Μέσω της εξωδικαστικής οδού προσπαθούν να διευθετήσουν την αποζημίωση των 32 εκατ. δολαρίων που διεκδικούν τα ΕΛ.ΠΕ από την ΠΓΔΜ, οι δυο πλευρές.
Η υπόθεση αφορά την σύμβαση του 1999 μεταξύ των δύο μερών, κατά την οποία η γειτονική χώρα δεσμεύονταν στην υποχρεωτική αγορά μίνιμουν ποσοτήτων 500.000 τόνων ετησίως μαζούτ. Η συμφωνία με 20ετή διάρκεια συνόδευσε την εξαγορά του διυλιστηρίου ΟΚΤΑ από τον ελληνικό πετρελαϊκό όμιλο.
Η σύμβαση αυτή είχε επικριθεί και καταγγελθεί το 2002 από την κυβέρνηση που ηγούταν το κόμμα των Σοσιαλδημοκρατών, με εμπειρογνώμονες να υποστηρίζουν πως το «κατώφλι» των 500.000 τόνων ήταν υπερβολικό.
Το 2004, τα ΕΛ.ΠΕ είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη και το 2007 είχαν πετύχει απόφαση αποζημίωσης 52 εκατ. ευρώ από το Διαιτητικό Δικαστήριο του Παρισιού για τη μη εκπλήρωση συμβατικών υποχρεώσεων από τη μεριά των Σκοπίων.
Η ελληνική εταιρία, όπως αναφέρουν πληροφορίες, και σύμφωνα και με δημοσίευμα του BalkanInsight, προσέφυγε πριν το τέλος του 2018 ξανά στη Δικαιοσύνη καθώς το κράτος της ΠΓΔΜ δεν τήρησε τις συμβατικές υποχρεώσεις ούτε την περίοδο 2008 – 2011. Το ποσό που διεκδικούν ανέρχεται στα 32 εκατ. δολάρια. Πηγές θέλουν τα ΕΛ.ΠΕ να επέλεξαν τη δικαστική οδό καθώς θα έχαναν το σχετικό δικαίωμα από την 1η Ιανουαρίου του 2019.
Ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης της ΠΓΔΜ με πρόσφατες δηλώσεις του ανακίνησε το θέμα και μάλιστα στις παραμονές των κρίσιμης φάσης της ψηφοφορίας της Συμφωνίας των Πρεσπών. Όπως είπε «Η κυβέρνηση εκκινεί διαδικασία διαπραγμάτευσης με στόχο να βρεθεί λύση που θα μειώσει την πιθανή ζημιά στον προϋπολογισμό της ΠΓΔΜ, για κάτι που έγινε από μία προηγούμενη κυβέρνηση.
Τον Μάιο λήγει η 20ετής σύμβαση, και σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο πλευρές ΕΛ.ΠΕ και κυβέρνηση έχουν επιλέξει την εξωδικαστική οδό για τη διευθέτηση του ζητήματος.
Δεν αποκλείεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις, να τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τόσο το ενδεχόμενο νέας σύμβασης όσο και το ανοικτό θέμα της επαναλειτουργίας του αγωγού πετρελαίου από τις εγκαταστάσεις των ΕΛ.ΠΕ στη Θεσσαλονίκη μέχρι το διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων. Το τελευταίο έχει εδώ και χρόνια παύσει από τη διοίκηση του ελληνικού ομίλου να λειτουργεί ως μονάδα διύλισης και χρησιμοποιείται ως αποθηκευτικός χώρος.
Τα ΕΛ.ΠΕ επιθυμούν την αξιοποίηση του αγωγού μεταφοράς και των εγκαταστάσεων της ΟΚΤΑ καθώς με τον τρόπο αυτό θα είναι πιο εύκολη η πρόσβαση τους σε άλλες χώρες των Βαλκανίων και λιγότερο δαπανηρός ο εφοδιασμός των κρατών όπου ήδη δραστηριοποιείται ο ελληνικός όμιλος.