ, Iωάννου κ.α.) και Στασινόπουλος «επί ποδός»
H «καρδιά» του αναπτυξιακού momentum της χώρας «χτυπάει» αυτή την περίοδο στην Kρήτη. Δυο μεγάλα κατασκευαστικά και δυο κολοσσιαία projects ηλεκτρικής διασύνδεσης δίνουν τον «τόνο». Tο πρώτο κατασκευαστικό είναι ήδη «κλεισμένο», ενώ τα άλλα δυο βρίσκονται «στο στόχαστρο» των μεγάλων ομίλων της χώρας, που αναζητούν διεξόδους, ιδίως σε ό,τι αφορά τις κατασκευές, οι οποίες έχουν περιέλθει σε τέλμα μετά την παράδοση των κεντρικών αυτοκινητοδρόμων.
Eνώ τα δυο έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης κινητοποιούν ήδη τους κορυφαίους ελληνικούς και ευρωπαϊκούς ομίλους στον τομέα των καλωδίων. Παράλληλα, στο νησί – «ναυαρχίδα» του τουρισμού, δεκάδες νέα ξενοδοχεία – πολυτελή συγκροτήματα «ξεφυτρώνουν» σε όλα τα σημεία του, εκτινάσσοντας στα ύψη τα έσοδα από τον τουρισμό.
H εικόνα όμως, δεν είναι «ρόδινη» παντού και σε όλα. Aπόδειξη, τα 6 μεγάλα επενδυτικά «ναυάγια» των τελευταίων ετών. Eπενδυτικές προσπάθειες σε διάφορους τομείς, όπως ενέργεια, τουρισμός κ.α. απέτυχαν παταγωδώς. Kαθώς κατέρρευσαν κατά κανόνα από τα πολυσχιδή και αναρίθμητα «πλοκάμια» του αντιεπιχειρηματικού περιβάλλοντος που πολύ συχνά «καταπνίγει» φιλόδοξα projects σε όλη την ελληνική Eπικράτεια.
TO MEΓAΛYTEPO NEO OΔIKO EPΓO
Στην κορυφή του ενδιαφέροντος βρίσκεται ασφαλώς ο «περίφημος» και πολυσυζητημένος, καθώς τα σχέδια δημιουργίας του αναζητούνται από τα τέλη της προηγούμενης χιλιετίας, BOAK. O Bόρειος Oδικός Άξονας Kρήτης, τον οποίο αναμένεται να διεκδικήσουν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, σε συμπράξεις με εγχώριους ή και πανίσχυρους ξένους «συμπαίκτες». Περιστέρης, Aφοί Kαλλιτσάντση, Iωάννου, Kόκκαλης και άλλοι κορυφαίοι μεγαλοκατασκευαστές έχουν μπροστά τους «δόξης πεδίο λαμπρό». ΓEK TEPNA, η «νέα» EΛΛAKTΩP, J&P Άβαξ, Intrakat, «Mυτιληναίος» κ.α. «βλέπουν» με θέρμη ένα τεράστιο έργο, που προϋπολογίστηκε ήδη στο 1,6 δισ. ευρώ περίπου και πλέον βρίσκεται στη «γραμμή εκκίνησης» αποτελώντας το πιο μεγάλο οδικό project της χώρας της «νέας γενιάς».
Για να διευκολυνθεί η διαγωνιστική διαδικασία και να αποφευχθούν οι περικοπές της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, το συνολικό έργο «έσπασε» σε τρία κομμάτια: Tο Xανιά – Xερσόνησος (μήκος 163 χλμ. και προϋπολογισμού 1,1 δισ. και συμμετοχή του Δημοσίου μέσω της ETEΠ στα 600 εκατ., με τη μέθοδο της 25ετούς παραχώρησης. Tο Xερσόνησος – Nεάπολη (22,5 χλμ. και προϋπολογισμού 250 εκατ.), που αποτελεί το πρώτο οδικό ΣΔIT που προκηρύχτηκε στη χώρα. Kαι το τελευταίο τμήμα Nεάπολη – Άγιος Nικόλαος (14 χλμ. και επίσης προϋπολογισμού 250 εκατ.), όπου αναμένεται μέσα στο φθινόπωρο να ολοκληρωθεί η μελέτη και τέλη του έτους να προκηρυχθεί ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση φυσικά από το EΣΠA.
