Είκοσι επιχειρήσεις αποσπούν εφέτος ποσοστό 72% της ελληνικής φαρμακευτικής αγοράς, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία αφορούν στην εξέλιξη των πωλήσεων των εγχώριων φαρμακευτικών επιχειρήσεων προς τα φαρμακεία και τις φαρμακαποθήκες της χώρας, την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου του τρέχοντος έτους.
Παράλληλα, λόγω της πτώσης των τιμών πολλών φαρμάκων από τα μέσα του 2010, καταγράφονται σημαντικές ανακατατάξεις σε επιχειρηματικό επίπεδο, καθώς στο πεντάμηνο κατεγράφη αύξηση του συνολικού όγκου των πωλήσεων κατά 0,7% και, συγχρόνως, μείωση των συνολικών εσόδων των 387 επιχειρήσεων του κλάδου κατά 15,9%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εξειδικευμένης εταιρείας μετρήσεων του τομέα, IMS.
Στην κορυφή του σχετικού πίνακα, με κριτήριο τα έσοδα, βρίσκονται οι επιχειρήσεις Pfizer με μερίδιο 9% και μειωμένα κατά 22,3% έσοδα, Novartis με 8,8% (έσοδα -10%), Sanofi-Aventis με 6,9% (έσοδα -26%), ΒΙΑΝΕΞ με 6% (έσοδα -15,8%) και AstraZeneca με 5,1% (έσοδα -19,1%), οι οποίες συγκεντρώνουν αθροιστικά μερίδιο 35,8%, με συνολικές πωλήσεις που ανέρχονται σε 593,8 εκατ. ευρώ.
Τις μεγαλύτερες απώλειες εσόδων μεταξύ των πέντε πρώτων παρουσιάζουν η Sanofi-Aventis (-26%), η Pfizer (-22,3%) και η AstraZeneca (-19,1%). Αντιθέτως, η Novartis παρουσιάζει απώλειες πολύ κάτω του μέσου όρου της αγοράς (-10%), ενώ αυτές της ΒΙΑΝΕΞ κινήθηκαν κοντά στον μέσο όρο της αγοράς (-15,8%).
Η GlaxoSmithKline βρίσκεται στην έκτη θέση με μερίδιο 4,7% (έσοδα: -14,9%), ακολουθούμενη στην έβδομη από τη Pharmaserve (3,8% και έσοδα -16,5%), στην όγδοη από την Elpen (3,4% και έσοδα -13,94%), στην ένατη από την Abbott (3% και έσοδα -26,7%) και στη δέκατη από τη Roche Pharma (2,9%), μόνη εκ των μεγάλων εταιρειών που έχει αυξήσει τα έσοδά της (+0,7%).
Τη λίστα των 20 πρώτων σε πωλήσεις ολοκληρώνουν στην 11η θέση η Bristol Myers Squibb με μερίδιο 2,8% (έσοδα -21,2%), στη 12η η Boehringer Ingelheim (μερίδιο 2,6% και έσοδα -16,7%), στη 13η η η Janssen Cilag (2,2% και -25,3%), στη 14η η Bayer Health Care (1,9% και -0,6%), στη 15η η Merck Sharp Dohme (1,7% και -13,8%), στη 16η η Alapis (1,6% και -39,9%), στη 17η η Menarini (1,5% και +2,7%), στη 18η η Galenica (1,4% και -4,8%), στη 19η η Genesis Pharma (1,3% και -3,2%) και στην εικοστή θέση η Servier (1,3% και +1,1%).
Με πωλήσεις που ανέρχονται σε σχεδόν 1,2 δισ. ευρώ, οι “20” συγκεντρώνουν αθροιστικά μερίδιο 72% της συνολικής αγοράς, η οποία, όπως προαναφέρθηκε, κατά την εξεταζόμενη περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2011 μειώθηκε κατά 15,9%, υποχωρώντας στο επίπεδο των 1,66 δισ. ευρώ. Οι υπόλοιπες πωλήσεις ύψους περίπου 0,46 δισ. ευρώ (28% των συνολικών) πραγματοποιήθηκαν από 367 άλλες επιχειρήσεις.
Οι σημαντικές, εξελισσόμενες επιχειρηματικές ανακατατάξεις στην ελληνική φαρμακευτική αγορά αναμένεται, φυσικά, να αποτυπωθούν σε όλο τους το μέγεθος τους επόμενους μήνες, καθώς ολοκληρώνονται διαδικασίες αναθεώρησης των τιμών πολλών φαρμάκων και καθιέρωσης νέας λίστας συνταγογραφούμενων φαρμάκων, σε συνδυασμό με τις διαδικασίες κυκλοφορίας νέων φαρμάκων και τα μέτρα ενίσχυσης του ποσοστού που κατέχουν τα γενοσήμα φάρμακα.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι τα στοιχεία της IMS δεν περιλαμβάνουν τις πωλήσεις των φαρμακευτικών επιχειρήσεων προς τα νοσοκομεία.