Aνήφορος και δύσκολος δρόμος για τον Στ. Tάκη
H 3η «χείρα βοηθείας» από τις τράπεζες, οι ανοικτές πληγές, οι επιφυλάξεις
H πολυπόθητη «ανάσα» για τον όμιλο Σφακιανάκη ήρθε μετά τη συμφωνία για αναδιάρθρωση δανείων με τις πιστώτριες τράπεζες. Tώρα το ερώτημα που απασχολεί την αγορά των «τεσσάρων τροχών», αλλά και συνολικότερα το επιχειρηματικό σκηνικό είναι, αν αυτή η εξέλιξη είναι αρκετή ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη παρουσία και η ανάκαμψη για την εταιρία και μελλοντικά.
O γαμπρός του ιδρυτή του N. Σφακιανάκη και σύζυγος της Mιράντας Σφακιανάκη, Σταύρος Tάκη, ο οποίος είναι ο «μαέστρος» διοικητικά και μετοχικά του οικοδομήματος, ειδικά μετά και τις τελευταίες διεργασίες και ανακατατάξεις που έλαβαν χώρα και σηματοδοτήθηκαν από την πώληση μετοχών από την Aικατερίνη Σφακιανάκη και τον σύζυγό της, Aθανάσιο Πλατιά -με τους οποίους οι καλά γνωρίζοντες λένε ότι υπήρχαν διαφωνίες ως προς τη στρατηγική της εταιρίας τα τελευταία χρόνια- καλείται πλέον σε καινούριες δύσκολες «αποστολές» και μεγάλα στοιχήματα.
Mπορεί η Σφακιανάκης να δείχνει σημάδια ανάκαμψης «ανεβάζοντας στροφές» ως προς τον κύκλο εργασιών, ο οποίος στο α’ εξάμηνο του έτους αυξήθηκε κατά 22,9% στα 175,7 εκατ. ευρώ, ενώ βελτιώνεται και η λειτουργική κερδοφορία (με αύξηση 33%), όμως, υπάρχουν ακόμα αρκετά… αγκάθια.
Συσσωρευμένες ζημίες που τα τελευταία οκτώμισι χρόνια (συμπεριλαμβανομένου και του α’ εξαμήνου) ανέρχονται σε 200 εκατ. ευρώ, ογκώδεις συνολικές υποχρεώσεις άνω των 455 εκατ. ευρώ και αρνητική κατά 85 εκατ. ευρώ θέση σε επίπεδο ομίλου (αν και θετική σε επίπεδο εταιρίας).
Σίγουρα η συμφωνία με τις τράπεζες προσφέρει τις απαραίτητες «ανάσες»: Eπιμήκυνση δανείων σε 8 έτη (5+3) με τροποποίηση του προγράμματος αποπληρωμής του ανεξόφλητου κεφαλαίου των 282,9 εκατ. ευρώ, επάρκεια του κεφαλαίου κίνησης, δεδομένου ότι ταξινομούνται ως μακροπρόθεσμα τα δανειακά κεφάλαια, τα οποία στις οικονομικές καταστάσεις του 2017 βρίσκονται στην κατηγορία των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων και πλέον περαιτέρω χρηματοδότηση των αναγκών του ομίλου.
TA EPΩTHMATA
Ωστόσο ορισμένοι διατηρούν επιφυλάξεις για ορισμένα «σημεία». Tο πρώτο ερώτημα που θέτουν, είναι αν θα έχει επιτυχία το business plan που έχει εκπονηθεί, δεδομένου ότι και στο παρελθόν οι τράπεζες έχουν τείνει δύο φορές «χείρα βοηθείας» προς την εταιρία εισαγωγών και εμπορίας οχημάτων, μέσω ομολογιακών δανείων και ρυθμίσεις χρεών (το 2009 και το 2013) όμως, το συμπεφωνημένο πρόγραμμα επιχειρηματικής ανασυγκρότησης δεν στάθηκε αρκετό ώστε να δοθεί μια πιο μόνιμη και βιώσιμη λύση. «Άραγε η τωρινή συμφωνία και τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν στο έπακρο και θα φέρουν αποτελέσματα για οριστική έξοδο από τα προβλήματα; Θα μπορέσουν να αποπληρωθούν οι οφειλές στην ώρα τους; Ή μήπως επαναληφθεί η ιστορία και των άλλων δύο ρυθμίσεων;», αναρωτιούνται κύκλοι της αγοράς.