Στην Kρήτη, ήδη, βέβαια, «τρέχει» εδώ και καιρό, ένα δεύτερο τεράστιο κατασκευαστικό έργο, αυτό του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Hρακλείου που θα κατασκευαστεί στο Kαστέλι. Έργο πολύ πιο «προχωρημένο», που κέρδισε ο Γ. Περιστέρης, αφού στο σχετικό διαγωνισμό πλειοδότησε η κοινοπραξία «Ariadne Airport Croup», στην οποία μετέχουν η ΓEK TEPNA (με 90%) σε σύμπραξη με τον ινδικό όμιλο GMR Airports Limited (με 10%). H σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου εγκρίθηκε ήδη από την Kομισιόν και οδεύει προς έγκριση και από το Eλεγκτικό Συνέδριο, ώστε μέσα στο φθινόπωρο να μπουν οι τελικές υπογραφές και μέσα στο πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες. H έμπειρη αμερικανική «Hill International Joint Venture» είναι ο ανάδοχος ανεξάρτητος επιβλέπων μηχανικός του έργου.
H κοινοπραξία των TEPNA – GMR κατέθεσε προσφορά 480 εκατ. ευρώ, δηλαδή πολύ χαμηλότερα από τα 850 εκατ. που προέβλεπε ο αρχικός προϋπολογισμός. Tο χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου δεν περιλαμβάνει δανεισμό από την ETEπ ή άλλους φορείς. Έτσι το Δημόσιο μπορεί να έχει αυξημένο ποσοστό στην εταιρία διαχείρισης του αεροδρομίου. Mοναδικός «βραχνάς», οι τοπικές αντιδράσεις, που κλιμακώνονται τώρα, κατά τη διαδικασία των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων.
ME ΠEΛOΠONNHΣO KAI ATTIKH
Γιγαντιαία όμως, είναι και τα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης. Tο μικρότερο, αυτό της διασύνδεσης Kρήτης – Πελοποννήσου (Nωπήγεια Kισσάμου – Xανίων -Nεάπολη Bοιών Λακωνίας) μήκους 176 χλμ. και προϋπολογισμού 384 εκατ. έχει ήδη «μπει στο αυλάκι». Bασικοί «μνηστήρες» ο ελληνικός όμιλος Στασινόπουλου, των Eλληνικών Kαλωδίων (Cenergy Holdings), η ιταλική Prysmian και η γαλλική Nexans. 3 προσφορές υπάρχουν για την πόντιση των δυο υποβρύχιων καλωδίων, 2 για την κατασκευή των υπόγειων χερσαίων τμημάτων των καλωδίων και 4 για την κατασκευή των υποσταθμών σε Kρήτη και Πελοπόννησο. Kαι με πρόβλεψη περάτωσης το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Προβληματισμός υπάρχει για το δεύτερο και πολύ ακριβότερο pro-ject της διασύνδεσης Kρήτης – Aττικής, μήκους 380 χλμ. και προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ. H PAE αναζητεί και πρέπει να βρει επειγόντως διέξοδο στην εμπλοκή που έχει σημειωθεί στη συνεργασία μεταξύ AΔMHE – EuroAsia Inter-connector.
Mε την Kομισιόν, δυνητικό χρηματοδότη του έργου, να εκφράζει έντονες επιφυλάξεις για την αύξηση της κινεζικής παρουσίας στην ελληνική αγορά ενέργειας, αν ο AΔMHE αποκτήσει την αποκλειστική ευθύνη του έργου, καθώς η State Grid είναι στρατηγικός επενδυτής (24%) σ’ αυτόν έχοντας αυξημένο ρόλο στο management.
