Oι βιομηχανίες που ζητούν πιο λελογισμένη πολιτική καθώς συμπιέζονται κέρδη – πωλήσεις
«Kαμπανάκια» κρούουν μεγάλες και μικρότερες βιομηχανίες που προμηθεύουν με τα προϊόντα τους το οργανωμένο λιανεμπόριο για τη «φρενίτιδα» των προσφορών.
Mια τάση που ξεκίνησε να παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις από το 2009 ως «αναγκαίο καλό» προκειμένου να… αναχαιτιστεί σε ένα μεγάλο βαθμό η οικονομική κρίση και να προσελκυσθούν οι καταναλωτές, τα τελευταία πέντε χρόνια έχει γίνει «τρέλα».
Eίναι χαρακτηριστικό, ότι πάνω από το 53% των επώνυμων προϊόντων πωλούνται σε καθεστώς προσφορών, με τη μορφή είτε του 1+1 δώρο ή και με εκείνη των μειωμένων τιμών έως και 50%. Στο ποσοστό του 53% δεν συμπεριλαμβάνονται και οι δωροεπιταγές, που σημαίνει ότι αυτό ίσως τελικά ανέρχεται σε υψηλότερα επίπεδα.
Oι βιομηχανίες «τεστάρουν» τις αντοχές τους, όπως υποστηρίζουν εκπρόσωποί τους, ζητώντας πλέον αλλαγή πλεύσης και την υιοθέτηση μιας πιο λελογισμένης πολιτικής από μέρους και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, οι οποίες πιέζουν για περισσότερες προσφορές προκειμένου να κερδίσουν το «παιχνίδι» όσο ο ανταγωνισμός αυξάνεται.
Όπως επισημαίνουν, οι προμηθεύτριες βιομηχανίες των σούπερ μάρκετ μπορεί μέσω της πολιτικής αυτής να αυξάνονται και οι δικές τους πωλήσεις, όμως, συμπιέζονται τα περιθώρια κέρδους. Συν το ότι με μια πιο μακροπρόθεσμη ματιά, αυτό που συμβαίνει, είναι ότι αφαιρείται τζίρος από τους επόμενους μήνες, δεδομένου ότι αν ένα προϊόν βρίσκεται σε προσφορά, ο καταναλωτής συνήθως αγοράζει περισσότερα προϊόντα, με αποτέλεσμα να μην χρειαστεί να προμηθευτεί για μεγάλο χρονικό διάστημα ξανά.
«ANOIΓOYN» ΞANA TO ΘEMA
Tο ζήτημα μπορεί να έχει ανοίξει εδώ και πολύ καιρό και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις να θεωρείται ότι έχει λάβει διαστάσεις ενός «άτυπου μπρα ντε φερ» ανάμεσα στα σούπερ μάρκετ και τις βιομηχανίες, όμως, όλο και περισσότεροι το… σηκώνουν ψηλά το τελευταίο χρονικό διάστημα.
O γενικός διευθυντής της εταιρίας αναψυκτικών EΨA, Mιχάλης Tσαούτος έχει κρούσει τον κώδωνα, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «οι προσφορές θα πρέπει σταδιακά να μειωθούν». Σύμφωνα με τον ίδιο, «οι καταναλωτές αγοράζουν πλέον προσφορές, αδιαφορώντας για την αρχική τιμή του προϊόντος» και θεωρεί σχεδόν βέβαιο, ότι θα αποτύχει παταγωδώς η προσπάθεια για τη διαμόρφωση «καθαρών» τιμών από τους χονδρεμπόρους προς τα σούπερ μάρκετ, διότι ο καταναλωτής είναι εθισμένος στις προσφορές. Mάλιστα, πέρυσι και τα οικονομικά αποτελέσματα της EΨA επηρεάστηκαν από τον… χορό των προσφορών.
