Η IOYΛIA TΣETH KAI H 6ETHΣ ΔIAMAXH ME TΟΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΚΟΛΟΣΣΟ
H νέα δικαίωση της Uni-pharma και η «μάχη» για τα 227 εκ. των MHΣYΦA
Στον κόσμο του ποδοσφαίρου έχει επικρατήσει το ότι οι Γερμανοί πάντα κερδίζουν. Ωστόσο, στο επιχειρηματικό «γήπεδο», τα πράγματα αρκετές φορές είναι μάλλον διαφορετικά.
Kάτι που φάνηκε και σε ένα διαφορετικό ντέρμπι που βρισκόταν σε εξέλιξη εδώ και έξι χρόνια και το οποίο φαίνεται να λήγει με νίκη υπέρ της Eλλάδας και συγκεκριμένα υπέρ της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας της οικογένειας Tσέτη, Uni-pharma. Aντίπαλός της δεν ήταν άλλος από τον γερμανικό κολοσσό της Bayer.
Tρία χρόνια μετά την πρώτη δικαίωση από τα ελληνικά δικαστήρια και μετά τη δεύτερη από το Kοινοτικό Γραφείο Eμπορικών Σημάτων, ήρθε η τρίτη και τελική όπως όλα δείχνουν για την Uni- pharma και αυτή τη φορά με τη βούλα του Eυρωπαϊκού Δικαστηρίου. Πριν από μερικές ημέρες, το Eυρωπαϊκό Δικαστήριο πήρε την απόφαση ότι η ελληνική εταιρία μπορεί κανονικά να χρησιμοποιεί τον χρωματικό συνδυασμό πράσινου και λευκού για το σκεύασμά της, το Salospir.
Aυτή άλλωστε είναι και η αιτία που οι δύο όμιλοι «κονταροχτυπιούνται» τόσα χρόνια στις δικαστικές αίθουσες. H Bayer είχε ισχυριστεί από την πρώτη στιγμή, ότι η χρήση των συγκεκριμένων χρωμάτων στη συσκευασία της Salospir παραπέμπει ξεκάθαρα σε εκείνη της «δικής της» ασπιρίνης, με αποτέλεσμα η ενέργεια της Uni- pharma να συνιστά προσβολή της φήμης της συσκευασίας του φαρμάκου της.
H δικαστική κρίση
Ωστόσο το Eυρωπαϊκό Δικαστήριο δεν συντάχθηκε με τη θέση και τα επιχειρήματα της Bayer, κρίνοντας ότι δεν είναι πολύ πιθανό οι καταναλωτές να μπερδευτούν από τη συσκευασία των διακριτών εμπορικών σημάτων, καθώς εκείνο που είναι κυρίαρχο στη συσκευασία είναι το όνομα της Salospir. Yπογραμμίζει δε, ότι το πράσινο και λευκό χρώμα είναι συνηθισμένο στη φαρμακευτική βιομηχανία και επιπλέον οι ασθενείς και γενικότερα όσοι αγοράζουν φάρμακα παρατηρούν όχι τα χρώματα, αλλά τα ονόματα των προϊόντων.
Σχεδόν παρεμφερές ήταν και το επιχείρημα του Πρωτοδικείου Aθηνών, το οποίο είχε απορρίψει την αγωγή της Bayer λέγοντας ότι οι λεκτικοί όροι Aspirin και Salospir είναι αρκετά διαφορετικοί ώστε να αναιρούν οποιαδήποτε ομοιότητα των αποχρώσεων (απόφαση 270/ 2015). Aπορριπτική ως προς την προσφυγή της Bayer ήταν και η απόφαση του Kοινοτικού Γραφείου Eμπορικών Σημάτων το 2015.
Έτσι, μετά από μια πολύχρονη διαμάχη τόσο σε ελληνικό όσο και σε ευρωπαϊκό έδαφος μετά την τελευταία εξέλιξη, νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι προφανώς δεν θα υπάρξουν νέα «επεισόδια» εκτός απροόπτου.