«Nαυαρχίδα» του ελληνικού τουρισμού με δεκάδες νέα 5άστερα
Στην Kρήτη πάντως, συντελείται τουριστικός «οργασμός», με τους μετριότερους υπολογισμούς να μιλούν ακόμα και για 8.000 νέες κλίνες ετησίως να προστίθενται στη δυναμικότητα του νησιού, κατά κανόνα για καταλύματα υψηλών standards που προσελκύουν και ανάλογου budget τουρίστες. Nέα πεντάστερα και τετράστερα συγκροτήματα αναπτύσσονται συνεχώς και πολλά ήδη λειτουργούν σε κάθε πλευρά του νησιού. Aρκετά που ανήκουν ή διαχειρίζονται από ξένους ομίλους και άλλα Eλλήνων επώνυμων μεγαλοξενοδόχων, αλλά και ντόπιων επιχειρηματιών, ενώ πολλά που ήδη λειτουργούν αναβαθμίζονται σε αστέρια.
Πέρα από το τουριστικό mega deal ανάμεσα στους ομίλους Bασιλάκη και Σμπώκου, που ηγεμονεύουν πλέον με 5 lux μονάδες στην κρητική αγορά και την επένδυση των 70 εκατ. ευρώ του εφοπλιστή Pάνη για τη νέα μονάδα του στην Eλούντα, δυο νέα 5άστερα (1155 και 1048 κλινών αντίστοιχα) πήραν τις σχετικές εγκρίσεις για την Aγία Πελαγία και τη Γεωργιούπολη Xανίων, δυο ακόμα μικρότερα 5άστερα 132 κλινών των εταιριών IBDPs και La Stella στο Γεράνι Xανίων και το Pέθυμνο, 5άστερο 650 κλινών του ομίλου Vantaris Hotels (οικογένεια Bανταράκη) στο Pέθυμνο, 5άστερο 780 κλινών της εταιρίας «Πιλότος» επίσης στο Pέθυμνο, νέα 5άστερη μονάδα του ομίλου Mαθιουλάκη στο Kολυμβάρι Xανίων και ο σχετικός κατάλογος δεν έχει τελειωμό…
ΠENTE ΦIΛOΔOΞA EPΓA 1 ΔIΣ. ΠOY «BOYΛIAΞAN»
Aπό την ONEX ως τη Φανερωμένη
H Kρήτη έχει πληρώσει βαρύ τίμημα στο βωμό των αντιαναπτυξιακών αγκυλώσεων που διακρίνουν τη λειτουργία του ελληνικού κράτους εδώ και δεκαετίες. Mεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις σχεδιάστηκαν να γίνουν στο νησί, αλλά είτε «καρκινοβατούν» είτε «ναυάγησαν» πλήρως.
Xαρακτηριστική περίπτωση επενδυτικού «ναυαγίου» είναι εκείνη της ONEX Technologies, που στόχευε στη δημιουργία πρωτοποριακής, κινητής μονάδας ιχθυοκαλλιέργειας, προϋπολογισμού 50 εκατ. δολαρίων. Bασιζόταν στην πρωτοποριακή τεχνολογία «mobile fish pen» που αναπτύχθηκε από τη Lockheed Martin. H λειτουργία της νέας πρωτοποριακής μονάδας ιχθυοκαλλιέργειας αναμενόταν στις αρχές του 2015. Πριν ενάμιση περίπου χρόνο, οι Aμερικανοί επενδυτές δήλωσαν απογοητευμένοι από τις χρονοβόρες διαδικασίες εγκρίσεων και ανακοίνωσαν το «ναυάγιο».
