Αλλαγή σκηνικού και μοντέλου παραγωγής στα ελληνικά δημόσια έργα, το οποίο περιλαμβάνει νέο τρόπο χρηματοδότησης και υλοποίησης έργων με ιδιωτικά κεφάλαια, προτείνει από το 4ο οικονομικό φόρουμ των Δελφών ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ Αναστάσιος Καλλιτσάντσης στο πλαίσιο της συρρίκνωσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και των κοινοτικών πόρων.
Στο νέο μοντέλο οι ιδιώτες θα προτείνουν, θα σχεδιάζουν και θα υλοποιούν ένα έργο, με τον κ Καλλιτσάντση να επισημαίνει ότι η επιλογή των «Πρότυπων Προτάσεων», εφόσον σχεδιαστεί κατάλληλα, μπορεί μόνο όφελος να προσφέρει.
«Μπορεί όλοι να θέλουμε έργα υποδομών αλλά η σκληρή αλήθεια είναι πως ούτε το ελληνικό δημόσιο έχει πλέον την οικονομική δυνατότητα να υλοποιήσει όσα είναι αναγκαία, ούτε οι κοινοτικοί πόροι διοχετεύονται κατά προτεραιότητα στη χώρα μας πια» επισήμανε κατά την ομιλία του, ο κ. Καλλιτσάντσης.
Πώς δουλεύουν οι Πρότυπες Προτάσεις
στην περίπτωση των πρότυπων προτάσεων ο ιδιώτης διαμορφώνει μία πρόταση για ένα έργο που δεν εντάσσεται στον κρατικό σχεδιασμό, αρκεί η πρόταση να είναι ανταποδοτική για να είναι και χρηματοδοτήσιμη.
Ο ιδιώτης, μπορεί να υποβάλει σε ειδική υπηρεσία του αρμόδιου Υπουργείου που θα είναι επιφορτισμένη με την αξιολόγηση Πρότυπων Προτάσεων, μία προκαταρκτική προμελέτη βιωσιμότητας, σε συνεργασία και με οικονομικό σύμβουλο καθώς κι ένα οδικό χάρτη με όλα τα στάδια, όπως κι ένα σχέδιο χρηματοδότησης, το οποίο μπορεί να προβλέπει ακόμα και μηδενική συμβολή από το κράτος.
Εφόσον η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου κρίνει πως η Πρότυπη Πρόταση εναρμονίζεται με το αναπτυξιακό πρόγραμμα της χώρας στον τομέα των υποδομών και δημιουργεί οφέλη, μπορεί να ζητήσει από τον προτείνοντα να την εξειδικεύσει, υποβάλλοντας προμελέτες και αναλυτικό οδικό χάρτη, καθώς και επιστολές δέσμευσης από χρηματοδοτικούς οργανισμούς.
Το υπουργείο δρομολογεί μία διαγωνιστική διαδικασία με ΣΔΙΤ ή το μοντέλο των παραχωρήσεων. Εάν κατά την διαγωνιστική διαδικασία, μειοδότης ανακηρυχθεί όχι αυτός που έχει καταθέσει την Πρότυπη Πρόταση αλλά κάποιος ανταγωνιστής του, τότε προβλέπονται δύο λύσεις. Είτε ο ανάδοχος του έργου αναλαμβάνει να αποζημιώσει τον Προτείνοντα για το κόστος των μελετών και της προπαρασκευής, είτε στον Προτείνοντα προσφέρονται άλλα κίνητρα όπως γι παράδειγμα δικαίωμα προαίρεσης. Έχει δηλαδή τη δυνατότητα να αναλάβει το έργο αν είναι διατεθειμένος να δώσει την ίδια προσφορά με αυτή που αναδείχθηκε ως μειοδότρια στο διαγωνισμό από τον ανταγωνιστή του.
Τα πλεονεκτήματα
Όπως εξήγησε ο κ. Καλλιτσάντσης με αυτόν τον τρόπο υλοποιούνται έργα υποδομών με ιδιωτικά κεφάλαια και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, χωρίς να δεσμεύονται πόροι του Δημοσίου.
Ακόμη εξοικονομείται χρόνος, καθώς όπως σημείωσε για ένα έργο στην Ελλάδα από τη στιγμή που ξεκινάει ο σχεδιασμός του μέχρι τη στιγμή που αρχίζουν οι εκσκαφές μεσολαβούν πάνω από 60 μήνες, όταν ο μέσος αντίστοιχος χρόνος για έργα μέσω Πρότυπων Προτάσεων στην Ιταλία περιορίζεται σε 12-18 μήνες.