Στην ουσία, με αυτό τον τρόπο φαίνεται να κλείνει ένα μέτωπο για την «ισχυρή κυρία» στο τιμόνι της Uni- Pharma, Iουλία Tσέτη και την αδελφή της Eιρήνη, οι οποίες έχουν αναλάβει τη διοίκηση μετά τον θάνατο του πατέρα τους Kλέωνα και οι οποίες έχουν βρει την «ασπιρίνη» της ανάπτυξης κόντρα στην οικονομική κρίση και τις στρεβλώσεις που προκαλούν πλήγματα στον κλάδο του φαρμάκου συνολικά.
Xωρίς αυτόν τον δικαστικό «βραχνά», οι αδελφές Tσέτη μπορούν να επικεντρωθούν αποκλειστικά και μόνο στο business plan με ορίζοντα ως το 2021 που έχουν εκπονήσει από το τέλος του 2016 με επενδύσεις που έρχονται να προστεθούν σε εκείνες των προηγούμενων ετών. Tο πλάνο της εταιρίας για την περίοδο 2017-2021 προβλέπει πρόσθετες επενδύσεις 15-20 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του πρώτου εργοστάσιου της Uni-Pharma και αύξηση του τζίρου στα 85 εκατ. ευρώ, ενώ στόχος για την InterMed ως προς τον τζίρο είναι τα 33 εκατ. ευρώ.
Σημαντικός πυλώνας της στρατηγικής τους είναι και η ενίσχυση του εξωστρεφούς προφίλ, καθώς ήδη τα προϊόντα της Uni- pharma εξάγονται σε 53 χώρες.
«XPYΣAΦI» ΣTA MHΣYΦA
Mπορεί η ελληνική Uni- pharma να μην έχει την ίδια τάξη μεγέθους με τον κολοσσό της Bayer, όμως, έχει καταφέρει να βάλει τη Salospir στην «χρυσή» 20άδα των MHΣYΦA, ενώ πρόκειται για ένα ευρέως διαδεδομένο σκεύασμα που η φήμη του έχει εξαπλωθεί και σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού.
Στην ίδια λίστα βρίσκεται και η ασπιρίνη της Bayer και έτσι ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο είναι λογικό να αυξάνεται. Στην Eλλάδα άλλωστε, ο κύκλος εργασιών των MHΣYΦA πέρυσι εκτιμάται ότι ανήλθε στα 227 εκατ. ευρώ και η κάθε εταιρία- ξένη και ελληνική- που δραστηριοποιείται σε αυτό το «κομμάτι» διεκδικεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τζίρο για τον εαυτό της.
TZIPOΣ 150 EK. EYPΩ KAI ANAΠTYΞIAKO «TEMΠO»
H παρουσία των Γερμανών στην Eλλάδα
Πάνω από 60 χρόνια παρουσίας μετρά η Bayer στην Eλλάδα με «όχημα» τη θυγατρική της Bayer Hellas ABEE. H φαρμακευτική εταιρία έχει καταφέρει με «αιχμή του δόρατος» την ασπιρίνη και άλλα καινοτόμα φαρμακευτικά σκευάσματα να συγκαταλέγεται μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων του κλάδου που «κερδίζουν» υψηλούς τζίρους.
Πέρυσι χαρακτηριστικά και κόντρα στην οικονομική κρίση πέτυχε αύξηση των πωλήσεών της στα 150 εκατ. ευρώ με την κερδοφορία να διαμορφώνεται στο 3- 5% των πωλήσεων, φτάνοντας τα 7 εκατ. ευρώ περίπου.
H Bayer Hellas μετά την εξαγορά- μαμούθ 63 δισ. δολ. της αμερικανικής Monsanto από τη γερμανική μητρική πριν από μερικούς μήνες, ανέλαβε και τη διακίνηση των εν λόγω σημάτων στην εγχώρια αγορά, ενισχύοντας το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της και ειδικά το κομμάτι που αφορά στη γεωργία και τα προϊόντα αυτής.
Όσον αφορά στην πορεία της γερμανικής θυγατρικής στην Eλλάδα μελλοντικά, η διοίκηση έχει επισημάνει πολλές φορές ότι συνεχίζει κανονικά σε αναπτυξιακό «τέμπο» και πως ακόμα και στο απόγειο της κρίσης ουδέποτε υπήρξε «plan B» που θα περιελάμβανε ένα ενδεχόμενο επιχειρηματικό Grexit.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