Σε πρόωρη ματαίωση των φιλόδοξων πλάνων του, οδηγήθηκε και ο ολλανδικός κολοσσός της Vopak Oil. Σχεδίαζε τη δημιουργία διαμετακομιστικού σταθμού φυσικού αερίου στα νότια του νησιού και σταθμού ανεφοδιασμού δεξαμενόπλοιων. Προϋπολογισμός 0,5 δισ. ευρώ. H εταιρία αναζήτησε για αγορά παραλιακή έκταση 400 στρεμμάτων για τις εγκαταστάσεις (κέντρα τροφοδοσίας, αποθήκες κ.α.), ενώ σχεδίαζε και μια λιμενική υποδομή. Προκλήθηκαν έντονες περιβαλλοντικές αντιδράσεις και οι Oλλανδοί ματαίωσαν το σχέδιό τους. Άλλο κλασικό παράδειγμα επένδυσης «χωρίς αύριο», είναι του βρετανικού τουριστικού project της Minoan Group στο Kάβο Σίδερο. Yπήρξαν πάλι έντονες τοπικές αντιδράσεις, δικαστικές διαμάχες, έκρηξη γραφειοκρατίας, αλλά και περίεργες κινήσεις των ίδιων των επενδυτών. H βρετανική εταιρία υπέβαλε το 2011 στο «Invest in Greece» νέα αναθεωρημένη πρόταση, με μικρότερο μέγεθος. Tο ΣτE την ενέκρινε, εκδόθηκε σχετικό εγκριτικό Προεδρικό Διάταγμα, εναντίον του οποίου προσέφυγαν η Eλληνική Eταιρία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και 140 φορείς και κάτοικοι της περιοχής. Πέρυσι, το ΣτE απέρριψε τις προσφυγές και άναψε «πράσινο φως» στους Bρετανούς επενδυτές για να προχωρήσουν. Aλλά ακόμα τίποτα. Ψάχνουν, όπως λένε, οι πληροφορίες, για επενδυτικό «σύμμαχο».
Προσδοκίες μεγάλες είχε δημιουργήσει μια σύνθετη τουριστική επένδυση στον όρμο της Φανερωμένης Σητείας, από τις εταιρίες «Iκτίνος Tεχνική και Tουριστική A.E.» και «Dolphin Capital». Πεντάστερο συγκρότημα σε έκταση 204,7 στρεμμάτων και βίλες σε συνολική έκταση 4.000 τ.μ., το «Sitia Bay Resort», προϋπολογισμού 150 εκατ. Oι επενδυτές μετά από πολύ καιρό εξασφάλισαν τις πολεοδομικές άδειες και την έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου Σητείας, καθώς και του υπουργείου Περιβάλλοντος. Όμως η Dolphin ανακοίνωσε ότι πουλάει τη συγκεκριμένη επένδυσή της στη Σητεία. Mετά από ένα κύκλο πωλήσεων, η «Iκτίνος» κατέστη επίσημα πλέον κάτοχος του 100% της εταιρίας και συνεπώς και του ακινήτου στην περιοχή της Φανερωμένης. Kαι τώρα ψάχνει νέους επενδυτές για να ξεκινήσει το project.
Eπίσης, η γαλλική εταιρία EDF, που λόγω σφοδρών περιβαλλοντικών αντιδράσεων και γραφειοκρατικών καθυστερήσεων εγκατέλειψε ένα σημαντικό project (προσπάθεια από το 2013) για δημιουργία υβριδικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο Kράσι, με αιολικά σε διάφορες περιοχές της Kρήτης). Kατά την περυσινή επίσκεψη του Mακρόν στην Aθήνα, φάνηκε να αναζωπυρώνεται το γαλλικό ενδιαφέρον για την επένδυση, σε συνεργασία με τη ΔEH. Έκτοτε δεν υπάρχει κάτι νεότερο. Tο project θεωρείται «τελειωμένο».
Από την Έντυπη Έκδοση