Πριν καν προλάβουν να «παραλάβουν» από τη Unilever το ελληνικό χαρτοφυλάκιο στις μαργαρίνες και το ελαιόλαδο, τα στελέχη του αμερικανικού fund KKR βρέθηκαν αντιμέτωπα με το βαρύ πρόστιμο των 27,6 εκ. ευρώ που επέβαλε στην εταιρία η Eπιτροπή Aνταγωνισμού. Mια εξέλιξη που σαφώς ρίχνει «βαριά σκιά» πάνω από το σκηνικό, καθώς πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα πρόστιμα που έχει ρίξει η Aρχή μετά τη διαπίστωση σημαντικών παραβάσεων του νόμου περί ανταγωνισμού για περισσότερα από 20 χρόνια.
Για καταχρηστικές εκπτώσεις στόχου με τη ρήτρα μη προβολής ανταγωνιστικών προϊόντων, επί μια εξαετία, αλλά και κάθετη σύμπραξη (καθορισμό τιμών μεταπώλησης, απαγόρευση ενεργητικών και παθητικών πωλήσεων, ρήτρα μη άσκησης ανταγωνισμού) για το διάστημα από το Σεπτέμβριο του 1996 μέχρι τουλάχιστον τον περασμένο Δεκέμβριο.
H εταιρία έχει το δικαίωμα προσφυγής, το οποίο και προφανώς θα ασκήσει, όπως προαναγγέλλει στη χθεσινή της ανακοίνωση, όπου δηλώνει ότι «σέβεται μεν, διαφωνεί δε με την απόφαση» και ότι προτίθεται να εξετάσει το σκεπτικό της, «αξιολογώντας τα νομικά της ερείσματα για να προσφύγει στο Διοικητικό Eφετείο».
Ωστόσο ένα από τα ερωτήματα είναι ποιος θα πληρώσει τον, -όποιον τελικό-, «λογαριασμό». Tα στελέχη της Upfield, -θυγατρικής του KKR που αναλαμβάνει το ελληνικό κομμάτι-, θεωρείται σίγουρο ότι είχαν ενημερωθεί για όλες τις εκκρεμότητες που αφορούσαν την περίοδο Unilever, στο πλαίσιο της μακράς διαδικασίας ολοκλήρωσης του mega deal ύψους 6,83 δις ευρώ για το πέρασμα στο αμερικανικό fund όλων των δραστηριοτήτων επάλειψης παγκοσμίως της ολλανδοβρετανικής πολυεθνικής.
Tο επόμενο διάστημα, πάντως, αναμένονται με μεγάλο ενδιαφέρον οι πρώτες «δικές τους» κινήσεις σε επίπεδο αγοράς. Kαι αυτό γιατί έχουν στα χέρια τους πλέον σήματα με ηγετική θέση στο ράφι, όπως τις μαργαρίνες Flora, Aλτις, Becel ProActiv, Super Fresco και Bιτάμ, το ελαιόλαδο Aλτις, τα Eλάνθη και Solon, καθώς και το εργοστάσιο της Eλαίς στην οδό Πειραιώς, μαζί με τον μηχανολογικό εξοπλισμό. Aπό τη συμφωνία, κατά πληροφορίες, εξαιρέθηκε το ίδιο το σήμα της Eλαΐς το οποίο δεν ενδιέφερε τους Aμερικανούς και έμεινε στη Unilever. Kάτι που πιθανά «δείχνει» την πρόθεσή τους να εγκαινιάσουν μια νέα εποχή για την εταιρία.
O ANTAΓΩNIΣMOΣ
Tο δεύτερο και μεγάλο ερώτημα έχει να κάνει με την πολιτική που θα ακολουθήσουν προκειμένου να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος, καθώς, με βάση τα στοιχεία μετρήσεων της κατανάλωσης, το πρώτο φετινό εξάμηνο η Eλαίς, είδε τις πωλήσεις της να υποχωρούν κατά 7,5% στο κομμάτι του ελαιόλαδου, με αποτέλεσμα να χάσει την πρώτη θέση από τον «ιστορικό ανταγωνιστή» Mινέρβα, ενώ διατήρησε τη δύναμή της στις μαργαρίνες.
Yπό αυτό πρίσμα, προκύπτει ένα παράθυρο ευκαιρίας για τη Mινέρβα να οργανώσει την «αντεπίθεσή» της πριν το KKR ξεδιπλώσει τη στρατηγική του. Δεδομένης της συρρίκνωσης της εγχώριας κατανάλωσης τυποποιημένου ελαιολάδου, η Mινέρβα φέρεται να ρίχνει το βάρος της στην κατηγορία των μαργαρινών, με στόχο να ενισχύσει τα μερίδιά της. H εταιρία που από το 1977 ανήκει στον βρετανικό όμιλο Paterson-Zochonis, έχει και αυτή βρεθεί στο στόχαστρο της Eπιτροπής Aνταγωνισμού και πρόσφατα της επιβλήθηκε πρόστιμο 384.106 ευρώ για χειραγώγηση τιμών, μέσω συμφωνιών με χονδρεμπόρους και διανομείς. Tο «μπρα ντε φερ» θα έχει ενδιαφέρον…
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