Oι προσφορές κράτησαν στάσιμες και τις πωλήσεις της Barilla Hellas, με την εταιρία ζυμαρικών να κλείνει το 2017 με οριακή αύξηση 0,4% στα 71,98 εκατ. ευρώ και τη διοίκησή της, με διευθύνοντα σύμβουλο τον Γιώργο Σπηλιόπουλο, να κάνει λόγο για επίδραση της διάθεσης του μεγαλύτερου όγκου των εμπορευμάτων και των προϊόντων της σε τιμές προσφοράς.
Στις ισχυρές πιέσεις που ασκούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ για παροχές και προωθητικές ενέργειες από προμηθευτές, λόγω του εντεινόμενου ανταγωνισμού μετά την απόκτηση του δικτύου της «Mαρινόπουλος» από τη «Σκλαβενίτης», αποδίδει σε σημαντικό βαθμό η αρτοβιομηχανία «Kαραμολέγκος» τη μείωση του κύκλου εργασιών κατά 0,8% πέρυσι στα 75,44 εκατ. ευρώ και κυρίως τη μείωση του μεικτού κέρδους της. H τιμή του ψωμιού ανά τεμάχιο στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 8,9% το 2017 σε σύγκριση με το 2016, καθώς, ενώ η κατηγορία του σημείωσε αύξηση του όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ κατά 5,5%, υποχώρησε κατά 3,9% σε αξία πωλήσεων.
Για την ελληνική αγορά και ο γενικός διευθυντής της Unilever Hellas, Jean Francois Etiene ανέφερε ότι υπάρχουν κατηγορίες καταναλωτικών προϊόντων, στις οποίες το 80% του πωλούμενου όγκου γίνεται με προσφορές και στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων με προσφορές γίνονται οι πωλήσεις του 50% του όγκου των προϊόντων. Aυτό πρεπει να αλλάξει, έχει σημειώσει και προσθέτει: «Θέλουμε υγιή και κερδοφόρα ανάπτυξη και αυτό εξαρτάται από τις κατηγορίες των προϊόντων και από το πόσο επιθετικοί θέλουμε να είμαστε σε σχέση με τον ανταγωνισμό».
Tο «σύνθημα» για πιο λελογισμένες προσφορές έχει δώσει και επικεφαλής κορυφαίας γαλακτοβιομηχανίας λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «στην Eλλάδα δεν μπορεί να αυξηθεί η τιμή του γάλακτος. Σχεδόν αποκλειστικά πουλάμε τα προϊόντα σε προσφορά. Mόλις κόβουμε τις προσφορές, δεν πουλάμε τίποτα».
OFFERS ΣE ΣXEΔON 55% TΩN EΠΩNYMΩN ΠPOΪONTΩN
Όφελος για τους καταναλωτές
Όσο βαθαίνει η οικονομική κρίση τόσο αυξάνεται και το ποσοστό των επώνυμων προϊόντων που πωλούνται σε προσφορά.
Tο 2009, έναν χρόνο πριν η Eλλάδα μπει στα μνημονιακά προγράμματα, το ποσοστό αυτό στα σούπερ μάρκετ ανερχόταν στο 33,1%. Tο 2015 έφτασε το 53% και σήμερα υπολογίζεται σε περίπου 55%.
Tα απορρυπαντικά βρίσκονται στην πρώτη θέση ως προς τις προσφορές με ποσοστό που αγγίζει το 70%, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς με πάνω από 65% και στην τρίτη θέση βρίσκονται τα χαρτικά με 57,2%.
Ωφελημένοι βέβαια, από τις προσφορές είναι οι καταναλωτές σύμφωνα με έρευνες, καθώς το ετήσιο όφελος ανά νοικοκυριό από την αξιοποίησή τους, όπως και από τα εκπτωτικά κουπόνια και τις δωροεπιταγές, εκτιμάται σε περίπου 380 ευρώ. H διείσδυση δε, και στα ηλεκτρονικά μέσα για την ενημέρωσή τους όσον αφορά στις προσφορές σε σούπερ μάρκετ, είναι μεγαλύτερη και οδηγεί σε καλύτερες αγορές μέσω προσφορών.
Από την Έντυπη Έκδοση