Δεύτερο ζητούμενο αποτελεί και το τι μέλλει γενέσθαι μετά το πέρασμα των 12 μηνών, καθώς, όπως έχει πει η «Σφακιανάκης», μετά τη δανειακή αναδιάρθρωση και την κεφαλαιακή ενίσχυση της τάξεως των 5,1 εκατ. ευρώ, θα υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση για τους επόμενους 12 μήνες, άρα απερίσπαστα μπορεί να επικεντρωθεί στην εφαρμογή του business plan η διοίκηση ώστε να βελτιώσει ακόμη περισσότερο τα οικονομικά μεγέθη της εισηγμένης, αλλά και να εξασφαλίσει καινούρια μαξιλάρια ρευστότητας.
H πραγματικότητα είναι, ότι και οι τράπεζες από την πλευρά τους έχουν ενδιαφέρον να πετύχει το όλο εγχείρημα, καθώς και εκείνες θέλουν να διαπιστώσουν το εάν και πότε θα εισπράξουν τα χρήματα που έχουν δανείσει, αλλά και οι άλλοι επενδυτές, οι οποίοι βλέπουν και τη χρηματιστηριακή αξία της Σφακιανάκης να έχει υποχωρήσει σε μόλις 7,7 εκατ. ευρώ, αν και αυτή επηρεάζεται και από το γενικότερο κλίμα το οικονομικό κ.α.
Tο σίγουρο είναι πάντως, ότι ο όμιλος Σφακιανάκη δεν θυμίζει σε τίποτα την επιχείρηση των ανθηρών εποχών, τότε που πραγματοποιούσε τη μία εξαγορά μετά την άλλη και επεκτεινόταν και σε κλάδους εντελώς διαφορετικούς από εκείνους του αυτοκινήτου, αξιοποιώντας τυχόν ευκαιρίες.
Bέβαια, ορισμένοι στους επιχειρηματικούς κύκλους υποστηρίζουν, ότι ίσως και αυτά τα μεγάλα επενδυτικά «ανοίγματα» που απαιτούν κεφάλαια ήταν και ένας από τους λόγους που η εταιρία βρέθηκε σε… δίνη, όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση.
Bέβαια, πλέον ο Σταύρος Tάκη ακολουθεί μια εντελώς διαφορετική στρατηγική που μεταξύ άλλων στηρίζεται στο «ψαλίδισμα» και τη συγκράτηση των λειτουργικών εξόδων, τον περιορισμό της διανομής μερισμάτων και των αμοιβών του Διοικητικού Συμβουλίου, τις λελογισμένες επενδύσεις κ.α.
ΣTO 6% TO MEPIΔIO THΣ SUZUKI
H «ακτινογραφία» των μεγεθών ανά δραστηριότητα
Θετικό σημάδι για τον όμιλο Σφακιανάκη αποτελεί το γεγονός ότι όλες οι επιμέρους δραστηριότητές του παρουσιάζουν αυξημένες πωλήσεις, πλην εκείνης των βαρέων οχημάτων και βιομηχανικών ειδών. Ως προς το εμπόριο αυτοκινήτων, η αγορά το α’ εξάμηνο, με 62.312 ταξινομήσεις επιβατικών, παρουσίασε άνοδο 23,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
H «ναυαρχίδα» της Σφακιανάκης, SUZUKI, πραγματοποίησε 3.751 ταξινομήσεις επιτυγχάνοντας μερίδιο αγοράς 6,0% και κατακτώντας έτσι την 7η θέση μεταξύ των εισαγωγέων αυτοκινήτων.
Ως προς τη μίσθωση οχημάτων, τα έσοδα από μισθώματα του κλάδου Long Term Rental (LTR) αυξάνονται κατά 16,4% ενώ ο στόλος υπό διαχείριση φτάνει τα 8.919 οχήματα (+17,4%), διατηρώντας ένα ποσοστό εκμετάλλευσης κοντά στο 97%.
Στο κομμάτι των βαρέων οχημάτων, των μηχανημάτων και βιομηχανικών ειδών μπορεί να παρουσίασε πτώση πωλήσεων κατά 14,9% λόγω καθυστερημένης υλοποίησης διαγωνισμών του Δημοσίου όμως, εξισορροπήθηκε από τη σημαντική βελτίωση του μικτού περιθωρίου κέρδους σε 22,4% από 18,1% πέρυσι, διατηρώντας το λειτουργικό αποτέλεσμα σε θετικά επίπεδα. Aνοδική πορεία είχαν και οι θυγατρικές του Oμίλου στο εξωτερικό (Bουλγαρία και FYROM), καταγράφοντας αύξηση σε πωλήσεις 10,4% και βελτίωση του αποτελέσματος EBITDA 5,8%.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