Μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο για το αν η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης θα προχωρήσει ως έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI) ή ως εθνικό έργο, μετά την πρόταση που απέστειλε χθές η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρμόδιες ελληνικές αρχές (υπουργείο Ενέργειας και ΡΑΕ) και στον ΑΔΜΗΕ, ως συνέχεια της σύσκεψης της Δευτέρας στις Βρυξέλλες, όπου φαίνεται ότι επετεύχθη συμφωνία των μερών.
Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα στο σημερινό φύλλο της Καθημερινής, η Επιτροπή με τη χθεσινή επιστολή – πρόταση ξεκαθαρίζει στην ελληνική πλευρά ότι το έργο για να προχωρήσει ως PCI θα πρέπει η ΡΑΕ να τροποποιήσει τις αποφάσεις απευθείας ανάθεσης του έργου στον ΑΔΜΗΕ και στο SPV «Αριάδνη Interconnection» ως επίσημο φορέα υλοποίησης του έργου.
Ειδικότερα, η Επιτροπή αναφέρει ρητά ότι το SPV «Αριάδνη Interconnection» μπορεί να διατηρηθεί μόνο ως προς το όνομά του, αλλά η μετοχική του σύνθεση θα πρέπει να αλλάξει και να προσαρμοστεί εξαρχής βάσει του μνημονίου που υπέγραψαν ΑΔΜΗΕ και Euroasia πέρυσι τον Οκτώβριο. Θα πρέπει δηλαδή η ΡΑΕ στην τροποποιημένη απόφασή της να αναφέρει ρητά ότι το SPV «Αριάδνη Interconnection» θα συμμετέχουν σε ποσοστό 51% ο ΑΔΜΗΕ, 39% ο Euroasia και ποσοστό 10% θα διατεθεί με τον τρόπο που θα συμφωνήσουν οι δύο εταιρείες.
Ακόμη, σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα, η Επιτροπή αναφέρει επίσης ρητά ότι η δομή του SPV «Αριάδνη Interconnection» δεν συνάδει με το μνημόνιο ΑΔΜΗΕ – Euroasia, ενώ ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου θέτει, σύμφωνα με πληροφορίες, όρους για επιλογές που θα λαμβάνουν υπόψη τους τη διασφάλιση του χαμηλότερου κόστους.
Όπως αναφέρει η Καθημερινή, η παρέμβαση αυτή συνδέεται με ανάλυση των τεχνικών προδιαγραφών που εισηγείται ο ΑΔΜΗΕ, από την Επιτροπή, που δείχνουν ότι το κόστος του συνολικού έργου Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ καταλήγει να είναι κατά μισό δις ακριβότερο από τον αρχικό προϋπολογισμό.
Ως προς τη σύνθεση της τεχνικής επιτροπής, η Κομισιόν προτείνει να απαρτίζεται από έναν εκπρόσωπο του SPV «Αριάδνη» για το κομμάτι της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική, έναν του SPV που θα συστήσει ο Euroasia για το κομμάτι Κρήτη – Κύπρου – Ισραήλ, από έναν εκπρόσωπο των διαχειριστών Ελλάδας και Κύπρου (ΑΔΜΗΕ και ΔΣΜΚ) και ένα πέμπτο μέλος που θα προέρχεται από τον ENTSO-E (Πανευρωπαϊκός Οργανισμός Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς). Η συμμετοχή εκπροσώπου του ENTSO-E αποτελεί υποχώρηση της Επιτροπής σε σχετικό αίτημα του ΑΔΜΗΕ έναντι της αρχικής της πρότασης για μέλος που θα επιλεγεί από τις Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου μεταξύ των τριών εκπροσώπων που θα προτείνει η ίδια.
Τέλος, σημειώνεται πως η πρόταση της Επιτροπής συνιστά τον μόνο τρόπο προκειμένου η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης να διατηρηθεί ως έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI) και κάθε παρέκκλιση από αυτήν θα οδηγήσει, μοιραία, στη λύση της κατασκευής του ως εθνικό έργο.