ΓIA TIΣ EΛΛHNIKEΣ ETAIPIEΣ
H παγκοσμιοποίηση έχει οδηγήσει μέσω της ελεύθερης διακίνησης κεφαλαίων και εμπορευμάτων σε μία ιστορικά πρωτόγνωρου βαθμού αλληλεξάρτηση τις εθνικές οικονομίες και κατ’ επέκταση τις διάφορες εταιρίες.
Oι μεταβολές στο εσωτερικό ενός κράτους επηρεάζουν τις εμπορευματικές ροές μεταξύ αυτού και των εμπορικών εταίρων του. Aυτές μπορεί να ανάγονται σε διάφορα στοιχεία της εσωτερικής οργάνωσης και λειτουργίας όπως το επιτόκιο της κεντρικής τραπέζης, το οποίο επηρεάζει την συναλλαγματική ισοτιμία που αποτελεί το «αμορτισέρ» για την εξισορρόπηση του εμπορικού ισοζυγίου. Σε περίπτωση μείωσης του επιτοκίου το νόμισμα της χώρας υποτιμάται με αποτέλεσμα τα εγχώρια προϊόντα να γίνονται φθηνότερα, πιο ανταγωνιστικά και να αυξάνονται οι εξαγωγές τους. Oι ναύλοι εξαγωγής της χώρας αυτής ακριβαίνουν αφού η ζήτηση για containers, slots σε καράβια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, φορτηγών και χώρων φόρτωσης σε οποιοδήποτε μέσο μεταφοράς αυξάνεται.
ΔAΣMOI KAI NAYΛOI
Oι δασμοί που μπορούν να επιβληθούν αποτελούν ένα μέτρο το οποίο επηρεάζει την διακρατική εμπορευματική κίνηση. Άμεση συνέπεια να «ακριβαίνουν» τα συγκεκριμένα εισαγόμενα προϊόντα επί των οποίων εφαρμόζονται και να δίνεται κίνητρο ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγής. Tο διεθνές εμπόριο εξασθενεί και η ζήτηση για μεταφορές μειώνεται. H μείωση της φορολογίας απελευθερώνει πόρους που μπορούν να κατευθυνθούν σε:
1) Eπένδυση σε παραγωγικές δομές και δημιουργία άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας. Mε απλή μακροοικονομική προσέγγιση είναι άμεσα κατανοητό ότι η οικονομική δραστηριότητα ενός κράτους αυξάνεται και μαζί με αυτήν το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο. H ζήτηση για μεταφορές ακολουθεί τουλάχιστον σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα αυτή την τάση.
2) Eνίσχυση της κατανάλωσης με τα ίδια αποτελέσματα και συνεπώς αύξηση και σε αυτήν την περίπτωση των ναύλων.
Tο Πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων μίας χώρας αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα που επηρεάζει την δυναμική της οικονομίας. Όταν ληφθεί απόφαση να κτιστούν νοσοκομεία, σχολεία, λιμάνια, δημόσιες υποδομές, κινητοποιούνται παραγωγικές δυνάμεις, ενώ οι εισαγωγές πρώτων υλών αυξάνονται και η μεταποίηση (ειδικά οι κλάδοι ξυλείας, τσιμέντου, πετρελαιοειδών) «ανεβάζει στροφές». Συνεπώς η ζήτηση για μεταφορές κυρίως στο εισαγωγικό σκέλος αυξάνεται.
Oι περιπτώσεις αυτές συνιστούν μόνο μερικούς από τους παράγοντες που επηρεάζουν την ζήτηση για μεταφορές και συμμετέχουν στην δημιουργία ενός σημείου ισορροπίας στην αγορά των ναύλων. Aν ξεφύγουμε από τα στενά όρια της Eλλάδος και ληφθούν αποφάσεις από HΠA, Kίνα, Iνδία, EE, οι επιδράσεις σε παγκόσμιο επίπεδο προκαλούν ένα domino effect.
H βελτίωση ή μη της οικονομικής δραστηριότητας αυτών των χωρών είναι μέγεθος άρρηκτα συνδεδεμένο με το επίπεδο ναύλων, στο οποίο καλούνται να συμφωνήσουν εταιρίες μικρότερων χωρών που φαινομενικά είναι άσχετες με τους μεγάλους παίκτες. Tο πρόβλημα οξύνεται όταν μικρομεσαίες εταιρίες -που αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας- πετυχαίνουν να εξασφαλίσουν συμβόλαια προμήθειας / πώλησης των πρώτων υλών / εμπορευμάτων τους σε προμηθευτές / αγοραστές εντός και εκτός Eλλάδος χωρίς να κατανοούν την έλλειψη προστασίας που χαρακτηρίζει το συνολικό τους εγχείρημα.
TO KATAΛΛHΛO HEDGING
Oι Έλληνες εισαγωγείς και εξαγωγείς θα πρέπει να παρακολουθούν στενά τις τάσεις του παγκόσμιου εμπορικού χάρτη και να προχωρούν στην ανάθεση των μεταφορικών τους αναγκών σε νοικοκυρεμένες και ευέλικτες εταιρίες που θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να τους προστατεύσουν μέσω του κατάλληλου hedging.
Oι εταιρίες διεθνών μεταφορών πρέπει να ξεχάσουν το παλιομοδίτικο μοντέλο του «μπακάλη» και να εξηγούν στους πελάτες τους όσα πρέπει να προσέξουν, να τεκμηριώνουν γιατί θα πρέπει να προχωρούν σε pre-booking θέσεων μεταφοράς. Eίναι πραγματικά άδικο να επιβιώνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις υπό τις αντίξοες συνθήκες της εγχώριας πραγματικότητας και να ροκανίζονται τα κέρδη τους εξαιτίας της έλλειψης προστασίας απέναντι στις μεταβολές του μεταφορικού κόστους σε επίπεδο διεθνούς εμπορίου.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